Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Advertisements

Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Overscholing onder schoolverlaters Enkele bevindingen
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Seminarie SSL - 26 november 2010
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Vergelijkbaarheid historische studies
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE ZOEKEN EN VINDEN VLAAMSE.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Stromen tussen werkloosheid en OCMW. Sanctiebeleid van de RVA “een uitkeringsgerechtigde moet tijdens zijn werkloosheidperiode een aantal verplichtingen.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Persoonsverkenner profilingsinstrument
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LEREN JONGEREN BIJ IN HUN EERSTE.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Goede voorbereiding is het halve werk
Wisselstroom 24/02.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Techniek in Midden-Limburg Jeroen van den Berg (UWV) Roermond, maart 2015.
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Flankerend Onderwijsbeleid
Belang (human) skills in CV jongeren
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Research Centre for Education and the Labour Market
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Transcript van de presentatie:

Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool Gent (HABE), Universiteit Gent (SHERPPA) Eddy Omey Universiteit Gent (SHERPPA) Jürgen Vanoverberghe Universiteit Gent (SHERPPA) Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Studiedag steunpunt SSL februari 2011

Inleiding Situering  Vaststelling: in meeste Westerse landen is er een substantieel probleem van werkloosheid  Vlaanderen 2009: 15.7% (15-24j) t.o.v. 5% (15-64j)  EU 2009: 19.8% t.o.v. 9%  Gevolgen  Substantiële onderbenutting van menselijk potentieel  Mogelijks negatieve invloed op arbeidsmarktkansen in de toekomst  Goed begrip van de factoren die werkloosheid aan het begin van de loop- baan verklaren is cruciaal om het globale probleem van jongerenwerk- loosheid te kunnen aanpakken Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Inleiding Onderzoeksvragen Drie studies:  Welke factoren bepalen de lengte van de periode tussen het verlaten van de school en de start van de eerste job?  Wat is de invloed van de opleidingskenmerken op deze duur bij schoolverlaters uit het initieel beroepsonderwijs?  In welke mate gaat een hoge kans op werkloosheid samen met een hoge kans op een tijdelijk contract? Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Intrededuur: bepalende factoren Bron: Vanoverberghe, Verhaest, Verhofstadt & Omey (2008) Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Onderzoek in het buitenland  Substantiële verschillen in intrededuur tussen verschillende types van schoolverlaters  Probleem o.a. groter bij lager opgeleiden en jongeren van allochtone afkomst  Deze studie voor Vlaanderen:  Bepalende factoren voor kans op intrede in eerste job a.d.h.v. duuranalyse  Onderscheid tussen onmiddellijke intrede in job en latere intrede  Gebaseerd op SONAR-data (jongeren geboren in 1976 – 1978) Intrededuur: bepalende factoren Situering Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Hypotheses afgeleid uit de zoektheoretische literatuur (Mortensen, 1986) Verwachte effect (ceteris paribus) op de intrededuur: Intrededuur: bepalende factoren Hypotheses Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest  Scholingsniveau: -  Vrouw: +  Allochtoon: +  Scholingsniveau vader: ?  Regionale U/V ratio: +  Betaalde werkervaring als student: -  Werkervaring via stage: -  Het krijgen van arbeidsmarkt- gerelateerde info op school: -  Starten met zoeken vóór verlaten van de school: -

Intrededuur: bepalende factoren Intrededuur volgens scholingsniveau Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Bron: Vanoverberghe et al. (2008), Figure 1, p322.

 De meeste resultaten liggen in lijn van hypothesen  Effect ‘arbeidsmarktgerelateerde info  Negatief op onmiddellijke intrede, positief op latere intrede  Positief effect domineert vanaf paar maanden  Enkel effect van stage blijkt niet significant  Relatie tussen scholing vader en intrededuur niet eenduidig  Variabelen met meest uitgesproken effecten: Intrededuur: bepalende factoren Algemene resultaten schattingen Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest  Scholingsniveau  Etniciteit  Start zoeken vóór schoolverlaten  Regionale arbeidsmarktcondities

Intrededuur: bepalende factoren Simulatie effecten ‘gemiddelde’ schoolverlater Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Bron: Vanoverberghe et al. (2008) Figure 2, p326.

Intrededuur: bepalende factoren Simulatie effecten ‘gemiddelde’ schoolverlater Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Bron: Vanoverberghe et al. (2008) Table 2, p327.

 De lengte van de transitie is een functie van  Factoren die controleerbaar zijn tegen een relatief lage kost: zoekgedrag  Factoren die enkel controleerbaar zijn tegen een relatief hoge kost: scholing en regionale arbeidsmarktcondities  Ascriptieve factoren zoals etniciteit  Enkel een combinatie van arbeidsmarktbeleid, onderwijsbeleid en economisch beleid lijkt een effectieve strategie om het probleem van jeugdwerkloosheid aan te pakken Intrededuur: bepalende factoren Algemene conclusies Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Intrede uit het initieel beroepsonderwijs Bron: Creten, Van de Velde, Van Damme, m.m.v. D. Verhaest (2004) Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Onderzoek naar factoren die intrededuur van schoolverlaters uit het initieel beroepsonderwijs (TSO, BSO, DBSO, VIZO) verklaren  Enkele resultaten  Snelle instroom in eerste job voor jongeren uit leertijd (VIZO)  Trage instroom voor ongekwalificeerden  Beperkte verschillen tussen TSO en BSO, en tussen wel of niet 7 de j  Studierichting is veel doorslaggevender en verklaart in belangrijke mate verschillen tussen mannen en vrouwen  Stage bevordert instroom significant Intrede uit het initieel beroepsonderwijs Algemene conclusies Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Wie vindt vlug een permanente job? Bron: Verhofstadt, Verhaest & Omey (2008) Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Vinden diegenen die vlug een eerste job vinden ook vlug een job met een contract van onbepaalde duur?  Tijdelijk contract als opstap versus val  Deze studie:  SONAR data, jongeren geboren in 1976 of 1978  Kans op het vinden van een vaste job drie maanden na verlaten onderwijs wordt opgesplitst in twee deelkansen:  Kans op het vinden van een job  Voorwaardelijke kans dat de gevonden job vast is  Nagaan welke kenmerken deze kansen bepalen Wie vindt vlug een permanente job? Situering Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Onderzoeksvragen (1) Sluit het profiel van tijdelijke werknemers eerder aan bij dat van  permanente werknemers, (vooral verschillen in tewerkstellingskansen zijn bepalend voor het vinden van een vaste job)  Of dat van werkloze schoolverlaters? (vooral contractuele verschillen zijn bepalend) (2) In welke mate blijven contractuele verschillen overeind na controle voor ondernemingskenmerken? Wie vindt vlug een permanente job? Situering Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Variabelen OV1  Algemene kenmerken (geslacht, nationaliteit, gezinssituatie,…)  Onderwijskenmerken (niveau, stage, deeltijds onderwijs,…)  Sociale achtergrond (onderwijs vader, moeder, broers/zussen)  Regionaal-Economische indicatoren (lokale werkloosheidsgraad, type regio)  Overige (lid vereniging, rijbewijs,…)  Extra variabelen OV2: sector en grootte ondernemeing Wie vindt vlug een permanente job? Opgenomen variabelen Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Wie vindt vlug een permanente job? Descriptieve resultaten Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Wie vindt vlug een permanente job? Resultaten OV1 Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Wie vindt vlug een permanente job? Resultaten OV1 Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Controle voor ondernemingskenmerken  Voorwaardelijke kans op een vast contract duidelijk bepaald door type onderneming  Groter in kleine ondernemingen en sectoren zoals professionele dienstverlening, transport en communicatie, horeca  Kleiner in grote ondernemingen en sectoren zoals onderwijs, gezondheidszorg  Effect op geschatte coëfficiënten individuele kenmerken is beperkt  Uitzondering: na controle blijkt een diploma HOLT aanleiding te geven tot hogere kans op vast contract Wie vindt vlug een permanente job? Resultaten OV2 Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

 Contracttype is institutioneel bepaald  Evenwel slechts deel van het verhaal: een duidelijke tweedeling onder jongeren  Groepen zoals lager opgeleiden, allochtonen, jongeren zonder werkervaring en/of rijbewijs en jongeren die AM betreden bij hoge lokale werkloosheid hebben lage kans op een job  Bovendien is hun kans op een vast contract vaak lager indien ze, ondanks hun profiel toch een job vinden  Meer longitudinaal onderzoek nodig om te beoordelen in welke mate dit tijdelijk contract voor hen val dan wel opstap naar vast werk is Wie vindt vlug een permanente job? Conclusies Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Bedankt voor uw aandacht! Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest

Gebaseerd op:  Creten H., Van de Velde V., Van Damme, m.m.v. Verhaest D. (2004), De transitie van het initieel beroepsonderwijs naar de arbeidsmarkt met speciale aandacht voor de onderwijs- verlaters, Leuven: HIVA.  Vanoverberghe J., Verhaest D., Verhofstadt E. and Omey E. (2008), ‘The transition from school to work in Flanders: a duration analysis’, Journal of Education and Work, 21 (4),  Verhofstadt E., Verhaest D. and Omey E. (2008), ‘Het profiel van vaste en tijdelijke werknemers’, Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, 24 (2), Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Bronnen