Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Kleuterschool De Zevensprong
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Pesten.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Communiceren met Marloes
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
“Help mij het zelf te doen”
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Het coachende functioneringsgesprek
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Doelen realiseren met media
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Het loopbaangesprek.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
De veranderende rol van de IB
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Waarom leerlingenparticipatie?
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
Zelfevaluatie GOK.
Presentatie werking ouderraad
Doubleren.
Doubleren.
Workshop – ambities delen
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
De druppel die de emmer doet overlopen
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad

Doelstelling Focusgroep Op zoek gaan naar de reden van het ontbreken van een MOS- werking in de tweede graad, door: 1.de huidige werkwijze in vraag te stellen 2.mee na te denken over het onderwerp 3.suggesties te doen over wat nodig is om dit te veranderen De conclusies die uit de focusgroep voortkomen, kunnen als basis gebruikt worden om verbeteringen in te voeren en een schoolbeleid in verband met Milieuzorg Op School op te zetten.

Werkwijze Focusgroep Er worden diverse stellingen voorgelegd die te maken hebben met Milieuzorg Op School. Uw mening in verband met deze stelling is van belang: licht deze toe en bediscussieer waar nodig. De moderator leidt dit gesprek in goede banen, doch neemt niet inhoudelijk deel aan de focusgroep.

Inhoud Focusgroep Er wordt gewerkt rond 3 niveau’s: 1.De leerlingen 2.De leerkrachten 3.De school / de directie

1. De leerlingen “Leerlingen tweede graad hebben geen nood meer aan activiteiten in verband met MOS na de eerste graad.” Stelling 1:

1. De leerlingen Stelling 2: “Leerlingen tweede graad hebben voldoende basis om zelfstandig rond MOS bezig te zijn, begeleiding van leerkrachten daarbij is overbodig.”

1. De leerlingen Stelling 3: “Leerlingen tweede graad willen verder rond MOS blijven werken, als dit een verdieping inhoudt in vergelijking met de opgedane kennis in de eerste graad.”

1. De leerlingen Stelling 4: “Leerlingen tweede graad willen graag hun verantwoordelijkheid opnemen in verband met MOS, maar worden hierin te weinig ondersteund door leerkrachten.”

1. De leerlingen Samenvatting globale conclusie in verband met de leerlingen Richtlijnen: 1.Waar hebben leerlingen nood aan? 2.Hoe kunnen we dit concreet maken? 3.Mogelijke suggesties

2. De leerkrachten Stelling 5: “Leerkrachten moeten overleggen over wat ze rond MOS aanbrengen, zodat hetzelfde onderwerp niet op dezelfde manier in diverse lessen aan bod komt.”

2. De leerkrachten Stelling 6: “Leerkrachten dienen een zo gevarieerd mogelijk aanbod in verband met MOS aan de leerlingen aan te bieden.”

2. De leerkrachten Stelling 7: “Leerkrachten die samenwerken met elkaar om diverse invalshoeken van MOS aan te brengen in hun lessen, geven dit een meerwaarde.”

2. De leerkrachten Stelling 8: “Leerkrachten moeten vooral het waarom en de voordelen voor MOS toelichten, zodat we kennis opdoen om hierover te beslissen.”

Samenvatting globale conclusie in verband met de leerkrachten 2. De leerkrachten Richtlijnen: 1.Waar hebben leerkrachten nood aan? 2.Hoe kunnen we dit concreet maken? 3.Mogelijke suggesties

3. De school / de directie Stelling 9: “MOS stopt niet bij leerlingen en leerkrachten, ook een duidelijk signaal van de directie is hiervoor nodig.”

Stelling 10: 3. De school / de directie “Het openlijk steunen van initiatieven in verband met MOS (van leerlingen en leerkrachten), zou bijdragen tot meer durf om acties op touw te zetten.”

3. De school / de directie Samenvatting globale conclusie in verband met de school Richtlijnen: 1.Waar heeft de school nood aan? 2.Hoe kunnen we dit concreet maken? 3.Mogelijke suggesties

Afronding Focusgroep met oprechte dank voor uw komst en essentiële bijdrage