Transformatie van leegstaand vastgoed Nieuwegein, 20 juni 2013 De rol van gemeenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
de Nieuwe Kaart van Nederland
Advertisements

Ruimtecreatie/ruimtevraag
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Ruimte voor Ruimte Noord-Holland
Uitdagingen voor de nieuwe Vlaamse Regering
© Copyright Berenschot Groep B.V. Bedrijventerreincongres 11 oktober 2007 Deelsessie ronde 2 Verhandelbare Bedrijventerreinquota oplossing.
Stimuleringslening DPW Zeeland 1 oktober 2012 Caroline van Campen.
Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
Business model en sturing vastgoedbeheer en financiering
Primary colors R 0 G 161 B 222 R 60 G 138 B 46 R 114 G 199 B 231 R 201 G 221 B 3 R 146 G 212 B 0 R 0 G 39 B 118 Modellenstudie FUMO Leeuwarden, 28 april.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Ondernemersfondsen in Nederland
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Kamerleden en mensenrechten
Visie op de ambities van Brainport
Pgb Wmo Bijeenkomst vermindering regeldruk. Ede, 14 februari 2011 © 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Verdieping rechtmatigheid bij het Pgb Wmo.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Agenda Plaats van misbruik in primair EU-recht Toegang tot EU-recht
KMO Kompas 2013 Financieel en fiscaal dashboard van de Belgische kmo
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Dionne Baaré Kantorenaanpak Het kan in Nieuwegein.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Seminar Centraal Fonds Volkshuisvesting, april 2010
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Masterclass woonbeleid Zeeland
Vastgoedforum, DeNieuweStad Presentatie
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
HR netwerk 27 maart 2015 Deloitte Consulting CVBA Brussel, maart 2015.
‘Slim vlottrekken’ Commissie Ruimte 3 september 2014
Wat is de Ladder voor Provincie Zuid-Holland?
Agenda Introductie Deloitte Let us introduce ourselves Workshop:
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Flexibiliteit in bestemmingsplannen 24 september 2015 mr. T.E.P.A. Lam advocaat Hekkelman Advocaten senior-onderzoeker.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
© 2011 Deloitte The Netherlands Workshop 1 Duurzaamheidsrapportage volgens de GRI Richtlijnen Woningcorporaties 8 mei 2012.
Regionale Structuurvisie Wonen Zorg en Woonomgeving Gemeente Leudal 28 oktober 2014.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Kantorenstrategie Haaglanden Waarom een nieuwe strategie? Evenwichtige afstemming vraag en aanbod Gezond en gevarieerd aanbod noodzakelijk Overaanbod tegengaan.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Deloitte Accountants, 2013 Auditcommissie Brunssum 24 September 2013.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
“Stresstest 2014” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Jaarrekening 2014 Begroting 2015.
Wouter Kolff Kantorenaanpak Het kan in Nieuwegein.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Leegstand en regionale samenwerking
The Seven Sins of CIT 1 October 2015 Eelco van der Enden Theo Poolen
Volkshuisvesting in 2019.
Transcript van de presentatie:

Transformatie van leegstaand vastgoed Nieuwegein, 20 juni 2013 De rol van gemeenten

© 2013Deloitte The Netherlands De rol van gemeenten bij het transformeren van leegstaande kantoren Inhoudsopgave 1 1.Problematiek: iedereen heeft recht op zijn eigen probleem 2.Sturingsmogelijkheden 3.Onderzoek convenant aanpak leegstand kantoren

© 2013Deloitte The Netherlands De rol van gemeenten bij het transformeren van leegstaande kantoren Problematiek: iedereen heeft recht op zijn eigen probleem -Boekwaarde probleem is grootste obstakel voor transformatie van kantoren. -Dit is niet door de gemeente op te lossen; gemeente heeft ook andere/grotere/’eigen’ problemen -Kwalitatieve effecten op leefbaarheid en vestigingsklimaat -Kwantitatief/financieel; effect op WOZ waarden en gronduitgifte nieuwe planvoorraad? Waarde commercieel vastgoed in 2008/2009 ca. € 160 mrd; waardevermindering in 2011 al ca. € 15 mrd. ; afwaardering vlgs IPD/ROZ/Vastgoedindex voor kantoren 20 a 25%; als waardevermindering nu € mrd. is bij gelijkblijvende OZB tarieven belastingderving bij gemeenten € mln,; totale OZB opbrengsten gemeenten ca. € 3 mrd. dus verwaarloosbaar Effect op gronduitgifte: behoefte aan nieuwbouw blijft bestaan: toevoeging plancapaciteit in 2011 geraamd door Buck op ca. 9 mln. m2; stel 1/3 overcapaciteit in planvoorraad; stel 2/3 daarvan grondpositie gemeenten; opbrengstderving bij schrappen overcapaciteit gemeenten ca. € 500 mln van in totaal nog ca. € 30 mrd. te realiseren grondopbrengsten; kortom veel maar niet significant. -Gemeente is planwetgever en kan sturen op voorraad. NB onttrekkingen bestaande voorraad 2012 ca m2 (in 2011 nog ca m2). -Initiatiefnemer en/of coördinatie bij aanpak noodzakelijk. Rol gemeente en/of provincie? 2

Sturingsmogelijkheden

© 2012 Deloitte The Netherlands Rol gemeenten bij transformatie leegstaande kantoren RO-instrumentarium/regionale afstemming 4 Bij nieuwbouw (nog niet opgenomen in bestemmingsplannen): toepassen ladder voor duurzame verstedelijking. 3 B’s: vanaf 1 oktober 2012 verplicht toe te passen bij elk nieuw bestemmingsplan Behoefte: Voorzien in behoefte binnen regio (kwalitatief en kwantitief) Binnen of buiten stedelijk: Kan ruimte worden gemaakt of gevonden binnen bestaand stedelijk gebied Bereikbaar met meerdere modaliteiten: Nieuwe locatie: dan een locatie die passend is of wordt ontsloten door verschillende vervoerswijzen

© 2012 Deloitte The Netherlands Rol gemeenten bij transformatie leegstaande kantoren RO-instrumentarium/gemeentelijk niveau 5 Planreductie door bestaande capaciteit in bestemmingsplannen weg te bestemmen ? Toestaan tijdelijke bestemmingen ? Transformatie en sloop faciliteren ?

© 2013Deloitte The Netherlands Planreductie door bestaande capaciteit in bestemmingsplannen weg te bestemmen Rijk onderzoekt mogelijkheden aanpassing planschaderegelgeving. Rol gemeenten bij transformatie leegstaande kantoren Kader bij wegbestemmen ongebruikte bouwmogelijkheden 6 Planschade Schade wegens niet nakoming Discussie over intrekkingsgronden Planschade Discussie over intrekkingsgronden Planschade Vraagstuk van passieve Risicoaanvaarding (“verwijtbaar stilzitten”) Planschade Schade wegens niet nakoming Vraagstuk van passieve risicoaanvaarding Geen omgevingsvergunning Geen overeenkomst Wel omgevingsvergunning Wel overeenkomst

Convenant aanpak leegstand kantoren

© 2013Deloitte The Netherlands Convenant aanpak leegstand kantoren Samengevat -Heeft betrekking op de G5, G32 en relevante satellietsteden. -Afspraak: -Voor belangrijkste kantorenregio’s worden ruimtelijke beleidskaders vastgesteld, -in samenspraak met provincies, gemeenten en marktpartijen, -op het niveau van de kantorenregio en op locatieniveau. -Onderzoek van het Rijk naar de vorming van regionale kantorenfondsen waarmee in bepaalde omstandigheden een wettelijke basis voor een verplichte afdracht ontstaat. 8 Ondertekenaars convenant leegstand kantoren

© 2013Deloitte The Netherlands Convenant aanpak leegstand kantoren Uitgangspunten regionaal kantorenfonds Regeling geïnspireerd op de systematiek uit Experimentenwet Bedrijfsinvesteringszones; Marktinitatief; Facultatief toepasbaar. Regio’s en of meerdere gemeenten zijn niet verplicht een fonds op te stellen; Gebiedsgericht. geografisch schaalniveau bepaald de regio; Verplichte bijdrage voor alle kantooreigenaren en ontwikkelaars, nadat is gebleken dat de meerderheid hier achter staat; Tijdelijk karakter; Voldoende vulling om effectief te zijn; Rekening houden met de regels over staatssteun en Europese/nationale regels over mededinging; Fluctuaties in het regionale kantorenfonds mag het EMU-saldo en de EMU-schuld niet beïnvloeden 9

© 2013Deloitte The Netherlands Convenant aanpak leegstand kantoren Resultaten onderzoek regionaal kantorenfonds Er zijn mogelijkheden zijn voor het invoeren van een verplichte afdracht aan een kantorenfonds binnen de vastgestelde randvoorwaarden. Of er ontoelaatbare mededingingsrechtelijke gevolgen gekoppeld zijn aan de regeling, hangt in belangrijke mate af van de vormgeving van de regionale kantorenfondsen in de praktijk. Nieuwe wetgeving noodzakelijk. Mogelijk politiek lastig traject voor de realisatie van de regeling: Terughoudendheid van diverse partijen bij het Convenant Soms tegenstrijdige belangen van lokale overheden en Rijk Hoge kosten die met een dergelijke regeling moeten worden gedekt Veel betrokken stakeholders. 10 Een kabinetsreactie op het onderzoek is nog niet geformuleerd. Aangekondigd is dat deze reactie voor de zomer aan de Tweede Kamer wordt aangeboden

© 2013Deloitte The Netherlands Convenant aanpak leegstand kantoren Rol gemeenten Rol gemeenten ligt voornamelijk bij ruimtelijke kaderstelling en (mogelijk) op zich nemen van coördinerende en initiërende rol hierbij. Bij invoering van het fonds is gemeente de partij die zorgt voor de heffing en inning van de bijdragen ten behoeve van het fonds. Gemeente ook bijdrageplichtige indien zij eigenaar is van kantoren. 11 Proces (op hoofdlijnen) en rol gemeenten

© 2012 Deloitte The Netherlands Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee, and its network of member firms, each of which is a legally separate and independent entity. Please see for a detailed description of the legal structure of Deloitte Touche Tohmatsu Limited and its member firms. Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 150 countries, Deloitte brings world-class capabilities and deep local expertise to help clients succeed wherever they operate. Deloitte's approximately 170,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence. This publication contains general information only, and none of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, its member firms, or their related entities (collectively, the “Deloitte Network”) is, by means of this publication, rendering professional advice or services. Before making any decision or taking any action that may affect your finances or your business, you should consult a qualified professional adviser. No entity in the Deloitte Network shall be responsible for any loss whatsoever sustained by any person who relies on this publication.