Info-avond september L3 en L4
Welkom in de 2e graad Waarom deze info-avond? Mezelf even voorstellen Informeren over de klaswerking Antwoorden vinden op al jullie vragen
Mezelf even voorstellen Mijn naam is Katy Vandenbulcke Ik ben geboren in Gent. Ik woon in Sint-Amandsberg (Gent) Ik ben momenteel 38 jaar. Ik ben jarig op 31 januari . Mijn sterrenbeeld is Waterman. Ik geef al 17 jaar les. Ik heb al les gegeven in zowat alle leerjaren. Mijn partner: Stefaan Mijn kinderen Amber en Lotte Mijn huisdieren
Het lestijdenpakket Eindtermen: voor elke school hetzelfde = doelen die op het einde van L6 bereikt moeten zijn Eigen accenten leggen a.d.h.v. de leerplannen Geen vast uurrooster, maar wel richtlijnen Verdeling van de lestijden: Afhankelijk van de graad en de noden Leergebied minimum maximum Keuze voor L3 en L4 Nederlands 7 10 8,5 lt. (taal, niveaulezen, leeskring, actualiteit) Wiskunde 6 8 6,5 lt. WO 5 6 lt. (thema’s, verkeer, sociale vaard., gezondheid) LO 2 2 lt. MV 4 3 lt. (o.a. Franse initiatie, ICT) G/Z
De klaswerking / Methodes en leerboeken Schoolafspraken in verband met de klaswerking Leerlingen moeten zich niet altijd opnieuw aanpassen Elke klas heeft wel zijn eigenheid (leeftijdsgebonden) Methodes en leerboeken: Hulpmiddel om de eindtermen te bereiken Sluiten mooi op elkaar aan We waken over de volledigheid van de methodes en doen aanpassingen. Contractwerk: Begeleid en zelfstandig verwerken van de leerstof Zelfstandig leren werken en plannen Individuele begeleiding Werken op maat (tempo en niveau)
Nederlands (Contract) Spelling: Inoefen van spellingsafspraken gevolgd door een dictee Elke dictee toetst 4 afspraken (niet altijd allemaal in te oefenen) Leren leren: Schrijvend studeren: Lezen, afdekken, schrijven Zelfcontrole Verbeteren (foute woorden opnieuw schrijven)
Nederlands (Contract) Taal: Spreken en luisteren o.a. actualiteit, leeskring, spreekbeurt, poppenkast, telefoongesprek… Taalbeschouwing = werken met woorden, zinnen, teksten Leren, leren: Oefeningen opnieuw maken Begrippen herkennen, verklaren, correct gebruiken, … (vb. onderwerp, persoonsvorm, gezegde, …..) Stellen Creatief schrijven: Strips, klasboek, ….. Zakelijk schrijven: Brief, inschrijvingsformulier
Nederlands (Contract) Lezen Begrijpend lezen: vrij lezen, expressief lezen, kritisch lezen, studerend lezen Technisch lezen (moeilijke woorden) Niveau-lezen: leerlingen worden meermaals per schooljaar getest Bibliotheek: Om de 3 weken 2 boeken kiezen Opmerking: Thuis lezen is ook zeer belangrijk
Wiskunde (Contract) Getallen, breuken, bewerkingen, meten, meetkunde Verschillende soorten lessen: Klassikale lessen Zelfstandig-begeleide lessen Zelfstandige lessen Herhalingsles aan de hand van het leertakenschrift (L4) Toetsles Remediërings – of verrijkingsles Leren leren: Oefeningen maken (enkel naar kijken is onvoldoende) Weten op welke manier je de oefeningen kan oplossen Begrijpen hoe je aan de oplossing komt Zeer belangrijk: Maal- en deeltafels uit het hoofd leren
Wereldoriëntatie Mens, maatschappij, natuur, ruimte, tijd en technologie. WO-thema’s: Methodes: De nieuwe wereld, basis voor WO Aansluiten bij de actualiteit Aansluiten bij aanbod vanuit de gemeente ….. Verkeer: Octopus verkeersland, fietsparcours, belgerinkel, …. Sociale vaardigheden: Axenland (werken rond gevoelens en relaties) Gezondheidsbeleid: Beweging, voeding, emoties en stress Leren leren: Lezen, begrijpen, uit het hoofd leren en eventueel schrijven (Tijdig beginnen zodat er regelmatig kan herhaald worden)
Niet enkel bewegen, maar ook nadruk op Lichamelijke opvoeding Turnlessen op school Sporthal Sportdag Zwemmen Sport door L5 en L6 Stichting Vlaamse schoolsport Niet enkel bewegen, maar ook nadruk op gezonde levensstijl
Muzische vorming Beeld Muziek Drama Media Beweging Leunt vaak aan bij wereldoriëntatie Soms naar aanleiding van de actualiteit Kunstproject (klas- of schoolniveau) Toneelvoorstelling
Leren leren en concentreren Hoekenwerk Keuze-opdrachten uit de hoekjes (alle leerlingen) Aangepaste opdrachten (zwakke en sterke leerlingen) Extra oefeningen Leren leren en concentreren Concentratie verbeteren aan de hand van: bewegingstussendoortjes klassikale concentratiespelletjes individuele concentratiewerkblaadjes Leren leren: indien mogelijk samenvatting van de les maken samen leren hoe we onze lessen kunnen studeren …..
Initiatie Frans Samen met Nelly en Pistache kennismaken met de Franse Taal (dialogen, spelletjes, prenten, …) ICT Verweven doorheen alle leergebieden Inoefenen, herhalen of verrijken van leerstof Informatie opzoeken Computervaardigheden aanleren en inoefenen Vb. WORD: knippen, plakken, opslaan, ….
Godsdienst en Zedenleer Rooms-Katholieke Godsdienst Protestants- Evangelische Godsdienst Niet-Confessionele Zedenleer
Huiswerktips Vast tijdstip (vb. onmiddellijk na het eten) Samen agenda bekijken en plannen Eerst schrijftaken, nadien studeertaken Werk indien mogelijk ook vooraf (bij grote taken of studeren) Rustige omgeving (eigen werkplek) Televisie en radio uit Spelende zus /broer uit de buurt Zelf in de buurt blijven of af en toe eens langslopen Zeg geen oplossingen voor Samen boekentas maken en / of werkplek opruimen Laat uw kind ook af en toe helpen in het huishouden. Kinderen vinden het zalig als ouders interesse tonen in het schoolgebeuren
Studeertips Begin tijdig dan kan je ook nog eens herhalen. Studeren: Beter 3 x 10 minuten dan 1x 30 minuten. Ouders kunnen helpen: (In het begin mag je veel helpen. Later moet je geleidelijk loslaten) WO: Maak samen een schema: gebruik pijlen en symbolen gebruik rijtjes, maar beperk tot rijtjes van 5 woorden zet rijtjes om in een ritme of een melodie neem de eerste letter van elk woord en maak er ook een woord mee. Wiskunde: Schrijf oefeningen over uit het schrift Spelling: Dicteer woorden uit de te oefenen spellingsafspraken Taalbeschouwing: Schrijf oefeningen over uit het contract + help bij het begrijpen van begrippen (vb. onderwerp: Hoe vind ik het in de zin?)
Klas- en schoolafspraken schooltijd afwezigheden gezondheidsbeleid en MOS facturen boekentas en pennenzak agenda turnkledij huiswerk ruzies en pesterijen klastaken plaats in de klas materialen in de klas rapporten + oudercontact kinderdagverblijf
Allerlei Zangkoor (Juf Ynske) Ouderparticipatie: Klaspraktijk Werkgroepen Jaarkalender Studietoelage Busvervoer Klasblog: http://l3enl4indezonnebloem.skynetblogs.be
Vragen?
Bedankt voor uw komst