OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
HOE KOMT U ER MET HET OPENBAAR VERVOER? Bereikbaarheid van verschillende bestemmingen 22 november 2012.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Roderik Ponds, Gerard Marlet en Clemens van Woerkens
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Les 12b : MODULE 1 Snedekrachten (4)
Les 12b : MODULE 1 Snedekrachten (4)
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Fietsbeleid in Limburg
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Landschap beschermen en ontwikkelen
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
Monitoring Harmsenbrug
ZijActief Koningslust
Fietsbalans®-2 Utrecht
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL

2 Korte titel – auteur, datum Vraagstelling en aanpak Aanleiding: kan er meer met ov? Vraagstelling: Welke combinatie van verbetering van het openbaar vervoer, gerichte locatieontwikkeling en flankerend beleid kan de grootste bijdrage leveren aan de bereikbaarheidsproblematiek? Aanpak: effect ro, beter ov en flankerend beleid afzonderlijk en in combinatie doorrekenen, voor Randstad in 2020

3 Korte titel – auteur, datum Uitwerking Trend:  grote ruimtelijke verschillen in ovkwaliteit  sterkere groei werken en wonen op minder goed ontsloten locaties  al 60% meer trein en metrosneltramaanbod tussen Pakketten  Ro: wonen en werken concentreren of spreiden (= 4% voorraad)  OV: 30% hogere frequenties alle lijnen  Flankerend beleid:  Kilometerheffing naar tijd en plaats gedifferentieerd en met volledige variabilisatie bpm  Parkeerbeleid: verdubbeling tarieven  OV tarieven: 10% verlaagd

4 Korte titel – auteur, datum Doel en middel Instrumenten Ruimtelijke concentratie Vergroten aanbod openbaar vervoer Flankerend beleid: OV tarieven, kmheffing, parkeerbeleid Effecten op einddoelen Bereikbaarheid Leefbaarheid Overheidsuitgaven Effecten op mobiliteit Autogebruik Openbaar vervoer Langzaam verkeer

5 Korte titel – auteur, datum Effect op mobiliteit ROOVFLTotaalSynergie Autobestuurder-1,5%-0,3%-18,1%-19,9%-0,4% Autopassagier-0,7%-0,4%-14,0%-14,9%0,0% Openbaar vervoer+0,7%+6,9%+22,8%+32,2%0,0% Langzaam verkeer+0,1%-1,1%+17,6%+16,1%-0,3% Totaal-0,9%+0,7%-7,8%-8,0%0,0% Ro: vooral kortere verplaatsingen Beter OV: extra gebruik 70% extra mobiliteit, 15% afkomstig uit de auto Fl: kmheffing leidt tot minder autoverkeer op hoofdwegen, parkeerbeleid tot minder autoverkeer in de stad

6 Korte titel – auteur, datum Effect op bereikbaarheid ROOVFLTotaalSynergie Reissnelheid OV 0%+3,6%0%+3,6%0% Doorstroming wegennet spits +0,8%+0,3%+13,4%+14,8%+0,1% Bereikbaarheid per Auto +2,6%+0,3%+16,6%+19,5%-0,4% B'heid per Openbaar vervoer +5,7%+8,2%0%+14,4%0,0% B'heid per Langzaam verkeer +6,5%+0,0%0%+6,5%0,0% RO: betere bereikbaarheid vooral door nabijheidseffect

7 Korte titel – auteur, datum Effecten op leefbaarheid ROOVFLTotaalSynergie Emissies -1,5%0,0%-15,9%-17,4%-0,3% Verkeersonveiligheid -1,0%-0,2%-1,1%-2,3%0,0% Geluidhinder -1,6%0,6%-10,9%-11,8%0,0% Hoge verkeersonveiligheid Langzaam verkeer

8 Korte titel – auteur, datum Waarom heeft meer OV maar beperkt effect? 59% 45% 38% 45% 19% 30% 40% 32% 18% 19% 16% 17% 4% 6% 0%100% < 5km 5-25 km > 25km totaal voor en natransportrijtijdwachttijdoverstappen Wachttijd maar klein deel gewogen reistijd : al 60% toename aanbod trein en metro/sneltram

9 Korte titel – auteur, datum Conclusies RO  Het openbaar vervoer in de Randstad is niet slecht maar de ruimtelijke verschillen in kwaliteit en gebruik zijn groot.  De groei van de werkgelegenheid en de woningvoorraad is het sterkste geweest op de minder goed ontsloten locaties  Compacte verstedelijking verkort de reisafstanden en draagt zo bij aan betere bereikbaarheid en leidt tot positieve leefomgevingseffecten. OV  Tussen 2000 en 2020 wordt het aanbod aan hoogwaardig openbaar vervoer al sterk verhoogd, vooral door frequentieverhoging.  45% van de gewogen reistijd per openbaar vervoer is echter voor- en natransport. Fiets en lopen zijn hierin het belangrijkste, maar blijken onveilig. Fietsverbindingen naar stations verdienen aandacht.  Beter ov heeft nauwelijks effect op congestie, milieu of verkeersveiligheid

10 Korte titel – auteur, datum Conclusies 2 FL  Ook lagere ov tarieven hebben nauwelijks effect op congestie, milieu of verkeersveiligheid  Parkeerbeleid beperkt het autoverkeer in de stad, maar heeft geen effect op autoverkeer op de snelwegen  De kilometerheffing blijft het meest effectieve instrument om de congestie en de milieuhinder door de mobiliteit te bestrijden. Synergie  De effecten van ro, beter ov en flankerend beleid zijn in combinatie niet anders dan afzonderlijk. Ze versterken of verzwakken elkaar niet.  Een combinatie versterkt wel de haalbaarheid. Beter OV maakt ruimtelijk beleid en flankerend beleid meer acceptabel. Ruimtelijk beleid en flankerend beleid maken beter openbaar vervoer eerder exploitabel.