Lemmensinstituut Leuven academiejaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Persoonlijkheidspsychologie Persoonlijkheidsontwikkeling
Opvoeden in de puberteit
Ontwikkelingstraject kinderen
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Leeftijdgenoten en Vrienden
Psychodynamische Modellen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
SEXUELE VOORTPLANTING
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Jongvolwassene (Adolescent)
Psychopathologie van adolescenten met astma
Ontwikkelingspsychologie
De adolescentie als reorganisatie
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Expertgroep Adolescentieperiode
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling in adolescentie
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling in adolescentie
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
2.5 Zelfs vrienden denken verschillend. Verschillen in opvoeding leidt tot verschil in gedrag/meningen k.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Executieve Functies.
Ontwikkelingspsychologie
SEKSUALITEIT SO 1: dia 3 t/m 14 SO 2: dia 15 t/m 21
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Denken en representeren
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Het puberbrein; werk in uitvoering
8.2 Puberteit.
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van kind naar jongvolwassene.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011 Adolescentie Lemmensinstituut Leuven academiejaar 2010-2011

adolescentie Hoofd groeit trager, babyvet weg Sociaal – emotioneel : wat ben jij groot, te klein bepamperd

adolescentie Lichamelijk : Evolutie naar volwassen lichaam Puberteit : seksespecifieke veranderingen ( hypofyse) Seksuele rijpingsprocessen Primaire en secundaire geslachtskenmerken Groeispurt : tweede strekking Lengte, gewicht, skelet Ongelijke groei slungelachtig Zweetklieren, vette huid acné Reacties op veranderingen  zelfbeeld Bijv. te vroege/late rijping, psychologisch voor/achter, “ideale maten” Eerste menstruatie/zaadlozing : gemengde gevoelens Acceleratieverschijnsel Baard in de keel

adolescentie 2. Motorisch Toename van uithouding en spierweefsel

adolescentie 3. Perceptueel aandacht en concentratievermogen  multitasken NB : té afwisselende muziek bij studeren is storend

adolescentie 4. Cognitief : Piaget: stadium 4 : formeel operationeel stadium Nadenken over dingen die niet direct waarneembaar zijn (= abstract denken Bijv. vrijheid, liefde, milieu, zelfreflectie Propositionele denken: logisch rede Nadenken over “wat zou kunnen zijn” Voorstelbare situaties : rekenen via telraam Probleemoplossend vermogen : verschillende oplossingen mentaal nagaan

Adolescentie 2. Hypothetisch-deductief denken Als…. dan….. Experimenterend denken 3. Combinatorisch denken Systematisch combineren van elementen 4. Efficiënte informatieverwerking Geheugencapaciteit Metacognitie Planmatig en systematisch werken Inhoudelijke kennis Kritischer Discussie Idealisme Zelfbeeld &é

Adolescentie 5. Taal : Beheersing volwassenentaal Ook eigen jargon (vet, duhuh, SMS-taal)

Adolescentie 6. Sociaal-emotioneel

adolescentie 6. Sociaal-emotioneel: kindrol  volwassenrollen Ouders en gezin Separatie en individuatie Eigen mening Zelfstandigheid “Ouders zijn niet perfect” Generatiekloof is beperkt Rolveranderingen (o.a. relaties, studie, levensbeschouwing) Invloed van gezin Opvoedingsstijl “Lege nest”-gevoel Sociale klasse Samenstelling gezin Cultuur Vervelende kinderen hebben wel invloed, actief afgewezen

adolescentie 6. Sociaal-emotioneel Conflicten Met ouders, leerkrachten Met zichzelf (zelfbepaling vs. andere nodig)

adolescentie 6. Sociaal-emotioneel Stress Probleemgerichte, emotiegerichte of defensieve aanpak Leeftijdsgenoten Meer tijd (ook buiten school, jeugdhuis) Informele groepen, zelfkeuze Ook andere sekse Grotere groepen Jeugdcultuur-subcultuur (skater, gabbers, gothic, emo,…) imago Kliekjes : <7, zelfde interesse, wij-gevoel wederzijdse socialisatie Boezemvriend(inn)en: intimiteit, gelijkwaardigheid, wederkerigheid

adolescentie 7. Seksueel Freud : genitale fase Hormonenseksuele stroomversnelling Romantische relaties Intimiteit, plezier, prestige, eigen identiteit, autonomie zelfbekommernis status affectie praktisch Zelfbevrediging Eerste keer: geleidelijke toename van intimiteit Tienerzwangerschappen (+/- 1%) Homoseksualiteit

adolescentie 8. Persoonlijkheid : Egocentrisme : de wereld draait om mij Imaginair publiek : iedereen kijkt naar mij Persoonlijke fabel : ik ben uniek Itt beschrijvingen van uiterlijke kenmerken Cfr.

adolescentie 8. Persoonlijkheid : Conformisme : keuzes baseren op anderen Identiteitsvinding en –ontplooiing : Wie ben ik? – Wie wil ik worden? Identificatie : van uiterlijk naar innerlijk a.d.h.v. modellen/idealen Experimenteren : (tijdelijk) verschillende rollen aannemen Identiteitsstatus : Erikson : identiteit vs. Identiteitsverwarring Invloed van ouders Genderstereotypen Zelfbeeld : Onderscheid eigen perceptie en deze van anderen Meer gedifferentieerd Itt beschrijvingen van uiterlijke kenmerken Cfr.

adolescentie 9. Moreel : postconventioneel stadium Sociale regels MAAR ook universele menselijke waarden Voorwaarden: Formeel operationeel denken Inlevingsvermogen/empathie Omzetten in daden Niet iedereen bereikt dit stadium!

adolescentie 10. School : Wat zijn de verschillen met kleuteronderwijs Meester is werkgeven, geen moederfiguur, klas dient om te werken, weinig keuzevrijheid meer

adolescentie 11. Spel Sport en hobby i.p.v. ontwikkelingsspel Sociale dimensie 12. Tekenen Kritischer  bewust van beperkingen Kalmerend tekenen /karikaturen 13. Muzisch Muziek beluisteren o.w.v. zelfverwezenlijking, emotionele en sociale behoeften. Voorkeuren o.i.v. identiteitsvorming/conformisme Associatief : nog zonder echte taakverdeling

Volgende keer Wo 2 maart Pubers in de klas