Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
Workshopronde Woensdag 18 april
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Realisatie kindcentrum
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Samenwerken in burgerschap
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Gebiedsvisie Groningen-West
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Informatieavond Het Kompas Woensdag 15 april 2015.
Standpunt Kernwaarden Huisartsgeneeskunde: generalistisch, persoonsgericht en continu François Schellevis, namens de Standpunt-werkgroep.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
Pedagogische theorieën
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
IKC Klarendal.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Niets is wat het lijkt.
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Workshop ethiek Welkom! Begeleiding: Cor Maas, Geestelijk verzorger, Siza.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Kindcentrum 2020 in een nieuw gebouw…….
Ouders en school samen Maart 2016
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een Kindcentrum wijk Griffioen Informatiebijeenkomst 5 maart 2013

Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties Vervolg

Gebouw Kindcentrum + traject vernieuwbouw Visie op pedagogische invulling en vormgeving kindcentrum Betrokkenheid deelnemers Traject

Samen bouwen aan het hart van het kindcentrum Fundament: Waar staan we voor en waar gaan we voor?

Het Speelveld met: Kinderen Ouders Professionals Inspectie GGD Subsidiegever Besturen Cao’s

3 onderdelen pedagogisch fundament Waar staan we voor: Gedeeld moreel kader Waar gaan we voor: 2. De pedagogische opdracht 3. Een brede visie op leren en ontwikkelen

Waar staan we voor? Moreel kader: Hoe willen we samenleven? Welke waarden willen we voorleven en naleven? Welke kernwaarden voor het samenleven zijn voor ons van belang, respect <-> openheid <-> doen wat je zegt <-> professionaliteit <-> …. Vragen tijdens de ‘wandeling’ door ons gedroomde kindcentrum : Wat willen we hiervan zien in het Kindcentrum bij de professionals, kinderen en ouders? Wat doen de professionals, kinderen en ouders dan?

De pedagogische opdracht, waartoe voeden we op? (waar gaan we voor) Stapje voor stapje deelnemer worden vd menselijke wereld, in een veilige omgeving ‘informeel leren’. Deelname aan sociale verbanden ter voorbereiding op deelname aan een democratische samenleving. Alle momenten aangrijpen om te leren om je met succes te kwalificeren (goede/waardevolle baan…). Kinderen leren als uniek persoon in de wereld te komen (identiteitsvorming). Vragen tijdens de ‘wandeling’ door ons gedroomde kindcentrum : Wat willen we hiervan zien in het Kindcentrum bij de professionals, kinderen en ouders? Wat doen de professionals, kinderen en ouders dan?

Visie op leren en ontwikkelen (waar gaan we voor?) Een gezamenlijke taal tussen professionals (0-12); hoe kijken / praten we met + over kinderen / hoe dagen we hen uit, steunen en begeleiden we? Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig, aangrijpingspunt van ontwikkeling. Behoefte aan competentie (ik kan iets), autonomie (ik mag er zijn) aan relatie (ik voel me veilig) en aan betrokkenheid (het is betekenisvol) Vragen tijdens de ‘wandeling’ door ons gedroomde kindcentrum : Wat willen we hiervan zien in het Kindcentrum bij de professionals, kinderen en ouders? Wat doen de professionals, kinderen en ouders dan?

Rapportage

Vervolg Uitwerken input tot stevig fundament 19 maart Projectgroep; verwerken input <-> werkgroepen voorbereiden 3 april klankbordgroep met afstemming, communicatie e.d. 10 april werkgroepen / plaats Cederhof, tijd 19.30 uur Planning taakgroepen gebouw, personeel, bestuurlijk door voorzitters

Nu Kans tot inschrijven voor max. 1 werkgroep of wisselen van: Identiteit (14 deelnemers) Inhoud (22 deelnemers) Breed programma/schooltijden (2 deelnemers) Samenwerking met omgeving (2 deelnemers)

Afronding bijeenkomst Vragen? Aanvullingen? Goede ideeën?