Politiek-ambtelijke verhoudingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatief Leiderschap
Advertisements

INSTITUTIONALISERING
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Politieke Besluitvorming
Hoe werk je samen? Brug tussen oveheid en ondernemers
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Maatschappelijk Aanbesteden
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Kansen voor Samenwerken
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Bekostiging residentiële leerlingen
 Happy Valentine!!!! 
Kwaliteit en beleid
Familytree (introductie)
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Begeleiden en Coachen week 5
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Burgerplanvorming. Participatiesamenleving volgens de overheid 1. Terugtredende verzorgingsstaat (budgettair en stuurbaarheid)  nieuwe taakverdeling.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Palliatieve zorg en dementie
Kunst en kunde van het lobbyen
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Cliëntenraad Sociaal Domein
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Is de ledenpartij achterhaald?
Persoonlijk Leiderschap
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Democratie en Dictatuur
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
In de vuurlinie van een pos
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Transcript van de presentatie:

Politiek-ambtelijke verhoudingen Zesde college Advanced course on governance

Waarom probleem? Zijn zeer uiteenlopende figuren Samenwerking verplicht In sommige culturen ook nog tussenfiguren: de kabinetschef

Politicus 1 Motief dat gedrag reguleert: streven naar succes Dat kan zijn: Continuiteit van de machtspositie Maximaal aantal stemmen bij volgende verkiezingen Hoge(re) plaats op de lijst Of een combinatie daarvan

Politicus 2 Moraal of overtuiging eventueel randvoorwaarde die speelruimte begrenst Zorg dat je niet op onwaarheid te betrappen bent Deceive for the sake of the task

Politicus 3 Streven naar succes bij eerstvolgende verkiezingen beperkt de tijdhorizon van politici Zij kijken alleen naar effecten die daarvoor zichtbaar worden en bijdragen aan succes Langere termijn effecten dus verwaarloosd

Politicus vs staatsman Staatsman wel gedefinieerd als een policus met een afwijkend regulerend gedragsmotief, zodat eerstvolgende verkiezingen irrelevant zijn en hij dus juist wel lange termijn problematiek aan kan.

Ambtenaar 1 Weberiaanse cultuur: de ambtenaar is Zwecklosz, dwz hij streeft niet zijn eigen doelstellingen na maar die van de politiek Binnen het kader van het recht volgt hij de politicus Is in dienst van de staat, niet van de politicus

Ambtenaar 2 Amerikaanse literatuur: ambtenaar is budgetmaximizer, streeft naar een zo groot mogelijk budget, zowel voor zijn programma’s als voor zijn apparaat Niskanen: gezamenlijk streven van politici en ambtenaren leidt tot een structureel te grote staat

Ambtenaar 3 Recent ook wel ambtenaren waargenomen die zich juist tot grote bezuinigers ontwikkelden Die waren de bondgenoot van politici die succes met bezuinigingen nastreefden

perverteringen Politicus en/of ambtenaar gaat voor persoonlijk gewin Recht geen randvoorwaarde Kopen van stemmen

beleidscyclus Agendering Beleidsontwikkeling Besluitvorming Uitvoering Evaluatie

Beleidscyclus als model Cyclus suggereert logisch verloop Werkelijkheid toont soms heel ander beeld Model hangt meer samen met monocentrisch democratiebegrip dan met polycentrisch democratiebegrip Realiteit toont ook veel horten en stoten

Agendering Is een politiek proces, dat zich afspeelt binnen het streven naar succes Op politieke agenda verschijnen items die succes kunnen brengen, dus geen onoplosbare vraagstukken Voor politicus bestaat probleem pas als de oplossing er is (verwijzing naar garbage can theorie : oplossingen op zoek naar problemen)

coalitievorming Is proces waarin agenda tot stand komt Bij meerpartijenstelsel complex gebeuren Bij 2 partijenstelsel is regeerprogam dat van de winnende partij In afgelopen 50 jaar zijn NL politieke partijen veranderd van beginselpartijen in marketeers: handelingslogica omgekeerd: programinhoud volgt kiezersgunst

Beleidsontwikkeling 1 Specificatie programma’s, wetgeving,planning en budgetering Vinden van inhoud vanuit centrum of middels proces van communicatie en argumentatie met burgers en organisaties Inhoud behoeft instrumentatie: zie besturingsnetwerk Tusen minister en ambtenaar steeds argumentatie voorop

Beleidsontwikkeling 2 Politiek normativiteit domineert Ambtenaar heeft vakmanschap Politicus doet er goed aan vakmanschap te respecteren Ambtenaar heeft recht op aandacht voor zijn argumenten

Beleidsontwikkeling 3 Beleidsontwikkeling bestaat niet alleen uit vorming van inhoud en instrumentatie maar ook uit vorming van draagvlak Ook daar bij kunnen ambtenaren een rol spelen Precieus om momentum voor verandering te vinden

besluitvorming Parlementaire behandeling, overtuigen politieke achterbannen, etc. Bij uitstek werk voor politici Rol ambtenaren maar zeer bescheiden Ambtelijk publiek optreden in deze fase ongewenst

uitvoering Vergt geheel andere cultuur dan beleidsontwikkeling Inhoud staat vast, dus sabotage ongeoorloofd (“onder op de stapel leggen”) Gesloten organisatie, discipline, gehoorzaamheid

Cultuurverschillen tussen ontwikkeling en uitvoering Creativiteit Voltooid indien goed genoeg Kern politiek succes Crisis door gebrek aan consensus Gedisciplineerd vernuft Just in time Vooral politiek risico Crisis door schandaal

evaluatie Waarde bepalen van realisatie Doelstellingen verschuiven (goal displacement) in de loop van de tijd Soms ontspannen maar vaker nerveus Goedkeurende verklaring weliswaar geen evaluatie maar wel zenuwslopend

Soorten van relaties Hierar- chie contract Ge- schenk netwerk aard dwang Vrijwillig Wederkerig Formeel vrijwilig maar zeer verplichtend (semi-) horizontaal expres- sie bevel Contract Gunst Verbindingen van >2 actoren Centrale waarde loyaliteit Betrouwbaar-heid Afhankelijkheid proportionaliteit empathie sanctie ontslag Schade- loossteling breuk waardedaling

dynamiek Politiek-ambtelijke verhoudingen zijn niet tijdconstant Political businesscycle (: eerst jaar opzet, vierde jaar oogsten) kleurt ook verhouding Ambtelijke helden graven hun eigen graf Conflicten markeren vaak wendingen in verhouding

conflicten Statische conflicten Dynamische conflicten Komen voort uit toestand Steeds mogelijk Dynamische conflicten Ontstaan uit onderliggende dynamiek Specifiek in relatie tot omstandigheden

Soorten van statische conflicten Betreffende de aard van de relatie Betreffende de fase Betreffende de interpretatie van de onderliggende waarde Betreffende de interpretatie van de omgeving (bijv. mono- of pluricentrische democratie)

Soorten van dynamische conflicten Relatie van binnen uit geperverteerd Relatie van buiten af geperverteerd (media) Omslagconflicten van dialectische aard ( de te dominante ambtenaar verleidt de minister tot een breuk) Double binds Onbedoeldeceffecten

Conflict-preventie en -oplossing Tijdig op meta-niveau communiceren Expliciteren van onderliggende waarden Plaatsen antennes voor vroege signalering Voorziening treffen voor verzoening Expliciteren en managen van verwachtingen over en weer