TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.
Voor- en nadelen vervoermiddelen
Pollutiepiek te Brussel
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
MN Bijeenkomst Fiets File Beter casus MN Thomas van Dijk, HRM 11 maart 2013.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Carpooling Hoe stimuleer en onderhoud je als bedrijf een succesvolle carpoolcultuur?
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
ACTIEPLAN FAVV POLLUTIEPIEKEN (voor Brussel Hoofdstedelijk Gewest)
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Hans Blink: het leasing business model werkt niet meer :49 "De grootste uitdaging wordt of de branche in staat is om het business model te.
Mobiliteitsbudget werkt! Pilootbedrijf BOSS paints getuigt.
Reizen met het OV naar HET Instrument. OV als toegevoegde waarde De RAI is met het openbaar vervoer uitstekend bereikbaar en tracht daarom zoveel mogelijk.
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Bedrijfsvervoerplan Drongen I 1ste Mobiliteitsweek
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
Green workplaces workshop 2 Mobiliteitsbeleid (en fiscaliteit)
Brabant Water in vogelvlucht
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Mr. Jan Rolleman Automotive Didact B.V. / Van Huffelen & Meenink
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Van harte welkom ! Eddy De Wit Syndicaal vrijgestelde militant.
NMBS Mobility for business.
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
Pagina 1 Copyright © Alle rechten voorbehouden. Siemens Real Estate Pollutiepiek Voorstelling van de problematiek en noodplan.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
RONDE VAN VLAANDEREN ENERGIE WELKOM
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
CARPOOLPLAZA Carpool voor bedrijven In samenwerking met
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
De wereld anno % van de wereldbevolking gebruikt 80% van de hulpbronnen.
CARPOOLEN Met Taxistop & Carpoolplaza De wet van de grote getallen op een bedrijvenzone.
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
presentatie ketensamenwerking
VMC Werkgroepvergadering ‘Bedrijvenclusters en Mobiliteit’ – Brussel 30/06/ MILIEU Mobiliteitssamenwerking op het Skaldenpark (Gentse haven)
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
Informatiedag POC BOC 01 Jun 11.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Wat kunt u eraan doen? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
> /24% 25 % % % % % % % % Bijtelling.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Hospitalisatieverzekering Contacten Afdeling Belonen
Presentatie EED oktober 2015.
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als.
Mobiliteitsbudget & bedrijfswagens EEN LIBERAAL VOORSTEL VAN AANPAK.
stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘ stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?
Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht.
De trein als motor van een vlotte mobiliteit sp.a-spoorplan 30 augustus 2016.
Hoog tijd voor een opfrissing
De ‘Melkkoe’ anno 2017 ROB
Webinar Spits mijden in Arnhem
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Inventarisatie
Transcript van de presentatie:

TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,… 2. Woonplaatsen werknemers: < 7km : te voet, fiets > 7km : OV, trein, carpooling

3. Bedrijfspolitiek Terugbetalingen Bedrijfswagens Parkeerbeheer Bezoekers (scholen, ziekenhuizen,…) Leveringen, dienstverplaatsingen,…. TE NEMEN MAATREGELEN In functie van:

Terugbetalingen Klassiekers: Gratis OV (80/20 NMBS) maar ook voor MIVB, De Lijn, TEC Derde-betaler overeenkomst  niets meer zelf voorschieten aan loket Duurzame vervoersmiddelen financieel aantrekkelijk maken

Voor korte afstanden: Afschaffen beperkingen (3 of 5km) Fietsvergoeding (0.15 €/km, belastingsvrij) Andere Voetgangerspremie (170 €/jaar, belastingsvrij) Terugbetaling parkeerplaats aan het station (170 €) Combinatie van vervoerswijzen Duurzame vervoersmiddelen financieel aantrekkelijk maken Terugbetalingen

Bedrijfswagens Multimodale formules Combinatie auto + treinkaart, metro Dienstwagens,dienstfietsen,… Milieu-impact Milieucriteria bij keuze van wagens CO2: Polluenten : Multimodale alternatieven, verminderen milieu-impact

CO 2 -uitstoot  zuinige wagens Uitstoot (gr) = gereden km (km) X uitstoot wagen (gr/km) Minder rijden – de alternatieven Fiets, te voet : 0 grCO2/km Metro: 10 grCO2/km/passagier Tram: 14 grCO2/km/passagier Bus: 20 grCO2/km/passagier Trein: 38 grCO2/km/passagier Betere technologiën Toyota Prius: 104 grCO2/km BMW série 5: 180 grCO2/km VW Touareg: 270 grCO2/km Eco – driving (cursus) 10% à 30% besparing

Beperken van keuze bedrijfswagens Propere wagens  hogere fiscale aftrek (1/04/08)  < ’08 : 75%

Enkele voorbeelden: bedrijfswagen + multimodaliteit Woon-werkafst.40 km20 km5 km Bedrijfswagen die gebruikt wordt voor woon- werkverpl. leasing 6408 € + brandstof 1500 € + CO²taks 720 € € P-plaats € leasing 6072 € + brandstof 1000 € + CO²taks 720 € € P-plaats 9292 € leasing 5712 € + brandstof 500 € + CO²taks 720 € € P-plaats 8432 € Bedrijfswagen die “thuisblijft” km/jaar ipv leasing 6230 € + brandstof 750 € + CO²taks 720 € € km/jaar ipv leasing 5712 € + brandstof 500 € + CO²taks 720 € 6932 € 5000 km/jaar ipv leasing 5240 € + brandstof 250 € + CO²taks 720 € 6210 €  Winst (P, brandstof)  2428 €  2360 €  2222 € + OV Trein (1071) + MIVB (405) 1476 € € voortransp./P Trein (661) + MIVB (405) 1066 € € voortransp./P MTB 450 € € voortransp./P + fiets330 € € “andere”

Bezoekers  toegangsplan

Slides Mobiel Brussel

Piekperiodes van vervuiling Gevolgen voor de gezondheid Regering: besluit betreffende de maatregelen met de nodige ondersteuning van de bedrijven  Drempelwaarde 1  Drempelwaarde 2  Drempelwaarde 3

Uit te voeren acties: Verstrekken van informatie Communicatie  intranet, , ad valvas Welke drempelwaarde 1, 2 of 3 Implicaties (betrokkenheid per drempel) Aanbevelingen: Vermijden van intensieve fysieke inspanningen Bij voorkeur gebruik van het openbaar vervoer Eco – driving als het gebruik van de wagen noodzakelijk is Aanmoedigen van carpooling

Uit te voeren acties: Maatregelen bij bepaalde omstandigheden Intern middel voor het carpoolen Vergelijkbaar met een staking Aanmoedigen telework Flexibele werkuren Verlagen temperatuur van de verwarming Aanbieden van openbaar vervoer tickets MIVB gratis vanaf drempelwaarde 2