Info-avond september L3 en L4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Huiswerkbeleid Iedereen “haat” huiswerk, niemand wil het weg…
Advertisements

Huiswerktips.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
informatie-avond groep 5
Welkom in het derde leerjaar juf Evy
Infoavond vrijdag 6 september 2013
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Werkwijze groep
Infoavond september. Uurverdeling  maandag: juf Gemma 1u l.o.  dinsdag: juf Isabelle 1u levensbeschouwelijke vakken  woensdag: juf Isabelle 25 min.
Kennismakingsavond Groep 6 17 september 2013.
Ouderavond 10 september 2013.
Opdrachtverdeling – indeling van de klassen (lager) 1juf Tine (meneer Hans) 1 / 2juf Marilyne (meneer Hans) 2juf Hilde – juf Vanessa (juf Heidi) 3juf Valentine.
Welkom INFOAVOND 6A.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Informatieavond groep 3 WELKOM
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Welkom in groep 5!.
Welkom in het vierde leerjaar! vierde leerjaar OmerWattez.
Ouderavond Schooljaar
Welkom in 5B!.
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Infoavond 2de leerjaar.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Welkom in het vijfde leerjaar!
Informatieavond groep 4
WELKOM.
Welkom in het vierde leerjaar!
5DE LEERJAAR Praktische info.
Welkom in L6 David Dumonceau.
Welkom INFOAVOND 6A.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
INFO – AVOND 10 – VIERDE LEERJAAR.
Welkom op de informatieavond van groep 5
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Op de informatieavond van de groepen 5
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Welkom in het 6e leerjaar
INFOAVOND derde leerjaar
Welkom op de info-avond
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? Samen: leefklassen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding -levensbeschouwe-
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Welkom in 5! Het wordt een jaar om nooit te vergeten!
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Meester Ruben (6A) / Juf Eva en Juf Tine (6B). Uurrooster:  Definitief vanaf 19/09  Uren: Taal = 5u Spelling = 2u Wiskunde = 5u Frans = 3u WO = 5u MV.
Het wordt een jaar om nooit te vergeten!
Infoavond 2de leerjaar.
Ouderavond vierde leerjaar
Informatieavond groep 4
Welkom in 6B!.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Informatieavond groep 4
Welkom in L5! infoavond.
Informatie avond groep 7 14 september 2016
Infoavond 1ste leerjaar
Info-avond 2018 Juf Karen.
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Info – avond 5A Welkom , schooljaar
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

Info-avond september L3 en L4

Welkom in de 2e graad Waarom deze info-avond? Mezelf even voorstellen Informeren over de klaswerking Antwoorden vinden op al jullie vragen

Mezelf even voorstellen Mijn naam is Katy Vandenbulcke Ik ben geboren in Gent. Ik woon in Sint-Amandsberg (Gent) Ik ben momenteel 38 jaar. Ik ben jarig op 31 januari . Mijn sterrenbeeld is Waterman. Ik geef al 17 jaar les. Ik heb al les gegeven in zowat alle leerjaren. Mijn partner: Stefaan Mijn kinderen Amber en Lotte Mijn huisdieren

Het lestijdenpakket Eindtermen: voor elke school hetzelfde = doelen die op het einde van L6 bereikt moeten zijn Eigen accenten leggen a.d.h.v. de leerplannen Geen vast uurrooster, maar wel richtlijnen Verdeling van de lestijden: Afhankelijk van de graad en de noden Leergebied minimum maximum Keuze voor L3 en L4 Nederlands 7 10 8,5 lt. (taal, niveaulezen, leeskring, actualiteit) Wiskunde 6 8 6,5 lt. WO 5 6 lt. (thema’s, verkeer, sociale vaard., gezondheid) LO 2 2 lt. MV 4 3 lt. (o.a. Franse initiatie, ICT) G/Z

De klaswerking / Methodes en leerboeken Schoolafspraken in verband met de klaswerking Leerlingen moeten zich niet altijd opnieuw aanpassen Elke klas heeft wel zijn eigenheid (leeftijdsgebonden) Methodes en leerboeken: Hulpmiddel om de eindtermen te bereiken Sluiten mooi op elkaar aan We waken over de volledigheid van de methodes en doen aanpassingen. Contractwerk: Begeleid en zelfstandig verwerken van de leerstof Zelfstandig leren werken en plannen Individuele begeleiding Werken op maat (tempo en niveau)

Nederlands (Contract) Spelling: Inoefen van spellingsafspraken gevolgd door een dictee Elke dictee toetst 4 afspraken (niet altijd allemaal in te oefenen) Leren leren: Schrijvend studeren: Lezen, afdekken, schrijven Zelfcontrole Verbeteren (foute woorden opnieuw schrijven)

Nederlands (Contract) Taal: Spreken en luisteren o.a. actualiteit, leeskring, spreekbeurt, poppenkast, telefoongesprek… Taalbeschouwing = werken met woorden, zinnen, teksten Leren, leren: Oefeningen opnieuw maken Begrippen herkennen, verklaren, correct gebruiken, … (vb. onderwerp, persoonsvorm, gezegde, …..) Stellen Creatief schrijven: Strips, klasboek, ….. Zakelijk schrijven: Brief, inschrijvingsformulier

Nederlands (Contract) Lezen Begrijpend lezen: vrij lezen, expressief lezen, kritisch lezen, studerend lezen Technisch lezen (moeilijke woorden) Niveau-lezen: leerlingen worden meermaals per schooljaar getest Bibliotheek: Om de 3 weken 2 boeken kiezen Opmerking: Thuis lezen is ook zeer belangrijk

Wiskunde (Contract) Getallen, breuken, bewerkingen, meten, meetkunde Verschillende soorten lessen: Klassikale lessen Zelfstandig-begeleide lessen Zelfstandige lessen Herhalingsles aan de hand van het leertakenschrift (L4) Toetsles Remediërings – of verrijkingsles Leren leren: Oefeningen maken (enkel naar kijken is onvoldoende) Weten op welke manier je de oefeningen kan oplossen Begrijpen hoe je aan de oplossing komt Zeer belangrijk: Maal- en deeltafels uit het hoofd leren

Wereldoriëntatie Mens, maatschappij, natuur, ruimte, tijd en technologie. WO-thema’s: Methodes: De nieuwe wereld, basis voor WO Aansluiten bij de actualiteit Aansluiten bij aanbod vanuit de gemeente ….. Verkeer: Octopus verkeersland, fietsparcours, belgerinkel, …. Sociale vaardigheden: Axenland (werken rond gevoelens en relaties) Gezondheidsbeleid: Beweging, voeding, emoties en stress Leren leren: Lezen, begrijpen, uit het hoofd leren en eventueel schrijven (Tijdig beginnen zodat er regelmatig kan herhaald worden)

Niet enkel bewegen, maar ook nadruk op Lichamelijke opvoeding Turnlessen op school Sporthal Sportdag Zwemmen Sport door L5 en L6 Stichting Vlaamse schoolsport Niet enkel bewegen, maar ook nadruk op gezonde levensstijl

Muzische vorming Beeld Muziek Drama Media Beweging Leunt vaak aan bij wereldoriëntatie Soms naar aanleiding van de actualiteit Kunstproject (klas- of schoolniveau) Toneelvoorstelling

Leren leren en concentreren Hoekenwerk Keuze-opdrachten uit de hoekjes (alle leerlingen) Aangepaste opdrachten (zwakke en sterke leerlingen) Extra oefeningen Leren leren en concentreren Concentratie verbeteren aan de hand van: bewegingstussendoortjes klassikale concentratiespelletjes individuele concentratiewerkblaadjes Leren leren: indien mogelijk samenvatting van de les maken samen leren hoe we onze lessen kunnen studeren …..

Initiatie Frans Samen met Nelly en Pistache kennismaken met de Franse Taal (dialogen, spelletjes, prenten, …) ICT Verweven doorheen alle leergebieden Inoefenen, herhalen of verrijken van leerstof Informatie opzoeken Computervaardigheden aanleren en inoefenen Vb. WORD: knippen, plakken, opslaan, ….

Godsdienst en Zedenleer Rooms-Katholieke Godsdienst Protestants- Evangelische Godsdienst Niet-Confessionele Zedenleer

Huiswerktips Vast tijdstip (vb. onmiddellijk na het eten) Samen agenda bekijken en plannen Eerst schrijftaken, nadien studeertaken Werk indien mogelijk ook vooraf (bij grote taken of studeren) Rustige omgeving (eigen werkplek) Televisie en radio uit Spelende zus /broer uit de buurt Zelf in de buurt blijven of af en toe eens langslopen Zeg geen oplossingen voor Samen boekentas maken en / of werkplek opruimen Laat uw kind ook af en toe helpen in het huishouden. Kinderen vinden het zalig als ouders interesse tonen in het schoolgebeuren

Studeertips Begin tijdig dan kan je ook nog eens herhalen. Studeren: Beter 3 x 10 minuten dan 1x 30 minuten. Ouders kunnen helpen: (In het begin mag je veel helpen. Later moet je geleidelijk loslaten) WO: Maak samen een schema: gebruik pijlen en symbolen gebruik rijtjes, maar beperk tot rijtjes van 5 woorden zet rijtjes om in een ritme of een melodie neem de eerste letter van elk woord en maak er ook een woord mee. Wiskunde: Schrijf oefeningen over uit het schrift Spelling: Dicteer woorden uit de te oefenen spellingsafspraken Taalbeschouwing: Schrijf oefeningen over uit het contract + help bij het begrijpen van begrippen (vb. onderwerp: Hoe vind ik het in de zin?)

Klas- en schoolafspraken schooltijd afwezigheden gezondheidsbeleid en MOS facturen boekentas en pennenzak agenda turnkledij huiswerk ruzies en pesterijen klastaken plaats in de klas materialen in de klas rapporten + oudercontact kinderdagverblijf

Allerlei Zangkoor (Juf Ynske) Ouderparticipatie: Klaspraktijk Werkgroepen Jaarkalender Studietoelage Busvervoer Klasblog: http://l3enl4indezonnebloem.skynetblogs.be

Vragen?

Bedankt voor uw komst