TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Deeltjesmodel oplossingen.
Auditen op succes waarderend auditen
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Discipelschap.
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
Hoe kun je Geloven? 1.
Oplossingsgericht coachen
Leer de namen van de noten 2
Persoonlijk worden.
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Marketing Werkgroep 6.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Media en creativiteit Herfst les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Ho 7: Creatief denken.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
VERBAND MET CREATIVITEIT:
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Enquête.
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Het werken met portfolio
Afhankelijkheid is een keuze
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Media en creativiteit Herfst les 3.
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Onderzoeksvaardigheden 3
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Volgende dia Taalgebruik ( schelden) (respect). volgende dia zoek de betekenis van “schelden” schelden = ……..
Beste havo 4..
De bedenkers.
Grafische Vormgever Joost van Ophuizen 3Ma1.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Transcript van de presentatie:

TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER ‘IK TEKEN GOD’, ZEGT EEN MEISJE TEGEN DE TEKENLERAAR. ‘MAAR NIEMAND WEET HOE GOD ERUIT ZIET’, REAGEERT HIJ VERBAASD. ‘ALS IK KLAAR BEN WEL’, ANTWOORDT HET MEISJE. BEN JE HET EENS OF ONEENS MET DE VOLGENDE UITSPRAAK: ‘’DIT IS EEN CREATIEF ANTWOORD’’?

DE KANS DAT HET MEISJE OUDER IS DAN 12 JAAR IS HEEL KLEIN WAAROM? HET JUISTE ANTWOORD Bron: clipartof.com OPVOEDING EN OPLEIDING ZIJN IN HET BEGIN NOG STERK GERICHT OP HET JUISTE ANTWOORD, DE GOEDE DINGEN DOEN, NIET ‘GEK’ DENKEN OF DOEN REFERENTIEKADERS! HET ACCENT LIGT OP HET AANLEREN VAN VASTE (DENK) PATRONEN, DIE ZEKERHEID GEVEN: ZO ZIT HET IN ELKAAR. ALS IK ZO EN EN ZO DOE, DAN KOMT HET GOED, DAN HEB IK SUCCES, ETC.

BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN DAT IS OOK HET GEVAL IN HET BEGIN VAN JE BEROEPSOPLEIDING: EERST KENNIS EN CORRECTE TOEPASSING. WETEN HOE MODELLEN IN ELKAAR ZITTEN OP HET GEBIED VAN COMMERCIELE ECONOMIE EN RETAIL/ LOGISTIEK BASISBEGRIPPEN KENNEN FORMULES IN SPSS/EXCEL ETC. TOEPASSEN CORRECTE TAAL/OPMAAK DOCUMENTEN Bron: crystalgraphics.com

DOCENTEN HEBBEN ALS DOEL OM JE HETZELFDE TE LATEN DENKEN/REDENEREN/AFWEGEN ALS ZIJ. DAN GEEF JE DE JUISTE ANTWOORDEN EN HAAL JE HOGE CIJFERS. JE BEHEERST DE STOF! JE MOET CONVERGENT LEREN DENKEN: DIT IS HET PROBLEEM DAT IS DE STOF WAARMEE JE HET ENIGE JUISTE ANTWOORD KUNT GEVEN GEEF DAT ANTWOORD! GOED GEDAAN = ALLE PUNTEN FOUT = NUL PUNTEN

SCHOOLVOORBEELD VAN CONVERGENT DENKEN 43.252.003.274.489.856.000 mogelijkheden Optimaal: in minder dan 20 draaiingen naar DE ENE OPLOSSING

KRACHT EN BEPERKING VAN CONVERGENT DENKEN ALS JE DE JUISTE THEORIE, METHODE, ETC. VOLGT, DAN VIND JE HET BESTE ANTWOORD ALS ER MEERDERE ANTWOORDEN TE GEVEN ZIJN, DAN HEB (NOG) NIETS AAN CONVERGENT DENKEN

STAPPEN/FASEN IN HET CREATIEVE DENKEN PROBLEEMANALYSE IS HET EEN CREATIEF PROBLEEM? ZO JA: DIVERGEREN WELKE OPLOSSINGEN ZIJN MOGELIJK? DAN: CONVERGEREN WELKE OPLOSSING IS DE BESTE EN HOE UIT TE WERKEN TOT CONCREET RESULTAAT?

DIVERGENT DENKEN DE ANDERE KANT VAN DE CREATIEVE MEDAILLE, CONVERGENT EN DIVERGENT DENKEN HOREN BIJ ELKAAR! EERST NAGAAN OF EEN PROBLEEM DIVERGENT DENKEN VEREIST: STAP 1 STANDAARD/ROUTINEPROBLEM: NEE --> CONVERGENT DENKEN UNIEK PROBLEEM/ GEEN ROUTINE: JA DIVERGENT EN DAARNA CONVERGENT

VOORBEELDEN VAN DIVERGENTE VRAGEN HOE SOCIAL MEDIA TE GEBRUIKEN? WAT AAN KLANTENBINDING DOEN? WAARMEE MAKEN WE INDRUK OP ONZE KLANTEN? HOE KRIJGEN WE VEEL AANDACHT IN DE MEDIA? HOE GAAN WE OM MET DE CRISIS? WAT KUNNEN WE DOEN AAN DE MOORDENDE CONCURRENTIE? ENZ.

ONDANKS DIT LEUKE IDEE NOG STEEDS NIET GELUKT: VALKUIL VAN DIVERGENT DENKEN: NIET UITVOERBARE OPLOSSINGEN / TE HOGE KOSTEN WOII HOE DE DUITSE DUIKBOTEN BESTRIJDEN? IDEE: DE NOORDZEE LEEG LATEN LOPEN :-) ONDANKS DIT LEUKE IDEE NOG STEEDS NIET GELUKT: DE MENS VLIEGEND ALS EEN VOGEL Bron: theblaze.com

DE BIG FIVE & CREATIEF DENKEN: PERSOONSKENMERKEN DIE STERK SAMENHANGEN MET CREATIEF DENKEN PERSOONSKENMERK 1 DIMENSIE 3 NAUWGEZET ZIE P. 19 PERSOONSKENMERK 2 DIMENSIE 5 OPEN ZIE P. 20

PERSOONSKENMERK 2 NAUWGEZET * PRECIES * ORDELIJK * NUCHER/KOEL * FAALKANS MINIMALISEREN * DOORZETTINGVERMOGEN TOPNIVEAU HANDBOOGSCHIETEN: ZO EXACT MOGELIJK REKENING HOUDEN MET AFSTAND, WINDRICHTING/STERKTE, LUCHTDICHTHEID, ADEMHALING EN SPIERBEHEERSING Bron afb.: teamusa.org, 2012

PERSOONSKENMERK 1 OPEN * ONAFHANKELIJK * VERBEELDINGSKRACHT * TEGENDRAADS ZIJN * HET AVONTUUR OPZOEKEN * RISICO DURVEN NEMEN * FOUTEN DURVEN MAKEN * ZELF VEEL KENNIS VERZAMELEN * AANVULLING DOOR ANDEREN, DOOR JOU GEKOZEN Bron: http://www.frankwatching.com

BEIDE DIMENSIES TE ZIEN BIJ DE ZES DENKHOEDEN / CREATIEVE STIJLEN VAN EDWARD DE BONO, P. 33 DIVERGENT ROOD EMOTIE: JA! NEE! GEEL OPTIMISME, KANSDENKEN GROEN ONTWIKKELING VAN KANSEN

CONVERGENT WIT OBJECTIEF, FEITEN, BEREKENINGEN ZWART WAAR KAN HET MISGAAN? RISICODENKEN BLAUW HELICOPTERVIEW, ALLE STERKTEN EN ZWAKTEN VAN IDEEEN

SLOT: VOORBEELD VAN IDEE (DIVERGENT) TOT CONCRETE UITWERKING (CONVERGENT) IDEE: HOE KUNNEN ROBOTS WORDEN INGEZET IN DE BEDIENING VAN EEN RESTAURANT? JANUARI 2013 EEN FEIT IN HARBIN, CHINA Bron: De Telegraaf online, 13-1-2013