Starten met een MLP MLP-startopleiding 6 juni 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Ervaringen in Bree en Heusden-Zolder
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Alle schooldagen naar school
Analyse klantgerichte websites
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Van idee tot digitaal materiaal
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Het Makkelijk Lezen Plein maakt lezen weer leuk
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
UA - 30 april Oprichting –Minister van Cultuur –Vzw –Sinds 2002 –Integratie in 2006 Missie Filosofie Focuspunt Jeugdliteratuur UA - 30 april.
Daisy en leeshulpjes Vrieselhof 24 mei 2011 Onze ervaringen.
Leesplezier voor kinderen met leesproblemen
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
De gezonde school en genotmiddelen
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.
Overijsselse Bibliotheek Dienst
Dyslexie op het Sondervick
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Dyslexie op de Rientjes Mavo
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek
Bibliotheekservice Passend Lezen
Campagne taalvaardigheid
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Van literatuur tot lesboek
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Starten met een MLP MLP-startopleiding 6 juni 2013

1.Waarom een MLP? 2.Wat is een MLP? 3.Starten met een MLP: collectie, meubel, kennis, promotie MLP-startopleiding 6 juni 2013 Programma

1.Waarom een MLP? 10 % van kinderen heeft leesproblemen; in Vlaanderen haalt 11% de eindtermen lezen en/of luisteren niet zo'n 15% van de Vlaamse volwassenen kampt met laaggeletterdheid Voorkomen uitval in info-maatschappij (voorkomen van laaggeletterdheid) Er is een duidelijke behoefte: Ouders Onderwijs MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

Doelgroepen Kinderen met taalachterstand Kinderen met dyslexie Kinderen met concentratiestoornis Zwakke lezers / zij die lezen niet leuk vinden Visuele of auditieve handicap Maar ook! Iedereen die het MLP leuk vindt  alg: leeftijdsgroep = basisschool MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

Doelgroep met taalachterstand = grootste groep  Relatie milieu en grootte woordenschat: 3 jaar, taalrijk milieu: 5 x zo grote woordenschat MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

Doelgroep met taalachterstand = grootste groep  Effect van lezen op woordenschatverwerving: MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

Doelgroep Dyslectici 3,7 à 10% kinderen (naar gelang studie – interpretatie) Oorspronkelijke doelgroep MLP bij start 10 jaar terug Criteria MLP (zie verder) nog steeds door de noden van deze groep bepaald. Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

Doelgroep Dyslectici Comorbiditeit: Dyslectici door automatiseringsprobleem ook vaak moeite met andere vaardigheden (vb. wiskunde)  taal is basisvereiste voor verdere kennisverwerving In onderwijs: STICORDI maatregelen Rol van de Bib: focus op leesplezier! MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

Effectiviteit Makkelijk Lezen Plein Studie thesis Erik van der Horst (U Tilburg): positief effect op leenintentie  cruciale factoren: attitude personeel; plaatsing; zelfvertrouwen Frontale plaatsing =  uitleencijfers MLP-startopleiding 6 juni 2013 Waarom een MLP?

2. Uitgangspunten van een MLP A. Fysieke eigenschappen Frontale plaatsing collectie Plezierige zoekhoogte Klantgerichte plaatsing (rubrieken fictie en non-fictie) MLP-startopleiding 6 juni 2013 Wat is een MLP?

B. Inhoud Toegankelijke materialen Niet enkel typische ‘makkelijk lezen’ reeksen Mix van boeken, folders, tijdschriften, DVD’s, Daisy-Roms, Cd-Roms Ook informatie voor ouders MLP-startopleiding 6 juni 2013 Wat is een MLP?

C. Randvoorwaarden Personeel: iedereen mee Leesplezier centraal! Vergeet ‘leesbevordering’ MLP is er voor iedereen, is niet voor ‘domme’ kinderen MLP-startopleiding 6 juni 2013 Wat is een MLP?

3. Starten met een MLP Handleiding op MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Collectiedatabase op Collectielijst Essen op vrieselhof.dokeos.comvrieselhof.dokeos.com Publicaties Leesweb Start met keuze uit bestaande collectie, vul aan met nieuwe materialen waar nodig + Hou de collectie up to date MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Zet het MLP niet te vol Uiterlijk van de boeken is ook belangrijk! (nieuw, leuke cover)  niet alle ‘makkelijk lezen’ reeksen voldoen aan die vereiste MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Buiten de speciale reeksen: letten op bladspiegel MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Buiten de speciale reeksen: letten op bladspiegel MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Buiten de speciale reeksen: letten op bladspiegel MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Types boeken: populair: avontuurlijk, dieren, liefde, sport, humor, meisjesreeksen, … verfilmde boeken zoekboeken en voorleesboeken DVD’s: verfilmde boeken Luisterboeken: gewone & Daisy’s MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

A. Collectie Tijdschriften Ghrapic Novels Strip-Leesboeken Informatief: Rustige lay-out Informatieve illustraties MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP zoekboeken

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP 22

Voorbeelden Luisterboeken en combinatie luister-leesboeken Commerciële uitgaven & Daisy-Roms MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP 23

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Voorbeelden MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Conclusie Taalgebruik Verhaallijn Bladspiegel Uiterlijk / Vormgeving  Allemaal in ogenschouw nemen MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Aanvullen met folders & achtergrondinfo Informatie voor ouders en leerkrachten Folders MLP Brochures / Achtergronddossiers dyslexie (o.a. Sprankel) Relevante boeken MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Ook nog MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP Digitale Schoolboeken ADIbib: Toegankelijke pdf’s van schoolboeken  geoptimaliseerd voor voorlees- software Gratis, mits bezit fysiek exemplaar Vereisten: BO of GON-attest of attest dyslexie/dyspraxie Basis- en Secundair onderwijs

B) MLP-meubels: kant & klaar of op maat MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

B) MLP-meubels Aantrekkelijke look Frontale plaatsing Rubricering Niet te hoog Mix materialen MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

C) Personeel Iedereen mee / Basiskennis MLP-specialist: jezelf continu bijscholen Nieuwsbrieven/websites Kennis leeshulpmiddelen Kennis technieken / tips MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

Word specialist MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

D) Promotie Beschikbare materialen: folders, website Openingsfeest Organiseer INFO-avonden!  leerkrachten (en intermediairs)  ouders zoek partners: Sprankel, CLB, docenten, … Integreer MLP in rondleidingen, voorleesactiviteiten, … Actieve benadering klanten (gericht vragen) MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

D) Promotie MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP

MLP-startopleiding 6 juni 2013 Starten met een MLP