De markten van Morgen in Nieuwegein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
Advertisements

Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Bedrijfspresentatie Promavise
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
Kamer van Koophandel Haaglanden
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Ondernemersfondsen in Nederland
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Beau Mertens & Robert Vanhees
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Wijkambitie Vleuten – De Meern 27 september 2012.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Jan van den Akker Directeur Zorggroep VDA
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Starten voor het onderwijs Juni 2014, info beperkt geldig tot
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Werken met interventieniveaus
Participatiewet vanaf 2015
Echte Burgerparticipatie
Presentatie projectplan werkgroepen
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Centrummarkt Gorinchem Presentatie raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Duurzaam Idskenhuizen
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Les 2: Van productie tot verkoop
2017.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Hier komt de titel Wijkgerichte aanpak Schilderskwartier Woerden
Doelstelling vanaf het begin
Vakgroep rioleringen en bestratingen
Les 2: Van productie tot verkoop
Een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) in Schiedam Centrum?
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

De markten van Morgen in Nieuwegein Donderdag 18 april

Inhoud Markt van Morgen Het traject: korte terugblik Sterkten, zwakten, kansen en bedreigingn Businessplan Uitgangspunten Marketing Organisatievorm & Begroting Taakverdeling Marktmanager

Markt van Morgen Markt van Morgen = ambitie om de markten (nog) aantrekkelijker te maken toekomstbestendige markten met onderscheidend vermogen bedrijfsmatige aanpak: meer ondernemerschap, commercieel, flexibel Initiatief van Hoofdbedrijfschap Detailhandel, Centrale Vereniging Ambulante Handel en Gemeente Nieuwegein (marktcommissie)

Het traject: korte terugblik 1e START  Wat zijn de verwachtingen van ondernemers, gemeente HBD en CVAH? Marktonderzoek naar profiel Nieuwegein, profiel bezoekers, huidig functioneren van de markten 2e SWOT  Van kansen voor de markt naar concrete acties Opstellen businessplan + marketingplan 3e Concept businessplan  Bespreken Uitgangspunten markten, organisatie en marketing ‘nieuwe’ markten, economische haalbaarheid 4e Businessplan  Vastgesteld en vervolgtraject besproken 5e Marktkooplieden  Informeren en draagvlak bepalen

SWOT-analyse: sterkten en zwakten Markten worden gewaardeerd, grote tevredenheid consumenten Sterke lokale verzorgingsfunctie Markt vormt aanvulling op detailhandel Goede bestedingen op de markt Regelmatige bezoekers, trouw aan markt ZWAKTEN Verplaatsingen Betaald parkeren is ergernis Weinig tot geen wisselwerking met horeca Weinig reclame en acties (gebrek aan) Sanitaire voorzieningen

Kansen en bedreigingen Vergrijzing? Efficiënter(re) aanpak markten door bedrijfsmatige benadering Centrumontwikkelingen Nieuwegein  meer bezoekers Identiteit per markt versterken & aanbod/marketing er op aanpassen Meer samenwerking met winkeliers (en horeca) Meer gezinnen naar de markt  activiteiten/acties Jonge, enthousiaste ondernemers naar de markt BEDREIGINGEN Verplaatsingen 3 weekmarkten: consument geeft maar één keer geld uit Lege plekken op de markt, niet aaneengesloten opstelling Wegblijven nieuwe ondernemers markt (o.a. Vreeswijk) Afhankelijkheid bereikbaarheid van de tram

Uitgangspunten ‘nieuwe’ markten Het goede behouden! Donderdagmarkt wellicht verlengen Veel aandacht voor marketing & identiteit van de markten Huidige klant (langer) vasthouden en nieuwe klantgroepen (gezinnen) binden Nadenken over juiste branchering (o.a. donderdagmarkt) Meer samenwerking tussen 3 markten Meer samenwerking en afstemming tussen de markt, horeca en winkeliers

Marketing: Strøm Creative Marketing

Marketing Identiteit ‘de Geinmarkt’: leuk & lekker

Marketing Toepassingen marketingconcept

Mogelijke Organisatievorm Het stelsel zonder vergunningen Het organiseren van de warenmarkt kan zonder vergunningen; het College stelt wel een markt in, maar verleent geen vergunningen. De gemeente sluit een contract af met een rechtspersoon die de markt gaat organiseren Rechtspersoon kan stichting, vereniging of commerciële partij zijn Overgangsregeling na intrekken huidige vergunningen Contract beschrijft taakverdeling kooplieden en gemeente

Begroting Theoretisch kunnen er misschien nog wat kooplieden bij Titel onderzoek Theoretisch kunnen er misschien nog wat kooplieden bij Maar liever sluitende realistische begroting Totaal = 100% (inkomsten dinsdag, donderdag en zaterdag) ± 30% marktmanager ± 30% promotie ± 40% stroom, schoonmaak, administratie, onvoorzien

Taken gemeente Een vlakke, egale en eenvoudig reinigbare bestrating Een locatie vrij van hindernissen en obstakels Stormvoorzieningen in de bestrating (verankering marktkramen) Toegankelijkheid marktlocatie, voor vracht- en verkoopwagens, ruime op- en afritten marktlieden, voldoende manoeuvreerruimte, bereikbaarheid individuele kramen bij op- en afbreken Betrouwbare elektriciteitsvoorzieningen (verlichting, vriezen, koelen, betalen) Adequate afwatering (afvoeren afvalwater kramen en reiniging) Voldoende ruimte voor hulpdiensten (toegangswegen en marktlocatie) Sanitaire voorzieningen (toiletvoorzieningen voor marktondernemers, stromend water)

Onderlinge afspraken marktkooplieden Standplaats schoon achterlaten Verzorgde presentatie Materiaalkeuze vrij maar moet voldoen aan de eisen van deze tijd Onderschrijven hygiënecode Bij voorkeur elektronische betaalmogelijkheid Marktgeld is all-in (promo, energie, kortom: alles) Verlichting verplicht (als de omstandigheden daar aanleiding toe geven) Toewijzing plaats door marktmanager Onderschrijven kaartsysteem (3 x gele kaart = ontbinden contract) Marktgeld per maand middels automatische overboeking/machtiging Duidelijke omschrijving te verkopen branche/producten

Marktmanager Komt in dienst en wordt betaald door de rechtspersoon Voert het businessplan uit Bewaakt kwaliteit van de markten Eerste aanspreekpunt voor ondernemers en gemeente Wordt gemachtigd om namens stichting betalingen te verrichten