Inhoud Definitie Op de set: 2. Mensenwerk 3. Regieaanwijzingen De kracht van improvisatie Het interview Opdracht 1: Improviseren Opdracht 2: Interview.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
De verschillende stappen
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
Periode 8 Instructiefilm maken.
Workshop fotografie Arjan Geurts.nl 4/4/2017.
Hang je poppetje op de muur.
Johari venster & feedback
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Inhoud 1. Matte Box 2. Camera Filters 3. Lens 4. Iris/Aperture/Diafragma 5. Sluitertijd/Shutter Speed 6. Sensor/Film Gain/ISO/ASA Beperkingen van sensor/film.
Ingenieursvaardigheden
Werkgroep les 3 cameravormgeving & decoupage Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Workshop opstellen adviesrapport
Welkom op onze thema-avond
1.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Draaiboek en Filmen Maken van een draaiboek Filmtechnieken
FILMS MAKEN Fictiefilms Documentaires Animatie.
Montage en Nabewerking
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Ken je kracht…Deel je kracht…
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
Patiënten kunnen artsen beter
FILMEN MET JE SMARTPHONE
HOE DOE IK EEN SUCCESVOLLE DEBRIEFING NA MIJN MYSTERY VISIT? Global Mystery Customer Research.
Rouw & Verlies Les 3.
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De voorbereiding De planning
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Niets is wat het lijkt.
De kracht van positief opvoeden
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Basis-workshop fotografie. Ken uw camera Belangrijke zaken Scherpe foto’s Compositie Hoe verder.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Instructie geven en uitvoeren
Covey trainingsavond.
Hoe schrijf je een recensie?
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Communicatiemanagement
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Inhoud Definitie Op de set: 2. Mensenwerk 3. Regieaanwijzingen De kracht van improvisatie Het interview Opdracht 1: Improviseren Opdracht 2: Interview De voorbereiding: 8. Idee en eigenheid 9. Idee uitwerken 10. Opbouw & Verteltechnieken 11. Thematiek & Diepgang Opdracht 3: Schrijven Verder Leren

Op de set of in de regiekamer – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 1. Definitie Kern: Jij hebt vooraf de film in je hoofd/hart en stuurt andere aan vanuit die visie. TV vs Film regie Op de set of in de regiekamer Activiteiten: Voorbereiding Op de set -In de Post

Ken je talent en maak een connectie – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 2. Mensenwerk Allemansvriend Ken je talent en maak een connectie Onzekerheid - Maak echt contact en toon je kwetsbaarheden - Benoem het - Durf leiding te nemen - Geef complimenten of stuur vriendelijk, maar duidelijk bij

Liever geen resultaatregie – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 3. Regieaanwijzingen Liever geen resultaatregie Gebruik werkwoorden (vieren, uitleggen, flirten) Gebruik een beeld (5 zintuigen) Gebruik een achtergrondverhaal (inleven) Wees de baas - Niets erger dan verschillende aanwijzingen van meerdere mensen Communiceer simpel & concreet Niet: ‘Staar in de verte’ Wel: ‘Staar naar de fabriek met de rode uitlaatpijp’ Niet: ‘doe dit een tijdje’ Wel ‘Doe dat 5 seconden’ Schep een band - Blijf jezelf, maar pas je stijl aan Creëer onderonsjes

4. De kracht van improvisatie – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 4. De kracht van improvisatie Hoe? Geef slechts de absoluut noodzakelijke informatie Identificeer een conflict / doel voor de acteurs Vooral goed bij werken met onervaren acteurs - Geef verschillende acteurs verschillende informatie Laat je camera lopen, lange takes Creëer bewegingsvrijheid Bedenk mogelijke handelingen Speel eventueel zelf mee. Improvisatie brengt: Spontaniteit / geloofwaardigheid! Frisheid / Oprechtheid Maar ook: Veel onbruikbare content Wolligheid

- Goed interview is een goed geprek. Stel spreker gerust – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 5. Het Interview Techniek - Goed interview is een goed geprek. Stel spreker gerust Oogcontact & Open houding Luisteren - Vraag meenemen in het antwoord? - Doorvragen: Waarom dan? Leg me niets in de mond! Herhalen is goed, samenvatten ook (benoem dat) Vermijd opsommingen, vraag wat het voorbeeld aantoont Locatie Setting bepaald de toon (zittend, staand, op straat, onderweg, in de keuken, handmic, opspeld mic, etc. Camerabewustzijn: - Geen aandacht op camera&crew (discreet inbreken, lange lens) Interview lang Oogcontact

6. Opdracht 1: Improviseren – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 6. Opdracht 1: Improviseren Telefoongesprek: Je wordt gebeld door een vriend die uitlegt dat hij die avond gaat trouwen (spontane actie). Je probeert onder het spektakel uit te komen want je haat kerken en wil gamen maar durft dat niet te zeggen. Lukt het je om eronderuit te komen met een smoes? Arbeidsvloer: Je werkt geconcentreerd achter je PC. Een collega gaat een enthousiast verhaal ophangen maar je wil je zo min mogelijk laten afleiden. Wint hij je aandacht?

7. Opdracht 2: Interview Schrijf 10 interviewvragen Klassikaal Interview Let op: - Kernachtige formulering Eerlijke antwoorden Vraag meenemen in het antwoord Probeer antwoorden te sturen

8. Idee en Eigenheid Brainstorm Start: deelnemers nemen 5-10 min. om eigen ideeën op te schrijven Gespreksleider schrijft alle ideeën op. Samen verder associëren en brainen. Regels Eet & drink Associeer eindeloos Kwantiteit GEEN kwaliteit Uitstel van Oordeel Maak iets waar je zelf enthousiast van wordt Laat je inspireren (Lees: Jatten)

9. Idee uitwerken Line-up: Korte omschrijving van gebeurtenissen met tijdsindicatie Scenario: Uitgebreide verhandeling incl. voice over & karakter teksten. Shotlist: Lijst met shot ideeën op schrift Decoupage: Exacte verhandeling van camerawerk incl. Standpunten, duur & kadrering Storyboard: Je verhaal in stripvorm

10. Opbouw en Verteltechnieken - Presentator - Interviews - VOX POPS - Voice Over - Stem van de Maker - Fictie / In scene zetten - Tekst in Beeld Beeld Welke belangrijke ben ik vergeten? Begin: Introductie & Hoofdvraag Midden: Uitwerking & Spanning Eind: Conclusie & Antwoord op de hoofdvraag 12

11. Thematiek en Diepgang Make it Big: Associeer en plaats het onderwerp in een breder kader. Vind je moeder het ook interessant? Thema’s: Zorg dat de film ‘echt’ ergens over gaat: Liefde Vriendschap Grenzen verleggen Groei Vrijheid

12. Opdracht 3: Schrijven Schrijf een line-up / Scenario / Shotlist. Zoek naar een originele insteek/vorm, diepgang en breder perspectief. Kies verteltechnieken Noteer alle ‘must have’ shots in een shotlist

Geselecteerde Literatuur: ‘Directing Actor’ door Judith Weston – matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 13. Verder Leren Geselecteerde Literatuur: ‘Directing Actor’ door Judith Weston ‘The Directors Intuition’ door Judith Weston ‘Film Directing Shot by Shot’ door Steven D. Katz ‘What is Cinema’ door Andre Bazin ‘Directing the Documentary’ door Michael Radiger Masterclasses en Post HBO Opleiding: - www.binger.nl 15