Pad naar een goed outsourcing-contract Henri van Dun Merijn Seelt NGI Congres 12 december 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Marketing voor ZZP-ers
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Corporate Portfolio Management
Mijn persoonlijke ervaringen
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Ondernemend Participatiebeleid
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
Een startersgids voor innovatie
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Wat is een communicatieplan?
MVO en analyse van dilemma’s
Congres Bedrijfsopvolging
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Implementatie Normblad 8002
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Workshop bejegening en informatievoorziening
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Opzet, planning en uitvoering van projecten
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Onsight Managed Security Services
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Toekomst Financiële Functie
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Social Return On Investment & PZH Mart Lucassen, hoofd bureau Inkoop Afdeling Facilitaire Zaken, Directie Concernzaken.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Afdeling Bijzondere Onderzoeken
Third party outsourcing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Juridische aspecten van een webshop
Burgerschap Samenwerkend leren
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Pad naar een goed outsourcing-contract Henri van Dun Merijn Seelt NGI Congres 12 december 2006

Programma – Uw input graag 1.Outsourcing: een bijzonder “project” 2.De kern: beschrijving van het wat en het hoe 3.Handige juridische “weetjes” Geen juridische monologen, praktische tips 4.Uw vragen

Voor we beginnen: definitie outsourcing Overdracht van een bedrijfsactiviteit Aan een gespecialiseerde derde Die de activiteit teruglevert Als dienst In goed Nederlands: Uitbesteding

1. Een bijzonder “project” met eigen eisen a.Eenmalig project / aangaan relatie b.Partnership – hoe doe je dat concreet? c.Flexibiliteit – hoe doe je dat concreet? d.Multi disciplinair – tips voor diverse rollen

1a Eenmalig project / aangaan relatie Contract/project in twee delen Geen M&A deal, verkoop bedrijfsonderdeel bijzaak Een goede transitie van belang Langere termijn nodig om zinvol te maken Flexibiliteit is dus noodzaak om het lang vol te houden Sturing op afstand “Partnership”, “win-win”, “evenwichtig contract” mag geen bla bla zijn

1b Partnership, hoe doe je dat? In de onderhandeling –Ruimte in RFI /RFP (pas op met templates) –Interne projectleider in de lead –Uitvoerders in core team aan beide kanten –Stabiliteit van het team –Juristen, pur sang inkopers of externe consultants ondersteunend (dus niet in de lead) –De psychologie van de onderhandeling –Niet misbruiken om punten binnen te halen

1b Partnership, hoe doe je dat?(2) In het contract –Respecteer elkaars belangen –Voor afnemer: Continuïteit dienstverlening Kostenvoorspelbaarheid –Voor leverancier: Inkomenszekerheid en return on investment Voldoende controle over het hoe –Goede change control regeling, gekoppeld aan goede governance

1c Flexibiliteit, hoe doe je dat? Gelijk beeld van flexibiliteit, cultural fit Goede governance (juiste niveau’s, concreet, juiste personen) De vertegenwoordigers van de eigen organisatie dirigeren de performance

1c Flexibiliteit, hoe doe je dat?(2) Goede change control procedure –Recht op wijzigingen afnemer én leverancier –Gebalanceerde kostenafhandeling Unit pricing (met grenzen) Benoemen (niet) kosten neutrale zaken. Vrijheid voor leverancier m.b.t. de weg, controle voor afnemer over het resultaat

1d Multidisciplinair project, tips voor diverse rollen Hoger management Werknemers Inkopers / verkopers Juristen Controllers Demand en delivery verantwoordelijken Consultants Voor allemaal: alignment in de aanpak, werk samen

2. Beschrijving van wat en hoe M.a.w.: De dienstenbeschrijving en SLA a.Waarom zo belangrijk? b.De kernpunten c.Woordgebruik en definities d.Resultaat of inspanning? e.Service level tips

2a Waarom zo belangrijk? Sturing van verwachtingen Vergemakkelijkt communicatie Beperkt kans op conflicten Hier is het meest te winnen Door hier samen aan te werken begrijp je elkaar en start de relatie

2b De kernpunten Beschrijving van de diensten tot op activiteitniveau gekoppeld aan prestatie, indicatoren, normen en niveau’s –Herkenbaarheid, –Verwachtingenmanagement –De wederpartij moet er iets aan hebben Vastlegging van de wijze waarop alleen als er interacties zijn tussen partijen of met derde partijen

2c Woordgebruik en definities Eenduidigheid voorkomt conflicten Belang van definities –(locaal) jargon –Uitvoerders anderen dan opstellers contract –Voorbeeld “hosting” (hoeveel soorten kent u?) Belangrijke zaken: –Service window –Definitie van de unit bij unit pricing –Exact definiëren handover points –Een plaatje op zijn tijd doet wonderen!

2d Resultaat of inspanning? Juridische een belangrijk verschil tussen: –Inspanningsverbintenis –Resultaatsverbintenis Bewust mee omgaan (denk aan partnership) Wees eerlijk over je grenzen Woordgebruik kan zeer bepalend zijn

2e Service level tips Ook hier: goede definities van wat en hoe ! Oriënteer op de behoefte, niet op het ultieme Geen bureaucratische meetsystemen (meet alleen wat relevant is) Performancemeting frequent Bonus/malus, boter bij de vis Slimme credit systemen, beloon herstel, voorkom opportunisme (v.b. no claim) Slimme meting van klanttevredenheid

3. Juridische “weetjes” Precontractuele goede trouw en mondelinge contracten Overgang van onderneming regeling Juridisch effect van boetebedingen op service levels Auteursrechten: De maker is de eigenaar Licentie overdragen aan leverancier?

4. UW VRAGEN ?

Dank voor uw aandacht Henri van Dun Merijn Seelt