Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met opvallend gedrag
Advertisements

Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Ik ben Mo.
Samenspel Nieuw Vennep
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
ASS: wanneer zichtbaar?
Van begrijpen naar begeleiden
Leontien.
MARIAN 39 JAAR.
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
Een haperend geheugen.
Autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Je herkent het pas als je het kent
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Stichting Visible Results
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Prikkelverwerkingsstoornis
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Wat met psychische stoornissen op school?
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Heel gewoon maar toch anders.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Maatschappelijke zorg 2
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Verschillende probleemgedragingen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
ADHD: zeker geen modegrill
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek bij een jongetje van 9 jaar

Hoi,ik ben Ricardo en ik ben 9 jaar De picto’s vertellen mijn verhaal Welkom

Ricardo woont thuis met zijn vader, moeder, kleine zusje, grote zus EN met vijf pleegkinderen 10 !

Hij gaat naar een school voor. speciaal onderwijs aan Hij gaat naar een school voor speciaal onderwijs aan Zeer Moeilijk Lerende Kinderen * IQ onder de 60 en/of * dubbele handicap Twee pleegkinderen gaan met hem mee...

Vader en moeder zijn niet getrouwd Regelmatig zijn er relatieproblemen die zorgen voor onrust in huis Er is veel liefde voor alle kinderen De band tussen Ricardo en zijn moeder is heel goed

Ricardo is na zijn geboorte gereanimeerd

Bij Ricardo is er sprake van meervoudige problematiek * ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder * PDD-NOS Pervasive Development Disorder Not Otherwise Specified * Auditieve handicap Beide oren zeer slechthorend/doof * Verstandelijke handicap

Omdat Ricardo slechthorend is, heeft hij in beide oren gehoorapparaatjes en maakt hij gebruik van een ringleiding die de stem van de leerkracht versterkt.

Hij heeft een zeer korte concentratieboog en zit daarom op een aparte plek, afgeschermd door een kamerscherm. Zo wordt er een prikkelvrije omgeving voor Ricardo gecreëerd.

Logopedie volgt Ricardo al vanaf zijn vijfde in verband met zijn taalachterstand.

Hij krijgt fysiotherapie voor zijn motorische achterstand wat betreft de stand van zijn voeten en zijn fijne motoriek.

Ricardo is bang en onzeker in nieuwe situaties. De pictogrammen zorgen voor structuur, voorspelbaarheid en veiligheid. Extra aandacht van de leerkracht vermindert zijn angst.

De school maakt gebruik van een sociale vaardigheidstraining om met samenspel zijn sociaal- emotionele ontwikkeling te stimuleren.

Ondanks deze meervoudige problematiek is Ricardo een VROLIJK, SPONTAAN EN LEVENSLUSTIG jongetje. Met kleurrijk mekano bouwt hij de prachtigste vliegtuigen en ... hij is altijd in voor een lolletje.

Theoretisch kader * ADHD * PPD-NOS

ADHD Definitie: Deze aandachts-tekort- stoornis met hyperactiviteit vormt een ernstige en duurzame stoornis van de psychische ontwikkeling als gevolg van een hoge mate van ongeconcentreerd, rusteloos en impulsief gedrag. Met andere woorden....

Alle Dagen Heel Druk

Symptomen van ADHD 1. Aandachtstekort. snel afgeleid Symptomen van ADHD 1. Aandachtstekort * snel afgeleid * moeite met luisteren * veel beginnen, weinig afmaken * chaotisch * vergeetachtig * dingen kwijt raken

2. Hyperactiviteit. moeite met stilzitten. altijd bezig zijn 2. Hyperactiviteit * moeite met stilzitten * altijd bezig zijn * innerlijke rusteloosheid * friemelen * tikken * druk praten ADHD zonder hyperactiviteit noemt men ADD

3. Impulsiviteit. dingen eruit flappen. in de reden vallen. ongeduldig 3. Impulsiviteit * dingen eruit flappen * in de reden vallen * ongeduldig * dringt zich op * verstoort bezigheden anderen

PPD-NOS Een aan autisme verwante stoornis Definitie: een sociale informatiestoornis waarbij er sprake is van een beperkte sociale interactie en communicatie in combinatie met een klein repetoire van activiteiten en interesses. Met andere woorden....

Stoornis in het sociale SNAP vermogen

Symptomen van PDD-NOS. zwakke mimiek. tekort aan oogcontact Symptomen van PDD-NOS * zwakke mimiek * tekort aan oogcontact * geen nuances in emoties * monotone, uitdrukkingsloze spraak * verzet tegen verandering * ritualistisch gedrag * taal letterlijk nemen * cognitieve onbuigzaamheid

Terug naar Ricardo! Behandeling van zijn problematiek: * Medicatie Straterra, de medicatie die Ricardo gebruikt,bevat geen amfetamine en is hierdoor niet verslavend. * Begeleiding

De nadruk in de begeleiding ligt op de gebruikmaking van PICTO’S Deze visuele ondersteuning geeft structuur, rust en veiligheid. Ze leiden hem de dag door...

Een schooldag...

Er is MEER aan de hand... Ricardo is MEER dan zijn meervoudige problematiek Ricardo is Ricardo en daarmee.... UNIEK !

Dit was mijn verhaal... Groetjes van Ricardo ! Daaaaaag !