Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU
Zes thema’s weer en klimaat bronnen van energie water arm en rijk bevolking en ruimte grenzen en identiteit
Drie schaalniveaus Elk van de 6 thema’s wordt uitgewerkt in: eigen omgeving en een contrasterend gebied in Nederland Nederland en een contrasterend land in Europa twee contrasterende wereldregio’s / belangrijke landen in de wereld
Grote leerlijn het begrippenkader wordt aangeleerd aan de hand van de eigen regio en wordt verdiept door te vergelijken met een contrasterende regio in Nederland het begrippenkader wordt meegenomen naar hogere schaalniveau’s (NL/Europa en Wereld) en toegepast en verdiept ook op die schaalniveau’s wordt er steeds vergeleken met een contrasterend gebied
Aardrijkskundige basisprincipes Het vergelijken van gebieden en van aardrijkskundige verschijnselen in die gebieden Uitzoomen (en inzoomen) naar andere schaalniveau’s, bijv. van de eigen regio naar Nederland, naar Europa en naar de wereld
Voorgestelde gebieden EuropaWereld BelgiëVS FrankrijkRusland DuitslandChina PolenBrazilië OostenrijkMidden-Oosten SpanjeNigeria nb: bij de CE-thema’s worden de gebieden voorgeschreven door Cevo bij de SE-thema’s is de keuze van gebieden aan de school
Gebieden CE ThemaEigen regioNL / EUWereld Weer en klimaat keuze schoolNederland Spanje VS China Water keuze schoolNederland Oostenrijk China Mid-Oosten Bevolking en ruimte keuze schoolNederland Duitsland VS Mid-Oosten
Gebieden SE ThemaEigen regioNL / EUWereld Bronnen van energie SE: keuze school Nederland Frankrijk Rusland Brazilië Arm en rijkSE: keuze school Nederland Polen Brazilië Nigeria Grenzen en identiteit SE: keuze school Nederland België Nigeria Rusland
Verdeling over SE en CE regeling: 33% in CE SCHOOLEXAMEN Drie hele thema’s: - eigen omgeving, - Nederland/Europa - Wereld Drie overige thema’s alleen eigen omgeving CENTRAAL EXAMEN Drie overige thema’s - Nederland/Europa - Wereld en wereldschaal
Gemiddeld beschikbare uren Derde leerjaar 2 lesuren per week gedurende 35 weken 70 uur per jaar 6 thema’s ca. 12 uur per thema (9 uur per thema BB) Vierde leerjaar 3 lesuren per week gedurende 25 weken 75 uur per jaar 6 thema’s ca. 12 uur per thema (9 uur per thema BB)
Ordening leerstof: optie 1 4vm thema 6 SE+CE 3 schaalniveau’s 4vm thema 5 SE+CE 3 schaalniveau’s 4vm thema 4 SE+CE 3 schaalniveau’s 3vm thema 3 SE 3 schaalniveau’s 3vm thema 2 SE 3 schaalniveau’s 3vm thema 1 SE 3 schaalniveau’s Kenmerken: - thematische ordening: zes analoge thema’s - leerstof gelijk verdeeld over klas 3 en 4 - deel SE-stof in klas 4 - deel PO’s in klas 4 - indeling in trimesters
Ordening leerstof: optie 2 4vm Wereld CE 3 thema’s 4vm Wereld SE 3 thema’s 4vm NL / EU CE 3 thema’s 3vm NL / EU SE 3 thema’s 3vm Eigen regio SE 3 thema’s Kenmerken: - ordening: schaalniveau’s - leerstof gelijk verdeeld over klas 3 en 4 - SE stof in klas 4 - alle PO’s in klas 3 - indeling in trimesters
Ordening leerstof: optie 3 4vm thema 6 CE 2 schaalniveau’s 4vm thema 5 CE 2 schaalniveau’s 4vm thema 4 CE 2 schaalniveau’s 3vm thema 3 SE 2 schaalniveau’s 3vm thema 2 SE 2 schaalniveau’s 3vm thema 1 SE 2 schaalniveau’s 3vm eigen regio: 6 thema’s SE Kenmerken: - ordening: regio & thema’s eerst eigen regio integraal daarna rest van de thema’s - alle SE-stof in klas 3 - alle PO’s in klas 3 - alle CE-stof in klas 4
Uitvoerbaarheid Explicitering door CEVO (syllabus CE) en SLO (handreiking SE) Leerbaarheid: beperkt begrippen- apparaat in verschillende gebieden Doceerbaarheid: landelijke nascholing nodig door KNAG en landelijk expertisecentrum