Cursus Klein Vaarbewijs A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SPELREGELS IN DE ZAAL MHC De Warande.
Advertisements

Zaalhockey
Doublet deel 1 – de basis.
van verdragsbepalingen
Welkom.
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Verkeers- stellingenspel
Zeevaartkunde in Vogelvlucht…..
Nieuwe spelregels per 1 juli 2007 Spilersrie 21 juni 2007 Auke Wiersma & Durk Fopma.
Preventiecampagne Pleziervaart
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Woensdag 26 maart Welkom – Kleine terugblik – Wat gaan we doen in 2014 – Toelichting startijden 2014 – Nieuwe banen – Verandering in de Wedstrijdreglementen.
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Jeugd~verkeersexamen
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Les 2 Elektrische velden
Train de trainer energiedeskundigen type A september/oktober 2012
Ruimtevaartquiz De Maan De.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
1. Zicht op zwemmend redden
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De verkeersborden.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In seizoen 2014 – 2015 geen nieuwe regels!. Het maken van een doelpunt: A - aanvaller B - bal binnen C - cirkel D - geheel over de doellijn.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Veranderingen eisen CWO motorboot
We werken veilig of we werken niet
Les 3: Verkeer TOETS.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
2. Licht en zien pg. 13.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zaalhockey
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
VEILIG WERKEN OP HOOGTE
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Per aanleiding eisen van het roeien op sommige punten zwaarder zijn dan het zeilen. Een meer specifieke omschrijving van de eisen.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Briefing
Zaalbriefing
ZEILTHEORIE 1. DE BOOT terminologie, begrippen werking van roer en zeilen koers en de wind knopen 2. ZEILTECHNIEK overstag.
V ERANDERINGEN EISEN CWO MOTORBOOT Per
Stuurbrevet Meerkeuzevragen Werkwijze 1. A.P.S.B 2. Navigatie
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Stuurliedenvergadering
BPR-Binnenvaart Politie Regelement voorrangsregels
Verlichting en dagtekens
Verlichting en dagtekens
BRO 2017 Anja Habets Ernst Jacobi
Klein vaarbewijs 6e bijeenkomst.
Docent : Harry Elling Klein vaarbewijs I Docent : Harry Elling / /03/2014.
Docent : Harry Elling Klein vaarbewijs I Docent : Harry Elling / /03/2014.
Klein vaarbewijs 3e bijeenkomst.
Klein vaarbewijs 1 20 DECEMBER 2018
Klein Vaarbewijs II Les 1. Harry Elling
28 februari 2019 Klein vaarbewijs II
Transcript van de presentatie:

Cursus Klein Vaarbewijs A Jachtwerf De Treffer presenteert in samenwerking met UwHomePage.com: Cursus Klein Vaarbewijs A Deze dia blijft staan tot je kort samengevat hebt wat er zoal besproken wordt in dit hoofdstuk. Druk op “enter” of klik één keer voor de volgende dia. Les 5: Wettelijke bepalingen

Reglementen Bepalingen ter voorkoming van aanvaring op zee (BVA) (Basisregeling) Scheepvaart reglement Wester schelde ( SRW ) Scheepvaart reglement voor het kanaal van Gent naar Terneuzen ( SRKGT) Scheepvaartreglement Eemsmonding ( SRE ) Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Veel overeenkomsten met BPR Soms alleen andere benamingen Wereldwijd geldig voor alle schepen tenzij ander reglement van kracht is Bestaat uit 5 delen met in totaal 38 voorschriften. Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel A ( Algemeen ) Voorschrift 1 Voorschrift 2 Reglement geld voor alle schepen als er geen ander reglement van kracht is op volle zee en alle daarmee in verbindingstaande wateren. Voorschrift 2 Indien nodig afwijken van het reglement als dat nodig is om gevaar voor aanvaring te voorkomen, de Reder, Kapitein en Bemanning zijn volledig verantwoordelijk Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel A ( Algemeen ) Voorschrift 3 Definities, komen redelijk overeen met BPR. Worden in de reglementen nog wel soms onderverdeeld. BVA kent wel definitie voor beperkt zicht, elke situatie waardoor het zicht beperkt wordt door mist, nevelig weer, sneeuwval, zware regenbuien, zandstormen of andersoortige oorzaken Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Afdeling I (bij elk soort zicht) De voorschriften van dit deel geeft een handleiding tot de manier zoals we onze navigatie moeten uitvoeren, óók als we ten anker liggen of aan de grond zitten. Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 5 (uitkijk houden) Elk schip moet uitkijk houden door kijken en luisteren en indien mogelijk en van toepassing met technische hulpmiddelen. Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 6 (Veilige vaart) Elk schip moet er te allen tijden voor zorgen een veilige vaart te houden. rekening houden met: Het zicht Verkeersdichtheid Manoeuvreerbaarheid van het schip Eventueel achtergrond licht ‘s nachts of het stralen van de eigen verlichting Toestand van zee, weer en obstakels Diepgang van het schip Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 6 (Veilige vaart) Met goed werkende radar bovendien rekening houden met: Eigenschappen en beperkingen van de radar installatie Beperkingen door opgelegde beperkt radar bereik Invloed van storingen op waarneming met radar Mogelijkheid dat kleine schepen en ijsschotsen te laat gezien worden. Aantal , plaats en beweging van met radar ontdekte schepen Nauwkeurigere beoordeling van het zicht Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 7 (Gevaar voor aanvaring) Elk schip moet alle beschikbare middelen gebruiken om te bepalen of er gevaar voor aanvaring bestaat bij twijfel bestaat het gevaar Gevaar bestaat als de kompaspeiling van een naderend schip niet veranderd of als het een groot schip of sleep betreft Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 8 (voorkoming aanvaring) Maatregelen op tijd nemen, en doelmatig zijn Verandering van koers en vaart groot genoeg om waarneembaar te zijn Maatregelen moeten leiden tot voorbijvaren op veilige afstand Eventueel vaart minderen of stoppen Op tijd en duidelijk voorrang verlenen. Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 9 (Nauw vaarwater) Alle betonde vaarwateren zijn nauwe vaarwateren Verplicht de stuurboordzijde van het vaarwater te houden Kleine schepen en zeilschepen mogen schepen die alleen in vaargeul kan varen niet hinderen Een schip mag een vaarwater niet kruisen als hierdoor schepen die allen in vaargeul kunnen varen gehinderd worden Bij twijfel door gehinderde schip 5 korte stoten Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 10 (Verkeer scheidingstekens) Geen lesstof voor het examen Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Afdeling II (schepen in zicht van elkaar) In zicht van elkaar betekent dat de schepen onderling elkaar met het blote oog kunnen zien. Dit geld ook bij slecht zicht Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 12 ( zeilschepen) Zeilschepen onderling gedragen zich het zelfde als in het BPR Grote zeilschepen op tegen koers: Beidde schepen wijken naar stuurboord Over stuurboordzeilend verleend voorrang. Loefwaarts geeft voorrang aan lijwaartse schip Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 13 ( Oplopen) Opgelopen schip moet koers en vaart houden De oploper is uitwijkplichtig. In nauw vaarwater mag om medewerking gevraagd Seinen identiek aan BPR uitgezonderd akkoord sein lang-kort-lang-kort Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 14 ( recht tegen elkaar insturen) Voor motorschepen identiek aan BPR Beide moeten naar stuurboord uitwijken. Voorschrift 15 ( koerskruisen) Als de koersen van 2 motorschepen elkaar kruisen met gevaar voor aanvaring verleend het schip dat van bakboord komt voorrang. En indien mogelijk niet voor het andere schip overlopen. Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 16 ( Maatregelen van uitwijker) Zie voorschrift 8 ( op tijd en duidelijk zichtbaar) Voor duidelijkheid het liefst andere boordlicht tonen. Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 17 (Maatregelen koershouder) Verplicht koers en vaart behouden Indien toch gevaar voor aanvaring blijft bestaan dan zelf maatregelen nemen ( b.v mee gaan liggen) Voor motorschepen is het verboden naar bakboord uit te wijken Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 18 (verantwoordelijkheden van schepen onderling) Wie het beste manoeuvreerbaar is wijkt uit Varend motorschip wijkt voor onmanoeuvreerbaar schip, beperkt manoeuvreerbaar schip, vissersschip, zeilschip. Varen zeilschip wijkt voor onmanoeuvreerbaar schip, beperkt manoeuvreerbaar schip, vissersschip Alle schepen behalve onmanoeuvreerbare schepen en beperkt manoeuvreerbare schepen wijken voor geulgebonden schip ( 3 rode lichten of zwarte cilinder ) Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Afdeling III (Beperkt zicht) Dit voorschrift geld voor schepen die niet In zicht van elkaar zijn als zij varen in een gebied waar het zicht beperkt is of in de buurt van zo’n gebied Belangrijkste criterium NIET in zicht van elkaar Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel B ( Voorschriften voor uitwijken ) Voorschrift 19 (gedrag bij beperkt zicht) Dit voorschrift vervangt bij slecht zicht voorschriften 12 t/m 18 Veilige vaart lopen Machines voor onmiddellijk gebruik gereed Ieder schip moet mistseinen geven Ieder op radar varend schip dat een ander schip waarneemt moet vaststellen of er een gevaarlijke situatie kan ontstaan en maatregelen nemen ter voorkoming hiervan Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) De voorschriften voor verlichting en dagtekens wijken op sommige punten wat af van het BPR Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 23 (Varende motorschepen) Toplicht op het voorschip Tweede toplicht achter en hoger dan het voorste toplicht voor schepen groter dan 50 meter Boordlichten Heklicht < 7 mtr rondomschijnend wit licht + indien mogelijk boordlichten <12 mtr hoeft niet in het midscheepsevlak te staan Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 24 (slepen en duwen) Een sleepboot moet voeren Twee toplichten loodrecht onder elkaar >200 mtr dan drie lichten Boordlichten Heklicht Sleeplicht (geel) boven heklicht ! >200 mtr overdag ruitvormig dagmerk Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 24 (slepen en duwen) Een gesleept schip moet voeren Boordlichten Heklicht >200 mtr overdag ruitvormig dagmerk Indien moeilijk manoeuvreerbaar op sleepboot: Rood – wit – rood Bal – ruit - bal Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 25 (zeilschepen) Gelijk aan BPR Optioneel rood boven groen rondom schijnend minimaal 1 meter van elkaar (geld ook voor kleine zeilschepen, niet in combinatie met 3 kleurenlicht) Boordlichten Heklicht < 7 mtr geen verlichting verplicht moeten wel rondom schijnend wit licht kunnen tonen bij gevaar voor aanvaring (geld ook voor spierkracht) Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 26 (Vissersschepen) Bezig met treilvisserij gelijk aan BPR Groen boven wit rondom schijnend >50 mtr toplicht hoger en achter de rondomschijnende lichten Andere visserij : rood boven wit rondom schijnend Bij vaart door het water ook boordlichten,toplicht en heklicht Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 27 (onmanoeuvreerbare en beperkt manoeuvreerbare schepen) Twee rode rondom schijnende lichten Indien vaart makend ook boordlichten Geen toplicht Overdag twee zwarte bollen Lichten en dagtekens ook als schip ten anker licht Dan tevens ankerlicht of zwarte bol Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 27 (onmanoeuvreerbare en beperkt manoeuvreerbare schepen) Voor kleine schepen <12 mtr: Tekens en lichten niet verplicht behalve wanneer het bezig is met duikwerkzaamheden Dan ‘s nachts rood – wit – rood (beperkt manoeuvreerbaar) en overdag seinvlag A (van alle kanten herkenbaar) Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 28 (door diepgang beperkt manoeuvreerbare schepen) Mag verticaal 3 rode lichten en overdag een zwarte cilinder voeren Navigatie lichten behorende bij zijn lengte Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com

BVA Deel C ( Lichten en dagtekens ) Voorschrift 29 (Loodsvaartuigen) In plaats van het toplicht een wit boven een rood rondom schijnend licht (rode neus onder witte pet) Tijdens vaart navigatie lichten behorende bij zijn lengte Overdag blauwe vlag met witte L (NL) of rode vlag met witte P (B & UK) Ieder onderwerp bevat het bijbehorende gedeelte uit hoofdstuk 1. Als je dat wilt, kunnen we de opzet van deze dia veranderen, zodat je de tijd krijgt om bijv. bij ieder punt kort uit te leggen welke bladzijden uit hoofdstuk 1 zijn toegevoegd. © UwHomePage.com