Succesvol verbeteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
’’Wij geloven in de mens achter de hamer’’. Aannemersbedrijf Kesselaar & Zn. B.V. Ketensamenwerking:
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Beheer en ordenen van digitale documenten 2008
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Implementeren doe je samen
Geachte lieve Koningin Beatrix
Ik zal me even in het kort voorstellen….
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
“In zelfsturende teams samenwerken met vrijwilligers”
© de vries business consultancy, 2008
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
WELKOM! Bedrijfsbezoeken & Gastlessen Wie? Wat? Hoe?
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Pantein 4 bedrijven Regio Brabant Noord Oost
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Aan de slag met de BETERapp
Bondgenootschap met ouders Ellen Rutgeerts – 3 oktober 2013.
Mm, lekker warm en veilig hang ik aan moeders takken. Het is hier zo fijn, zo gezellig. Mijn vrienden de dieren komen langs. Ze eten en rusten uit. Het.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Participatie in de praktijk
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
HOE DOE IK EEN SUCCESVOLLE DEBRIEFING NA MIJN MYSTERY VISIT? Global Mystery Customer Research.
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Kwaliteitsonderzoek Ontwikkeling reader “Vroegtijdige herkenning van bijkomende medische problemen bij mensen met EMB” C. Netten AIOS-AVG.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
DA dag april 2016.
Het liefst een korte omschrijving en plaatje
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Transcript van de presentatie:

Succesvol verbeteren

Voorstellen Facit: gespecialiseerd in VVT Coby Dekker Kwaliteit- en organisatieadvies Training (CQ-)onderzoek Coby Dekker Beleidsadviseur CQ-coördinator

Twee onderwerpen Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

. Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

Uitslagen CQ en ZI 30% van de cliënten voelt zich niet thuis 45% vindt dat er onvoldoende personeel is 18,9% van de cliënten heeft de afgelopen maand te maken gehad met een valincident 97% ervaart dat men alleen kan zijn wanneer men wil Een 8 voor de zorgverleners!

Eenduidige vragen? Zijn de maaltijden lekker? Wordt uw woonruimte goed schoongemaakt? Hebben de zorgverleners aandacht voor hoe het met u gaat? Is de temperatuur aangenaam?

Meten is weten?

Conclusie We hebben de wetenschappelijke gegevens, maar kunnen nog niet landen Aanvullende analyse is nodig; CQ is geen eindpunt maar beginpunt

Standaardisatie: voor- en nadelen Voordelen Meer transparantie Organisaties worden vergelijkbaar Kwaliteitskader geeft ondergrenzen aan

Nadelen Voorbedrukte antwoorden. Cliënt kan niet per vraag kwijt hoe en waarom Daardoor geen gegevens over locatiegebonden oorzaken Sterrengekte

Sterrengekte Ik meet beter dan mijn buurman → meer valincidenten. Decubitus: 1 cliënt en dan 2 sterren! Ik wil volgend jaar opnieuw meten, misschien kom ik dan in een ‘betere’ (lees: slechtere) pool. Het oude huis, daar komt alles door.

Sterrentips Niet gek laten maken Ook niet bagatelliseren: ‘Ouderen zijn nu eenmaal incontinent’ ‘Ach, ze moeten niet zeuren, we hebben er alles aan gedaan’ ‘Het komt allemaal door de ZZP’s’ Vooral kijken naar vergelijking met eerder jaar in úw organisatie

Meten is weten? 6 meter boven de grond is niet altijd voldoende info. CQ is basis, nog geen recept voor verbetering (Tranzo) We hebben specifieke info nodig Dus: Gegevens analyseren. Hoe?

. Interpretatie en gebruik van meetresultaten bij verbeteren Succesfactoren voor verbeteren van kwaliteit

Aan de slag met meetresultaten Eerste stap Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad Hoe komt het? Herkennen we dit? Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen?

Terug naar de doelgroep Cliëntenpanels Stembus Mystery guest

Terug naar de doelgroep Foto’s/ filmpjes CQ-vragen bij evaluatiegesprek Medewerkers bij cliënten op bezoek

Flitsend aan de slag Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure Begeleiding, aandacht, focus liggen op gesprek met bewoners Benut werkoverleg Manager/teamleider wordt ook coach

Pijlers: communicatie en zorgleefplan Het nieuwe zorgen Niet: nee, tenzij Niet: ja, mits Wel: ja, hoe? Hebt u zelf al ideeën? Dat noteren in zorgleefplan Voorwaarde: gelijkwaardig communiceren Gevolg Verzorgenden groeien, klanten bloeien Zorgleefplan met besproken mogelijkheden binnen grenzen

Verbeteren met plezier Terug naar een voorbeeld: 20% vindt dat de zorgverleners nooit aandacht hebben voor hoe het met hen gaat

Aan de slag met meetresultaten Eerste stap Analyse in samenspraak mt, medewerkers en cliëntenraad Hoe komt het? Herkennen we dit? Hoe kunnen we verbeteren? (betrek werkvloer!) Tweede stap Terug naar doelgroep: Wat willen we aanvullend weten van de cliënten? Wat vinden ze van verbetervoorstellen? 21

Terug naar de doelgroep Cliëntenpanels Stembus Mystery guest

Terug naar de doelgroep Foto’s/ filmpjes CQ-vragen bij evaluatiegesprek Medewerkers bij cliënten op bezoek 23

Flitsend aan de slag Korte pilots Wat werkt wordt nieuwe procedure Persoonlijke vorderingen in werkoverleg

Hoe gaat het verder in de praktijk? Meer over succesvolle verbeterplannen in de parallelsessie

Dank voor uw aandacht coby.dekker@facit.nl Tel Facit: 0251-212202