CoDrive en Competentie- & Beroepstaakgestuurd Leren voorMechatronica in de regio Op basis van nauwe samenwerking tussen ROC, Regionaal bedrijfsleven, en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
Advertisements

Van Methode Naar Methodiek
Digitaal platform voor Employability
Techniek in Tilburg: 3 x ‘O’. Samenwerking • Overheid • Onderwijs • Ondernemingen.
Leertechnologie-afspraken
© Dsens Interactive Amsterdam1 DEF Dsens Educational Framework.
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Theo Bovens voorzitter CvB - Open Universiteit Nederland & Steven Verjans docent/projectleider - Open Universiteit Nederland & Thijs Habets projectleider.
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
Casus:HBO- upgrade traject Congres 12 februari 2009 Levenlang leren op een HOger plan EVC in perspectief.
Leren en instructie met ICT
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Competentiecatalogus Mechatronica
Structuur LPM, versie 0.1. Juni 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Associate degree 26 november 2010
Gebruikersdag 2012 Klas in actie met Silverpoint.
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Flexbase.
Praktijk Online Flexibel opleiden en examineren. Agenda Andriessen en Partners in het kort Zekerheid en veiligheid Praktijk voorbeelden opleiden en examineren.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Loket MBO Mechatronica
Flexibel werken met ICT Spelen met ICT Helo Studieochtend Met Blended learning wordt bedoeld de optimale mix tussen F2F onderwijs en onderwijs.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Niet kijken naar beperkingen maar naar kansen!
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Najaar 2009 door Leonore Pop Projectenbureau.
Competentiemanagement in de techniek
moderniseren van het curriculum.
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Het ePortfolio een meerwaarde?
Content Management Systeem. Maart 2000Case: World Online International2 Klantprofiel I World Online International BV is een beursgenoteerde Pan-Europese.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Talent management Personeelpunt
Verkenning online toetssysteem RSM
Learning Content Management Systeem
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

CoDrive en Competentie- & Beroepstaakgestuurd Leren voorMechatronica in de regio Op basis van nauwe samenwerking tussen ROC, Regionaal bedrijfsleven, en CWI SC PGO – Mechatronica-3 december 2004

Competentiegestuurd Leerplatform 3 Functies van het Technologie Platform Competentie management –Online assesment/testing in combinatie met andere intakeinstrumenten/activiteiten –Bepalen competentie ‘GAP’ –Omzetten in POP Content management –Automatische selectie van leerobjecten/modules –Leerobjecten verpakken tot beroepstaken –Tuning mogelijk door online coach Leerproces management –Beroepstaken als Scorm 2004 pakketten –Leersturing via scorm sequencing –Verwerven competenties –EVC traject –IMS compliant ePortfolio

Competentiegestuurd Leerplatform 3 Functies van het Technologie Platform Dit alles volledig volgens IMS/Scorm standaarden: –Hergebuik content –Uitwisselbare competenties –Uitwisselbaar ePortfolio

Van Competentie tot beroepstaak op maat COMPETENTIE ONTWIKKELING MAPPING Competentie Definitie Beroepstaak Definitie Competentie Manager Competentie Coach Deelnemer Vullen en afleveren van SCORM compliant Beroepstaken ‘op maat’ in een ELO in combinatie met papieren lesmaterialen MONITORING DIAGNOSE Deelnemer / Beroepstaak Matching Competentie Assessment Gap Analyse

CompetentieOntwikkelCyclus Competentiemanagement: Competenties-Gapanalyse- POP POP: flexibel samen te stellen: ROC complementair aan regionaal bedrijfsleven: planning: wat waar? : in bedrijf-op ROC en Thuis POP gekoppeld aan ContentManagement- en LearningManagementSysteem: Database gevuld met competenties, leerobjecten, didactische formats, papier en electronisch (blended learning) Selectie van leerobjecten en didactische formats, die flexibel worden samengesteld tot Beroepstaken (in SCORMpackages Leerproces via papier en LearningManagementSysteem Leerproces teruggekoppeld naar Competentiemanagementsysteem, cyclus opnieuw

Competentiegestuurd LCMS : interactie tussen de modules = taxonomieën leerobject metadata als standaard Leerobjecten Leerpakketten 1 CMS DeelKwalificaties Eindtermen Beroepstaken BeroepsCompetenties … IMS Standaard ePortfolio POP GOP PAP 4 5 Competentie Management Systeem LMS’s ELO’s + Folio/papier = blended learning 6 II: Management Proces III: Afspeelomgeving Multichannel Delivery I: Content Leerobjecten Leerpakketten 1 CMS Leerobjecten Leerpakketten Beroepstaken 1 CMS

CoDrive maakt echt grenzeloos leren mogelijk CoDrive: voor het eerst in de geschiedenis: Regionale samenwerking en uitwisseling tussen Onderwijs, Bedrijfsleven en CWI door: Ontology en technologisch platform Competentiebeschrijvingen communiceerbaar resp. Competentiemanagement mogelijk tussen Onderwijs, Bedrijfsleven en CWI Flexibele samenstelling van beroepstaken, regiospecifiek ingevuld Partners: SC PGO, A&O, OTIB, OOM, Kenteq, CWI, MicrowebEdu/Synergetics, ………. Internationale samenwerking…..wordt aan gewerkt