Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Het verkeer is wél een spelletje
Workshop nr: 5 VOG en gedragscode
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Themadag J&O 2013 Workshop nr 7: Behouden 45+. Inleiding Presentatie workshopleider Voorstelronde deelnemers Groepsdiscussie/gesprek Samenvatting.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Workshop badminton Spelenderwijs leren badmintonnen vanuit een meer impliciete aanpak. Welkom Voorstellen.
Jeugd & Opleiding Resultaten 2010 en Speerpunten januari Themadag Jeugd & Opleiding.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Themadag Jeugd & Opleiding Zondag 15 januari 2012.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Nationaal Opleidingsprogramma
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Presentatie DETO Medical Plan (1).
CEN/TC 433 Entertainment Technology
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Multi Media Management 2 Marcel Jansens 27 April 2011.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
7 april 2015 Talentbijeenkomst. Agenda Opening & mededelingen door Rob SEPERS Verslag bijeenkomst 7 oktober 2014 Kaderopleidingen Overstap- en doorstroming.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Met de Wind in de Zeilen 8 maart Doelstellingen Visie als start Meedenken over meerjarenbeleid Betrokkenheid bij uitvoering van het meerjarenbeleid.
Europeana Fashion edit-a-thons Faro, Wat is een edit-a-thon?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Correctiefactoren bij roeiwedstrijden
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
tim hofman heeft altijd gelijk!
MAKING A BAND.
how to create an Optimal Classroom Experience
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Agro Data Cube: Big Data faciliteit voor open innovatie
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Sportparticipatie. Ondersteuning Watersportverbond bij jeugd(zeil)activiteiten ‘Best practice’ Kralingsche Zeilclub.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen Themadag J&O 2013 Workshop nr: 9 CWO jeugdzeil diploma’s aanpassen

Workshop CWO jeugdzeil diploma aanpassen Inleiding (2 min) Presentatie workshopleider (5 min) Groepsdiscussie/gesprek (45 min) Samenvatting (8 min)

Inleiding en Doel Introductie workshopleiders Doel: Jan-Willem Pier (WV Nieuwe Meer) Christoffel van Hees (Watersportverbond) Doel: Jullie mening! “Waar” of “Niet Waar” Doet het verbond hier wat je verwacht? Hoe verder?

Voorstelronde deelnemers in 15 sec Naam; W.V. xxx?; rol, hoe lang actief? Status Jeugdzeilen bij je WV: # jeugd actief, niveau’s 1,2,3, combi CBA etc. Groei? # CWO ? Ben je hier voor mening of beeldvorming? Verslaglegging workshop Wie kan notuleren? Wie kan samenvatten?

Waarom deze workshop Praktijk CWO lesgeven bij verenigingen ‘Sportzeilen’ beter marketen Wens vergroten instroom Combi Onderzoek Eline van Goethem bij CWO vaarscholen

Meermans Open Kielboot CWO 1-2-3 en Zeilsport Eerste kennismaking boot en water: Veilig spelen en pret op en rond het water Eerste basis: Sturen, voorstuwing zeil, balans, waterveiligheid, tm 3 Bft. Vervolg basis : Sturen, Zeilstanden, overstag, gijpen, inslijpen basis bewegingen en balans, Waterveiligheid, tm 4 Bft Afronding basis: Verdere basis schippervaardigheden en inzicht. Eerste kennismaking zeilen als competitie sport, tm 5 Bft Echt leren zeilen: Betere boot handling, alle windcondities, basis wedstrijd vaardigheden en intro wedstrijdregels Leren te trainen: Verfijning boot handling, en wedstrijd vaardigheden. Grotere boot, ervaring duo/multihanded boten Leren competitie te zeilen: instap naar Olympisch boot klassen, Verfijning van alle geavanceerde vaardigheden. Groter accent op boottechniek, tactiek en meteo , Fysieke training Trainen voor hoog niveau: Jaarprogramma’s met training en focus op beste resultaten tot nu toe op grote evenementen. Water en fysiek Trainen voor om te winnen: Meerjaarse campagnes, training en wedstrijden gericht op top posities bij grote (inter)nationale evenementen Full time zeilen: volledig gericht op topsport en medailles bij de echt grote evenementen 0-6 jaar 6-9 jaar 9-12 jaar 11-16 jaar 15-120jaar 20+ CWO-1 CWO-2 CWO-3 Combi C Combi B Combi A Recreatie Topsport Watersport Lifestyle Toerzeilen: Dagzeilen Tochten Club en klasse racen op alle niveaus Volwassene leren zeilen Lesgeven aan anderen Organiseren evenementen en wedstrijden Wedstrijdleiding/rRescue / Jury Coaching Motorboot/Zeilers met “pensioen“: Bestuur/ Commissies Kernploeg Jeugd ploeg EK Niveau WK Niveau en verder Eenmans zwaardboot Tweemans zwaardboot Meermans Open Kielboot Jachten Multi hull Surf plank Binnen de boot Binnen/Buiten de boot Buiten de boot 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Presentatie CWO Jz aanpassen Bootbeheersing Sport(ief) zeilen aanvullen met sportieve elementen Sneller leren = meer zeilfun Rol CWO bij verenigingen

Groepsdiscussie Waarvoor gebruiken jullie CWO? Welk doel jeugdactiviteiten op WV: recreatie of sport? Hoe kunnen we met behulp van diploma eisen en normen de jeugd langer laten zeilen en enthousiast maken voor zeilen als sport? Voldoen de CWO Jz eisen bij WV? Trekken we met de CWO Jz eisen ook zeilschoolkinderen naar de sport? Wat zou je anders willen? Wie is de autoriteit die richtlijnen vast moet stellen? Doen we als sportbond en (zeil)sportverenigingen zelf wel genoeg aan de inhoud van kaders als lesprogramma’s, normen en eisen?

Stellingen: CWO JZ = 90% ‘schipperen’ CWO JZ = Kielbooteisen van ANWB uit jaren 60/70 , bij start CWO 198? omgeschreven naar JZ / ZT bij start? CWO eisen = doortastende lesaanpak en snel leren CWO eisen = stimulans sport Wedstrijdzeilen vinden mensen eng! We “verkopen” wedstrijdzeilen te veel als “competitie” en niet als fun en extra vaardigheid! Ondanks bovenstaande groeit deelname aan combi’s dus ……. dit is onzin Sportdiploma laat zien dat er meer is dan “schipperen” Indien deelname wedstrijden onderdeel exameneis van Sport diploma, meer combideelname

RYA en National Sailing Scheme

RYA vervolglijn Start Racing Intermediate Racing Advanced Racing Physical Preparation: Has knowledge of food as a fuel Has knowledge of keeping hydrated Has knowledge of stretching exercises to be used after sailing. Understands importance of hydration and nutrition during racing. Understands importance of hydration and nutrition — pre, during and post race. Understands effects of sleep deprivation. Boat Preparation: Has knowledge of how to rig a racing dinghy Has knowledge of availability of class tuning guides Has knowledge of how to use a tuning guide and set a boat up for specific conditions. Understands how to prepare a boat for club racing to include; hull, spars, sails, foils, fittings, rigging and control lines. Understands how to improve foil finish, optimize boat to class rules, use a tuning guide. Understands how to check trailers — wheel bearings, legality and safety prior to travelling. Mental Preparation: Has basic understanding of how stress affects sailing Has knowledge of process and outcome goals Boat Handling: How to make best use of 5 essentials as crew and helm How to round marks Has knowledge of how to steer the boat without a rudder. Understands principles involved in slow speed handling including stopping, accelerating and sailing backwards. Understands importance of teamwork and coordination, how to race train by oneself. Understands principles of steering with sails and balance and demonstrate these principles in taking penalty turns. Boat speed: Understands how to alter sail controls both round the course and for differing conditions Has knowledge of basic aerodynamics — how a sail works, how to power up or depower the rig, weather and lee helm. Understands how to set up the boat for a range of conditions. Understands relevance of sail controls and effects on the sail Understands how to change 'gears' in different conditions while on the water. Understands how to vary the tuning guide for different conditions and how to create own tuning guide and post race analysis sheet. Teamwork: Understands the requirements to develop a good partnership Understands how to divide up the roles around the course. Understands how to divide up the jobs in the boat. Understands effective race analysis and race and training goals Can communicate effectively and can react to changing circumstances. Strategy and Meteorology: Obtain and understand a simple weather forecast Has knowledge of clear air, gusts and lulls Understands clean air, gusts and lulls. Understands how to interpret a weather forecast in relation to the sailing venue. Can create a race strategy prior to going afloat based on weather forecast, tide tables etc. Racing Rules: An introduction to the racing rules of sailing and an understanding of the basic right of way rules Has good knowledge of Part 2 and definitions of the racing rules. Understands how to sail by racing rules. Has good knowledge of the racing rules. Can sail by racing rules. Tactics: Has knowledge of basic boat on boat situations Understands boat on boat tactics, lee bow situation, how to cover and break cover, importance of clean air. Has knowledge of holding a lane upwind, boat on fleet tactics, attacking and controlling situations. Understands boat on group tactics, overtaking and defending tactics, covering, different approaches to marks and when to gybe or bear away set. Starts: Has knowledge of transits Can demonstrate the basics of starting Understand bias an how to asses it. Has knowlegde of how to protect a gap to leeward, hold boat on line (hovering), accelerate of the line. Understands pre start rules Can protect a gap to leeward, hold a boat on the line (Hovering). use transits. Has knowledge of various start sequences recall signals and starting penalties.

Voorbeeld invulling naar RYA "Snel en op Koers" Hoog aan de wind Status Verbeter doelen / Opmerkingen in de Groove Sturen Plaats/ gewicht Schoot Spriet Onderlijk   tot 10 kts 11-16 kts >16 kts Auto Pilot Plaats/gewicht Golven

Succesfactoren Suggesties, andere ideeën

Samenvatting Kern van de discussie / onderwerp Succesfactoren / aanbevelingen Hoe verder (uitrollen)? Wie vertelt dit in plenaire afsluiting?

Afsluitende informatie Meer info te vinden op: Websites Boeken Et cetera Dank voor uw inbreng en belangstelling! Dank aan de workshopleider.