Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004
bChange Gestart 1 juni 2002, eenmanszaak. Vragen van mijn klanten: –Hoe vergroot ik mijn omzet? –Hoe kom ik aan nieuwe klanten? –Hoe breng ik nieuwe producten op de markt? –Hoe onderscheid ik mij van de concurrentie? Grootste klanten: Kenteq, Stichting MarktMonitor, Philips CFT en CE, Belden Wire & Cable. Startende klanten: Royal Coaching, Ruigrok en Florusse, Mecurity. Uit Heeze door heel Nederland.
Wat doet u? Ik ben coach Ik adviseer bedrijven Ik heb een schildersbedrijf Ik ben belastingadviseur Ik organiseer reizen Ik verzorg entertainment voor bedrijven Ik verkoop producten voor afwatering Ik heb een restaurant ……….
Wie moet wat weten? * schatting bChange
PVOB methode Probleem : Waar zitten uw potentiële klanten mee? Welk probleem hebben zij? Verdieping : Hoe zorgt u er voor dat de noodzaak om de problemen op te lossen duidelijk wordt? Oplossing : Wat is uw oplossing voor het probleem? Welk product of dienst levert u om het probleem op te lossen? Wat maakt uw oplossing bijzonder? Bewijs : Resultaten of ervaringen van anderen die de voordelen van uw oplossing hebben gezien.
PVOB methode Probleem : Waar zitten uw potentiële klanten mee? Welk probleem hebben zij? Verdieping : Hoe zorgt u er voor dat de noodzaak om de problemen op te lossen duidelijk wordt? Oplossing : Wat is uw oplossing voor het probleem? Welk product of dienst levert u om het probleem op te lossen? Wat maakt uw oplossing bijzonder? Bewijs : Resultaten of ervaringen van anderen die de voordelen van uw oplossing hebben gezien.
Oefening probleemformulering Formuleer het algemene probleem/kans van uw potentiële klanten in 1 of 2 zinnen. Schrijf dit op! Overleg even met uw buren. Herkennen zij het probleem?
PVOB methode P robleem: Waar zitten uw potentiële klanten mee? Welk probleem hebben zij? V erdieping: Hoe zorgt u er voor dat de noodzaak om de problemen op te lossen duidelijk wordt? O plossing: Wat is uw oplossing voor het probleem? Welk product of dienst levert u om het probleem op te lossen? Wat maakt uw oplossing bijzonder? B ewijs: Resultaten of ervaringen van anderen die de voordelen van uw oplossing hebben gezien.
Verdieping
Ernst van het probleem Aantrekkelijkheid van de oplossing
Verdieping Ernst van het probleem Aantrekkelijkheid van de oplossing
Oefening probleemverdieping Wat kunt u tegen uw klant zeggen om het probleem belangrijker of urgenter te laten lijken. Schrijf dit op! Wat kunt u tegen uw klant zeggen om de oplossing aantrekkelijker te laten lijken? Schrijf dit op!
Probleem groter maken door vragen te stellen …... Waarom is dit een probleem? Wat kan er gebeuren als u dit niet aanpakt? Wat zijn de gevolgen van dit probleem voor uw bedrijfsvoering? Wat gebeurt er als deze situatie nog 12 maanden voortduurt? Welke risico’s loopt u als u dit niet oplost?
Oplossing aantrekkelijker maken door vragen te stellen …... Wat ziet u als voordeel van deze aanpak? Als dit slaagt, wat gaat het u opleveren? Waarom is dit belangrijk? Wat wilt u bereiken? Op welke gebieden verwacht u de grootste effecten?
Hebt u nog vragen?
Veel succes met uw onderneming!