Integriteit IN = OUT diversiteit? Over integriteit en diversiteit bij rekrutering en selectie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

Doublet deel 1 – de basis.
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
niets is zeker, dát is zeker!
Door goede gesprekken groeien
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Masterproef DGK
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Psychologie en energiebesparing
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
W ORD P RESS TECHNISCHE ACHTERGROND Kris Cardinaels 26 maart 2013.
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
Het bedenken van een onderwerp
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Werken aan een draagvlak voor KM in jouw organisatie 22 oktober 2013.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Laat je netwerk werken.
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
5 Werving en selectie.
De aard en effectiviteit van management
PLATO™-Intensief- Leadership
Gedrag in organisaties, 10e editie
Motivatie: van begrip naar toepassingen
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Handhaving bestaande bouw Afwegingen en argumenten voor een ‘hoger niveau’ Hans van Gurchom 25 juni 2009.
Woord van Leven Augustus 2011.
Bedrijfskunde in kleur
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
VERBAND MET CREATIVITEIT:
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Diversiteit bij werving en selectie Van medewerkers en vrijwilligers.
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
Wat willen we vandaag doen?
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Drie miljard euro fraude per jaar
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Visie & Strategie.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Oog voor emotionele kant van verandering Gevolg:  nieuwe methodieken  nieuwe visie: organisatie = communicatieve gemeenschap 1.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Inzicht in Leerprocessen
Samen sterk in verandering
Voortijdig schoolverlaten
WELKOM. Natuurbeleving met kinderen Laat je zinderen ! 11 maart 2015.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Diversiteit & Inclusie
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Integriteit IN = OUT diversiteit? Over integriteit en diversiteit bij rekrutering en selectie

Elke gelijkenis met bestaande personen, gebeurtenissen, activiteiten, aangehaalde voorbeelden of namen van personen berust op louter toeval.

Situatie

Stelling

ONWAAR WAAR

De slimste van de hoop De liefste van de hoop De sfeermaker

mmm

Bij entiteit X heeft men een aantal personeelsleden betrapt op het ontvreemden van geld. De HR-verantwoordelijke bij entiteit X vraagt aan zijn MOD en Jobpunt Vlaanderen om een manier te vinden om kandidaten in selectieprocedures die risicogedrag (in casu een zekere neiging tot diefstal) vertonen, uit te selecteren. Men wil enkel nog integere mensen in de organisatie. Bij entiteit X heeft men een aantal personeelsleden betrapt op het ontvreemden van geld. De HR-verantwoordelijke bij entiteit X vraagt aan zijn MOD en Jobpunt Vlaanderen om een manier te vinden om kandidaten in selectieprocedures die risicogedrag (in casu een zekere neiging tot diefstal) vertonen, uit te selecteren. Men wil enkel nog integere mensen in de organisatie.

1 jaar later: Entiteit X wil een vernieuwingsoperatie doorvoeren om de werkplekken aantrekkelijker te maken. Hiertoe geven ze aan alle nieuwe personeelsleden de gelegenheid om ideeën aan te leveren. Dit levert niet het verhoopt resultaat op. 1 jaar later: Entiteit X wil een vernieuwingsoperatie doorvoeren om de werkplekken aantrekkelijker te maken. Hiertoe geven ze aan alle nieuwe personeelsleden de gelegenheid om ideeën aan te leveren. Dit levert niet het verhoopt resultaat op.

Te veel aandacht voor integriteit tijdens de selectieprocedure, doodt in een later stadium creativiteit en diversiteit aan meningen in je organisatie.

Informatie ONWAAR

Persoonlijkheidstesten bevatten elementen die op integriteit kunnen testen. Dit noemt men een “covert test”. Dit soort testen zijn te faken. Persoonlijkheidstesten bevatten elementen die op integriteit kunnen testen. Dit noemt men een “covert test”. Dit soort testen zijn te faken.

ONWAAR Consciëntieusheid = plichtsgetrouw, zorgvuldig, nauwkeurig, gewetensvol, scrupuleus = een belangrijk element in persoonlijkheidstesten = een goede voorspeller van performantie en integriteit Consciëntieusheid = plichtsgetrouw, zorgvuldig, nauwkeurig, gewetensvol, scrupuleus = een belangrijk element in persoonlijkheidstesten = een goede voorspeller van performantie en integriteit

ONWAAR Slechts 15% van de variantie in performantie wordt verklaard door persoonlijkheidsfactoren.

ONWAAR In het beste geval maakt een integriteitstest slechts 13,6% juiste voorspellingen.

ONWAAR Creatieve mensen zijn geneigd om meer risico’s te nemen, zijn ‘dishonest’ en zijn impulsiever (laag consciëntieus) maar ze zien zichzelf ook als competent en hardwerkend (hoog consciëntieus).

ONWAAR Er is geen impact op creativiteit als integriteit er niet mee samenhangt. Er is dus enkel een probleem als integriteit (hoge score) correleert met creativiteit (lage score).

Argumenten WAAR

Consciëntieusheid  bestaat uit verschillende dimensies: hard work, orderliness, conformity, self- control  Meer conformerende mensen = minder diverse meningen Consciëntieusheid  bestaat uit verschillende dimensies: hard work, orderliness, conformity, self- control  Meer conformerende mensen = minder diverse meningen

WAAR Voor creatieve beroepen is de persoonlijkheidsfactor consciëntieusheid eerder een nadeel dan een voordeel. Wellicht zal agreeableness onder bepaalde omstandigheden conformisme in de hand werken. Als je creatieve ideeën hebt, zul je soms tegen de stroom moeten ingaan. Voor creatieve beroepen is de persoonlijkheidsfactor consciëntieusheid eerder een nadeel dan een voordeel. Wellicht zal agreeableness onder bepaalde omstandigheden conformisme in de hand werken. Als je creatieve ideeën hebt, zul je soms tegen de stroom moeten ingaan.

WAAR Tijdens selectieprocedures kiest men vaak voor mensen die lijken op de selector zelf. Als een organisatie dus over weinig divers en creatief talent beschikt, zullen ze dat talent ook niet zo gemakkelijk binnenhalen. Tijdens selectieprocedures kiest men vaak voor mensen die lijken op de selector zelf. Als een organisatie dus over weinig divers en creatief talent beschikt, zullen ze dat talent ook niet zo gemakkelijk binnenhalen.

WAAR Er zijn twee wegen naar creatieve verwezenlijkingen: 1)Weinig creatieve mensen hebben een hoge score op consciëntieusheid nodig. 2)Heel creatieve mensen hebben een lage score op consciëntieusheid nodig Recent onderzoek suggereert een link tussen creativiteit (laag) en integriteit (hoog). Er zijn twee wegen naar creatieve verwezenlijkingen: 1)Weinig creatieve mensen hebben een hoge score op consciëntieusheid nodig. 2)Heel creatieve mensen hebben een lage score op consciëntieusheid nodig Recent onderzoek suggereert een link tussen creativiteit (laag) en integriteit (hoog).

WAAR 30% van de faillissementen is te wijten aan diefstal.

WAAR 62% van fast-food employees heeft ooit eigendommen/geld van hun bedrijf gestolen. 75% van de werknemers in de verkoopsector kent iemand die steelt. 62% van fast-food employees heeft ooit eigendommen/geld van hun bedrijf gestolen. 75% van de werknemers in de verkoopsector kent iemand die steelt.

De slimste van de hoop De liefste van de hoop De sfeermaker

Switcheroo by Hana Pesut

Bij entiteit Y heerst al lang de stelling dat een bepaalde werkwijze veel beter is dan andere mogelijke methodes. De voorkeur voor deze specifieke werkwijze is dan ook een van de criteria bij werving. Het persoonlijke waardenkader van deze mensen is immers sterker uitgesproken, en past bij het waardenkader van de organisatie. De loyaliteit naar de organisatie is dan ook groter en er is minder kans dat het op het vlak van integriteit fout loopt. Bij entiteit Y heerst al lang de stelling dat een bepaalde werkwijze veel beter is dan andere mogelijke methodes. De voorkeur voor deze specifieke werkwijze is dan ook een van de criteria bij werving. Het persoonlijke waardenkader van deze mensen is immers sterker uitgesproken, en past bij het waardenkader van de organisatie. De loyaliteit naar de organisatie is dan ook groter en er is minder kans dat het op het vlak van integriteit fout loopt.

1 jaar later: Uit studies blijkt dat in sommige situaties andere methoden beter zijn dan de vaste werkwijze van entiteit Y. Er is een grote maatschappelijke druk om die optie elke keer mee te overwegen. Het management van entiteit Y neemt dit mee op in de strategie. Er is grote weerstand bij de medewerkers van entiteit Y, men weigert andere methodes een kans te geven. 1 jaar later: Uit studies blijkt dat in sommige situaties andere methoden beter zijn dan de vaste werkwijze van entiteit Y. Er is een grote maatschappelijke druk om die optie elke keer mee te overwegen. Het management van entiteit Y neemt dit mee op in de strategie. Er is grote weerstand bij de medewerkers van entiteit Y, men weigert andere methodes een kans te geven.

Een sterk persoonlijk waardenkader, maakt een organisatie op strategisch vlak minder flexibel.

Informatie ONWAAR

Met verandermanagement en de gepaste leiderschapstijlen, kunnen ook de mensen met een sterk persoonlijk waardenkader mee over de streep worden getrokken.

ONWAAR Om organisaties op een succesvolle manier te transformeren, moet je niet alleen op het niveau van individuele waarden en overtuigingen ingrijpen.

ONWAAR Strategieverandering moet op verschillende niveaus worden geïmplementeerd. Aandacht voor structuur, processen, systemen, competenties,… is minstens even belangrijk als cultuur.

ONWAAR Het is mogelijk dat mensen die voor een organisatie kiezen omdat ze aansluiting vinden met hun persoonlijke waarden, veranderen van job bij een verandering van strategie. Maar is dat een probleem?

ONWAAR Extrinsieke motivatie kan de intrinsieke motivatie 'verdringen‘. Het is dus zaak van voldoende te belonen.

Argumenten WAAR

Een dergelijke verandering van strategie, zorgt voor een kloof tussen de persoonlijke waarden en die van de organisatie.

WAAR De hoogste intrinsieke motivatie van mensen bestaat er uit dat de organisatie de persoonlijke waarden deelt. Dit verlies je bij een strategiewijziging.

WAAR Je hebt als organisatie geen impact op de persoonlijke waarden van de medewerkers. Entiteit Y heeft dan ook een bijna onmogelijke taak.

WAAR Het werk vormgeven op een manier dat het mensen helpt om zich competent, autonoom en verbonden te voelen, is een belangrijke sleutel tot succesvolle, creatieve en tevreden medewerkers.

De slimste van de hoop De liefste van de hoop De sfeermaker

Meer lezen/bronnen (met dank aan Maxime Loose en Evelien Kippers!)

-minds/201108/is-conscientiousness-compatible- creativity -minds/201108/is-conscientiousness-compatible- creativity /01/A-Review-of-Recent-Developments-in- Integrity-Test-Research.pdf /01/A-Review-of-Recent-Developments-in- Integrity-Test-Research.pdf mpion_dipboye_hollenbeck_murphy_schmitt_20 07b.pdf mpion_dipboye_hollenbeck_murphy_schmitt_20 07b.pdf _doc.pdf _doc.pdf 853/42794/bowersschoen_jeremy_l_201112_ph d.pdf 853/42794/bowersschoen_jeremy_l_201112_ph d.pdf

abstract abstract releases/dishonesty-and-creativity-two-sides-of-the- same-coin.html releases/dishonesty-and-creativity-two-sides-of-the- same-coin.html rce=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2F pdf&ei=jk8sU_n5G6fOygO624GACw&usg=AFQjCN GxPaneNhLqSudIYeDSPjP7TDwOYQ&bvm=bv ,d.bGQ rce=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2F pdf&ei=jk8sU_n5G6fOygO624GACw&usg=AFQjCN GxPaneNhLqSudIYeDSPjP7TDwOYQ&bvm=bv ,d.bGQ CLE.pdf CLE.pdf

Als je echt moet kiezen… volgende twee artikelen het meest interessant : – A review of recent developments in integrity test research (2007), Berry, Sackett en Wiemann – Creative liars: The relationship between creativity and integrity (2013) van Beaussart, Andrews en KAufman Alternatief voor die laatste is de paper van Gino en Ariely (2011), the dark side of creativity: original thinkers can be more dishonest.