ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Research Based Learning
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
Het schrijven van een practicum verslag
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Workshop Informatievaardigheden
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
ACADEMISCHe vaardigheden – wC 1.3
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
In stappen naar de innerlijke structuur
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Dag van het afstudeeronderzoek
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Match made in Mekka Online daten voor moslim vrouwen
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Trainingspresentatie
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Het brancheboek.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Workshop academisch schrijven
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Trainingspresentatie
Trainingspresentatie
E health, Domotica en E-learning
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A

Ervaringen kritisch commentaar Standaardonderdelen wetenschappelijke teksten Analyse inleiding Peterson Ideeën voor jullie literatuuronderzoek Inleiding schrijven: probleemsignalering en belang onderzoek. ToDo AGENDA C 1.3

ERVARINGEN MET REVIEWS

OPBOUW WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL

Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst STANDAARDOPBOUW Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, achtergrond, motivatie, oz-vraag Literatuuroverzicht Opzet van het onderzoek Overzicht van resultaten Antwoord op de ozvraag Evaluatie van het onderzoek, aanbevelingen Bronnenlijst

Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst OPBOUW EMPIRICAL STUDY ONDERZOEKSVERSLAG Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, achtergrond, motivatie, oz-vraag Literatuuroverzicht, oz-vraag Opzet van het onderzoek Overzicht van resultaten Antwoord op de ozvraag Evaluatie van het onderzoek, aanbevelingen Bronnenlijst

Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode OPBOUW RESEARCH PROPOSAL ONDERZOEKSPLAN Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, achtergrond, motivatie Literatuuroverzicht, oz-vraag Opzet van het onderzoek

Abstract Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst OPBOUW LITERATURE REVIEW LITERATUURVERSLAG Korte samenvatting van de hoofdlijnen Thema, probleem, belang, oz-vraag Samenvatting eerder onderzoek èn aangeven relaties, hiaten, contradicties en inconsistenties van dit eerdere onderzoek Overzicht van resultaten Antwoord op de onderzoeksvraag Aanbevelingen voor vervolgonderzoek Bronnenlijst

WETENSCHAPPELIJK SCHRIJVEN INLEIDING VAN JULLIE LITERATUURVERSLAG

ASPECTEN VAN DE BOODSCHAP VAN EEN WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL Referentieel: Het gaat over het thema waarover je conclusies wilt trekken Expressief: Ik ben een ter zake kundige, betrouwbare en nauwkeurige onderzoeker Relationeel:U bent mijn – eveneens kundige – collegawetenschapper, die het artikel positief-kritisch zal bekijken en (hopelijk) citeren Appellerend: Ik wil Op basis van geldige argumenten mijn conclusies en aanbevelingen delen met mijn medewetenschappers.

INLEIDING Aanleiding:  Wat is de situatie?  Wat is het probleem?  Waarom is dat een probleem? Doel (belang, beleidsdoel):  Waar wil men naartoe? Onderzoeksvraag:  Wat wil je (dus) weten? STRUCTUUR INLEIDING LITERATUURVERSLAG maat- of wetenschappelijk doel waaraan de uitkomsten van je literatuuronderzoek bijdragen. Wát je gaat onderzoeken. vloeit voort uit doelstelling, maar is concreet te beantwoorden. probleemsignalering in praktijk

BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN THEORIEËN Pas theorie toe op een fenomeen. “Gebruik de social exchange theory om te verklaren waarom mensen bereid zijn persoonlijke gegevens te verstrekken voor online transacties.”

BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN PUBLIEK DEBAT Onderzoek een actueel thema in het wetenschappelijke of publieke debat. “Bestaande artikelen over online social networking onder tieners wekt interesse in de impact van het gebruik van Facebook onder jong volwassenen op hun academische prestaties.“

BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN ONTWIKKELINGEN EN TRENDS IN DE MAATSCHAPPIJ Onderzoek een nieuwe verschijnselen. “Onderzoek naar online dating om te begrijpen waarom mensen er de voorkeur aan geven om relaties aan te gaan via een online medium in plaats van in offline settings.”

SOCIALE EN ORGANISATIEVRAAGSTUKKEN sociaal vraagstuk als aanleiding voor formulering van een onderzoeksvraag. “Illegale migratie, digitale kloof, discriminatie op de werkvloer, creëren van identiteit bij een fusie” BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN

PERSOONLIJKE INTERESSES ‘SCHOKKEND’ WETENSCHAPPELIJK NIEUWS HIAAT TUSSEN GEMENTEN WERKELIJKHEID EN DE VERKLARING ERVAN BRONNEN VOOR ONDERZOEKSVRAGEN

IDEEËN VOOR THEMA’S VOOR JE LITERATUURONDERZOEK

Invloed personage trainer op leereffect Invloed achtergrondmuziek op betrokkenheid Invloed competitie-element in serious games op leereffect Invloed van computer skills studenten op leereffect game Succesfactoren van CALL-interfaces succesfactoren voor leereffect mmorpg risico's voor leereffect mmorpg Invloed van serious games op concentratie Invloed van avatars op zelfbeeld? THEMAVOORBEELDEN

Bedenk een korte aanleiding waarin je antwoord geeft op de volgende vragen: Wat is de situatie? Welk probleem doet zich daarin voor? Waarom is dat een probleem? Wat is het belang van onderzoek ernaar? AANLEIDING OEFENING

1.Vorm een duo 2.Kies met z’n tweeën een thema (evt. voorlopige ozvraag) 3.Bedenk een korte aanleiding waarin je antwoord geeft op de volgende vragen:  Wat is de situatie?  Welk probleem doet zich daarin voor?  Waarom is dat een probleem?  Wat is het belang van onderzoek ernaar? 4.Schrijf samen een eerste conceptprobleemsignalering OPDRACHT

Schrijf je in voor de BB van Information literacy en kijk er vast rond Werk in duo's de inleiding met probleemsignalering uit Tip: Voor de inleiding mag je ook (al dan niet wetenschappelijke) bronnen gebruiken. DL inleiding: ma 26 sept 11:00u via Assignments in BB Wederom kun je de tekst direct in BB schrijven/plakken. TODO BESTUDEER VOOR VOLGENDE WEEK LC: