Kinderen en jongeren helpen bij verlies en verdriet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De les van de graankorrel
Bijbeltekst: 1 Samuël 20: 1-17
voor iedereen die van zijn hond houdt…
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Powerpoint gemaakt door
DE 4 KAARSEN.
Discipelschap.
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Reflecties van de waarheid
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Levensvragen Over geluk…..
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Het ziekenhuisvenster
Zomaar een kaartje.
HET VERHAAL VAN DE 1 KAARSEN EN.
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
De vier kaarsen.
Tips voor een vlotte start!
Mooi scheppingsverhaal...
EEN FOUT IN DE VROUW Toen God de Vrouw schiep, was hij bezig aan de zesde dag van de schepping, en aan het overwerken. Een engel verscheen en zei Hem:
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoe is dat ... ouder worden ?.
Zij alleen…...
Lieve zoon/dochter ....
Perinatale sterfte Irene Vos. Alhoewel de meeste baby's gezond en wel ter wereld komen,
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Dromen van een witte Kerst
DE 4 KAARSEN.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
Mijn verjaardag..
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Telkens Weer Willeke Alberti.
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
Hoe is dat ... ouder worden ?.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Startdia Klik om naar de volgende dia te gaan..
Om soms eens dieper over na te denken
Verdraagzaamheid..
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Welkom ik maak me sterk.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Rauw en troosten.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Interview met God Ik droomde, dat ik een interview had met God……
Transcript van de presentatie:

Kinderen en jongeren helpen bij verlies en verdriet Manu Keirse Emeritus hoogleraar Faculteit Geneeskunde KU Leuven

Wat in de kinderjaren het herte boeit en tooit Wat in de kinderjaren het herte boeit en tooit, blijft eeuwig in ‘t geheugen en men vergeet het nooit. Als men ‘t eenvoudig liedje van mijn kindsheid zingt, dan denk ik aan de liefde waarmee ik was omringd. Virginie Loveling

Mijn eerste les over verlies en verdriet De eerste dag in het eerste studiejaar “De hulpmeester van de klas”

Er waren een drie bomen….

Wanneer je blij bent, schouw dan diep in je hart, en je zal zien dat enkel wat je smart gegeven heeft, ook vreugde brengt. Wanneer je verdrietig bent, blik dan opnieuw in je hart, en je zal zien dat je weent om wat je vreugde schonk. Kahlil Gibran

Kinderen verdriet besparen? Niet voor de school maar voor het leven leren wij.

Een groene leerkracht… Wat heb je daaraan als je verdriet bovenkomt in de les van wiskunde of aardrijkskunde en er een gele, een blauwe of een paarse leerkracht voor de klas staat?

Worden ze gezien? Niemand kwam voor Carmen. Aan Willem werd niets gezegd. Alle gesprekken een meter boven mijn hoofd. De meester vluchtte de klas in. Pieter had een witte zakdoek.

Verlies verwerken is rouwarbeid 4 taken 1. werkelijkheid van het verlies onder ogen zien 2. pijn van het verlies ervaren 3. aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid 4. opnieuw leren houden van

1. Werkelijkheid onder ogen zien gevoel dat het niet waar is de overledene zien eerste opdracht = erkennen tweede opdracht = verstaan en begrijpen

Helpen bij eerste taak nauwkeurige uitleg uitleg meerdere keren herhalen antwoorden op alle vragen confrontatie met realiteit herhaald laten vertellen

Groeten van overledene meenemen weerstand laten uitspreken voorbereiden op aanblik voorbereiden op reacties van volwassenen concreet gedrag aanmoedigen aandacht voor details warmte en genegenheid

Informeren bij fatale ziekte in gezin ernstig ziek naam ziekte wat zal veranderen hoe zal worden gezorgd niet besmettelijk niemand schuldig

2. Ervaren van de pijn geen weg omheen omzeilen verlengt rouwproces bij alles dat herinnert aan verlies feestdagen zijn pijnlijke momenten

Uitingsvormen van pijn lichamelijke reacties pijnscheuten die komen en gaan boosheid en opstandigheid Schuldgevoelens schaamte

Ik heb geen verdriet. Ik ben verdriet!

Helpen bij tweede taak naam blijven uitspreken confrontatie niet ontlopen belangstellend vragen hoe het gaat op antwoord wachten pijn ervaren in zorgzaam contact gevoelens normaliseren goedkope bemoediging vermijden luisteren hoe het voelt

3. aanpassen aan de nieuwe realiteit verschillend voor elk, als een vingerafdruk meer dan verlies van persoon, maar alles wat die betekende aan contacten en ervaringen bij fatale ziekte verlies van veiligheid in het gezin idealisering

Helpen bij derde taak steeds opnieuw luisteren op verhaal komen in het leven door verhalen over beluisteren wat moeite kost

Wie luistert nog? pestkring gevormd ik kon bij niemand terecht: niet bij ouders,niet bij vrienden, niet bij leraars lerares in grootwarenhuis niemand op afspraakpunt schooldag na uitvaart

4. opnieuw leren houden van komen tot nieuwe verhouding met overledene mag ik nog vreugde beleven? durf ik nog houden van?

Verwerken van verlies is afwerken van de vier taken is niet “vergeten” betekent niet: “over en voorbij” komt terug op kruispunten in het leven als een schaduw

Als een schaduw na vijftig jaar denk ik er nog elke dag aan geen vader om verloofde aan voor te stellen moeder missen bij de geboorte van eerste kind Fabienne in de winkel

Komt terug op kruispunten van het leven Jakob had een B-attest. Laura liep wenend uit de turnles. Ouders van Jurgen kregen een C-attest.

Pieter met de witte zakdoek

Kinderen zijn nog niet opgegroeide volwassenen. Volwassenen zijn groot geworden kinderen.

Wat is anders bij kinderen?(1) persoonlijkheid en denken nog niet ontwikkeld letterlijk nemen capaciteit om gevoelens te verwoorden veiligheid nodig om verdriet te uiten slechts korte tijd met verlies bezig explosieve emoties

Wat is anders bij kinderen?(2) spelen is dagelijkse arbeid beleven verschillende relaties verdriet midden in het leven behoefte te passen in groep van leeftijd lijden onder bescherming van volwassenen verlies van ouder is vaak dubbel verlies

Tieners en adolescenten Noch kinderen, noch volwassenen. Neiging om zich stoer op te stellen. Verdriet = babyachtig. Willen bij de groep van leeftijdsgenoten horen. Spanningsveld tussen afstand en afhankelijkheid. Weerstand om beroep te doen op volwassenen.

Verdriet uit zich in Zich niet kunnen concentreren Niets kunnen onthouden Dalende schoolresultaten Irritatie, boosheid, agressie, moeilijk gedrag Uitgesteld verdriet Maar ook uitbundigheid, en zoveel meer…

Adequate reactie op verdriet van kinderen erkennen dat verdriet bestaat gevoelens ernstig nemen en accepteren troosten is niet zeggen dat ze zich zo niet mogen voelen Niet verwachten dat verdriet in tranen naar buiten komt

Echtscheiding is ook verlies 1/3 van de gezinnen en dus van de kinderen maken het mee.

Scheiding ergst voor kinderen = een mythe 1. opgroeien in een harmonieus gezin 2. een harmonieuze echtscheiding 3. een vechtscheiding 4. ganse jeugd in een conflictueus gezin

Echtscheiding Tijdig informeren Uitleggen waarom Informeren wat er zal veranderen Verschil tussen echtelijke liefde en ouderliefde Toelating boos en verdrietig te zijn Positief beeld van beide ouders bewaren

Wat moet ik zeggen?

Wat hebben zij vanuit hun verdriet te zeggen?

Jongeren leren iets te schrijven. Wat schrijven? Moeder van lerares sterft. Jongeren leren iets te schrijven.

Er bestaan geen recepten over hoe mensen moeten omgaan met verdriet wel sleutels die deuren openen

Sleutels die deuren openen Luisteren Informatie Warmte en genegenheid Herinneringen bewaren

De tijd geneest geen wonden Wel de uiting van het verdriet in een periode van de tijd en de ervaren ondersteuning.

Het graan groeit terwijl de boer slaapt Mijn leraar Latijn nam me af en toe eens 10 minuten apart in de bibliotheek om naar me te luisteren.

Een wiskundeleraar die bij het begin van de les kan zeggen: “Ik heb gisteren mijn oude moeder begraven”, heeft misschien meer mee gegeven dan in een uur wiskunde.

Kinderen voorbereiden op verlies Onderwerp ter sprake brengen. Helpen bezoek te brengen aan zieke. Deelname aan uitvaart. Sterven van lievelingsdier.

Het vertrouwen meegeven dat tranen worden gedroogd, niet voor altijd, maar altijd weer.

Leren over verlies is leren over liefde en geluk Is leren over verbondenheid en solidariteit is werken aan een wereld voor morgen waar meer plaats is voor verbondenheid tussen mensen en wereldvrede dan in de wereld van vandaag.