The Economics of Organizations

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Marketing voor ZZP-ers
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Customer service en planvorming
Business Marketing Management
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
Ruud Huirne, Wageningen UR
Case study format Organisatie Gewenste toestand
Business Marketing Sabine Vermuyten
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Economische organisatiecultuur
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Theory of the firm: Michael C. Jensen William H. Meckling
Logistiek management: begrippen en principes
Workshop ‘Competenties’
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Strategie Algemeen Porter.
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
Globalisering H2.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Persoonlijke Verkoop. Commerciële actie - Classificatie Afleveren van producten Bestellingen opnemen - intern Bestellingen opnemen - extern Informatieverstrekking.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Business Marketing Management
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Strategische communciatie in organisaties
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Industriële Revolutie
Inleefdag Naam organisatie Naam leerlingen. De organisatie zelf  Algemeen (ligging, type organisatie, openingsuren, …)  Doelstellingen van de organisatie.
Online marketing Expert (in een week)
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
TTIP: kansen, bedreigingen?
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Laaggeletterdheid en werk
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
50.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Ondernemende Netwerken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Welkom Havo 5..
Internationalisering
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Transcript van de presentatie:

The Economics of Organizations The Transaction Cost Approach By Oliver E. Williamson Wim Dantinne 1ste Lic. Politieke Wetenschappen

“The proposition that the firm is a production function to which a profit-maximization objective has been assigned has been less illuminating for organization theory purposes than for economics” Gevolg: meer kijken naar interne organisatie VERSCHUIVING: van nadruk op het product naar nadruk op de transactie- kosten om efficiëntie te analyseren Deze Transaction Cost Approach (TCA) wordt toegepast op 3 niveaus: Algemene structuur van de organisatie Focus op de productie-onderdelen → welke activiteiten binnen bedrijf en welke buiten bedrijf? + Waarom? Niveau van de human assets (= kennis, vakkundigheid, vaardigheden, inzet, …) Enkel 2 en 3 komen aan bod.

Wat is Transaction Cost? Transaction: wanneer goed wordt verplaatst tussen twee technologisch gescheiden interfaces Mechanische vgl. Zoeken naar fricties bij een machine, is er genoeg olie op, zijn er ergens belemmeringen voor een goede werking,… Transaction Cost is de economische tegenhander van frictie. Zijn er belemmeringen bij de transfer van een goed? Hoe kan het beter? TCA: onderzoekt en vergelijkt de kosten van planning, aanpassing en monitoring task completion in alternatieve beleidsstructuren DOEL: de transaction costs zo laag mogelijk houden

Behavioral assumptions van TCA Actoren zijn gebonden aan beperkte rationaliteit Actoren ( of toch minstens enkele) kunnen opportunistisch handelen Beperkte rationaliteit zorgt voor de nood aan een contract tss de actoren. Incompleet contract aangezien alle aspecten niet aan bod kunnen komen. Zonder opportunisme zou een incompleet contract voldoende zijn.

Transacties kunnen worden beschreven d.m.v. 3 dimensies Frequentie: aantal transacties tussen actoren Onzekerheid: de grootste complexiteit die beperkte rationaliteit veroorzaakt (onwetendheid over beslissingsvariabelen) Specificiteit van goederen: belangrijkste dimensie Enkel terugkerende transacties belangen ons dus wordt er enkel gefocust op 2 en vooral 3

Specificiteit van goederen (asset specificity) Niet gespecialiseerde goederen vormen weinig problemen aangezien de kopers zich tot andere aanbieders kan wenden en vice versa Sterk gespecialiseerde goederen eisen sterke contracten tussen koper en verkoper of ‘internalization’ om opportunisme te vermijden Gespecialiseerde goederen hebben enkel een waarde in de context waarvoor ze gemaakt zijn. Koper en aanbieder zullen dus nauwe bilaterale banden behouden omdat dat in hun eigen belang is.

Specificiteit van goederen kan zich voor doen op 3 manieren Site specificity plaats van verschillende productie-stations t.o.v. elkaar Physical asset specificity als er specifieke onderdelen nodig zijn om componenten te maken Human asset specificity aangeleerde kennis als gevolg van transacties Nadruk op 2 & 3

Efficient Boundary Alle aspecten van een bedrijf in een schema plaatsen De huidige en mogelijke transacties weergeven De aspecten die binnen dat bedrijf horen, begrenzen DOEL: de transactie kosten minimaliseren d.m.v. een analyse Welke componenten worden aangekocht op de markt en welke worden zelf geproduceerd?

Efficient Boundary Keuze tussen markt en interne organisatie is cruciaal voor de analyse Uitgangspunt: onzekerheid is een constante Classical market contracting, wanneer het goed niet specifiek is Bilateral market contracting, wanneer het goed semi-specifiek is Interne organisatie (zelf produceren) zal beide vervangen wanneer het om een zeer specifiek goed gaat.

Voorbeeld: transactie-kosten analyse GM & Fisher Body General Motors had een contract van 10 jaar met Fisher Body, die de carrosserie zou leveren. Er werd een vaste prijs afgesproken, maar omdat de vraag naar wagens sterker steeg dan verwacht, was het contract niet zo voordelig meer voor GM. GM trachtte Fisher Body te overtuigen hun productiesite te verplaatsen naar GM’s assemblagesite om zo transportatie -en administratiekosten te drukken. Fisher Body weigerde, en dus begon GM zich in te kopen in Fisher Body en er kwam een fusie.

Human asset specificity Je kan dezelfde principes toepassen op ‘human asset specificity’ als op de efficiente organisatie van transacties in het algemeen. DUS: Complexe bestuursstructuren voor simpele transacties brengt onnodige kosten met zich mee & Simpele bestuursstructuren voor complexe transacties brengt onnodig veel werk met zich mee (stress, druk)

Human asset specificity (employment relations) “Skills should be both learned by doing and firm specific in order to create incentive to maintain continuing relations for both sides.” Vb. advocaten, fysici,… Vb. typing skills Vb. kennis van een archief, eigen aan dat bedrijf

Human asset specificity (employment relations) De beoordeling van de human asset gebeurt a.d.h.v. een opdeling in twee dimensies: Graad van eigenheid van de vaardigheden aan het bedrijf H¹ en H², respectievelijk lage en hoge graad van human asset specificity Gemakkelijkheid waarmee de productiviteit kan worden gemeten M¹ en M², respectievelijk gemakkelijke en moeilijke meetbaarheid

Human asset specificity (employment relations) A.d.h.v. deze opdeling kan men 4 classificaties onderscheiden: H ¹,M ¹: Internal Spot Market: geen nood aan vaste arbeidsrelatie vb. Fruitplukkers, conciërge H ¹,M ²: Primitive Team: teamwork waarbij de individule output niet kan worden gemeten. vb. Manueel laden van vracht H ²,M ¹: Obligational Market: zowel bedrijf als werknemer hebben belang bij een vaste arbeidsrelatie H ²,M ²: Relational Team: goeie band tussen werknemer en bedrijf, grote werkzekerheid. vb. Sommige Japanse bedrijven

Vakbonden Transaction Cost Analysis voorspelt dat: Er snel vakbonden zullen worden opgericht daar waar de graad van human asset specificity hoog is en laat daar waar de vaardigheden niet specifiek zijn. Bij bedrijven met een hoge graad van human asset specificity de bestuursstructuur ook uitgebreider zijn (job ladders, grievance procedures, pay scales) Bij bedrijven met een lage graad van human asset specificity kunnen ook vakbonden verschijnen, maar dit zal dan eerder o.i.v. machtsrelaties gebeuren dan uit overwegingen van efficiëntie

Conclusie Bestuursstructuren die transactie-kosten besparende eigenschappen hebben, zullen uiteindelijk de structuren met minder besparende eigenschappen vervangen.