‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst
Centrale vragen Is een marketingaanpak binnen het fietsbeleid mogelijk? Biedt marktonderzoek concrete aanleidingen voor marketing en communicatieactiviteiten? Welke maatregelen zijn mogelijk?
Programma Stappenplan en de vier pilots Otto van Boggelen, Fietsberaad Resultaten marktanalyse en segmentering Laurens Langendonck, Blauw Doelen en marketing/communicatiestrategie Jolanda van Oijen, XTNT Met belgerinkel naar de winkel Gerard Sodderland, IVN Pauze Discussie … Borrel
Het stappenplan en de vier pilots Otto van Boggelen, Fietsberaad
Marktgericht fietsbeleid Marketing in fietsbeleid: onbekend terrein Stappenplan ontwikkeld Pilot om stappenplan te testen
Het stappenplan Verkeers- en vervoersplan Plannen andere beleidsvelden Fietsplan Selecteer doelstelling of product Marktanalyse Strategische keuzes, doelen Marketingmix Uitvoering Monitoring
Verkeers- en vervoersplan Plannen andere beleidsvelden Fietsplan Selecteer doelstelling of product Marktanalyse Strategische keuzes, doelen Marketingmix Uitvoering Monitoring Apeldoorn en Hilversum: Verbeteren bereikbaarheid en aantrekkelijkheid koopcentrum door stimuleren fietsgebruik. Nijmegen en Zwolle: Stimuleren fietsgebruik door in te spelen op veranderingen in persoonlijke situatie (verhuizing). Wensen van de klant, imago, segmentatie, concurrentie Product, prijs, plaats, promotie
Vandaag: een tussenstand Marktonderzoekbureau Blauw Concretiseren doelen voor vier pilots Eerste ideeën voor marketing- en communicatieactiviteiten En wat nu?
Resultaten marktanalyse en segmentering Laurens Langendonck, Blauw
Doelen en marketing- en communicatiestrategie Jolanda van Oijen, XTNT
Met belgerinkel naar de winkel Gerard Sodderland, IVN
Pauze Hebt u concrete voorbeelden van campagnes? Noteer deze dan op de flip-over. Na de pauze gaan we hier dieper op in.
Discussie Waarde marktonderzoek Aanknopingspunten vanuit onderzoek Concrete ideeën
Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Rood: Nee Groen: Ja
Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Hebt u zelf ervaring met marktonderzoek? Rood: Nee Groen: Ja
Waarde marktonderzoek Wensen klant, imago, segmentatie, concurrentie Biedt het voor u nieuwe inzichten? Hebt u zelf ervaring met marktonderzoek? Is dit in overeenstemming met onderzoek Blauw?
Onze conclusies marktonderzoek Veel bevestiging eerder onderzoek Interessante inzichten: –specifieke kenmerken per gemeente –segmentatie en breinstijlen bieden denkrichting Vertaling naar campagnes is lastig Focusgroepen zetten aan tot denken Eerst ontwikkelen campagne, dan toetsen
Breinstijlen
Aanknopingspunten onderzoek Fiets: gezond, snel, goedkoop, alcohol (a) Auto: bagage, slecht weer, comfortabel (a) Imago: inspannend, gevoel van vrijheid, leuk, relaxed Milieu bijna niet genoemd Hoe kunnen we deze punten benutten? Welke toon en boodschap horen hierbij?
Concrete ideeën Hebt u praktijkervaring met campagnes? Rood: Nee Groen: Ja
Concrete ideeën
Tips en ideeën voor: –Apeldoorn –Hilversum –Zwolle –Nijmegen
Borrel (in ‘t restaurant) Vergeet s.v.p. niet uw evaluatieformulier in te leveren. Bedankt voor uw actieve bijdrage en tot ziens!