De Bachcantates: harmonie van muziek, poëzie en religie Sigiswald Kuijken Marleen Thiers
Eerst was er de stilte van de wereld voor Bach En toen kwam de mens…
En hij bedacht het woord…
En goede mensen werden dichters… en rijmden woorden vol schoonheid samen tot poëzie…
werd mystiek, spiritualiteit en religie… En wat nog ongrijpbaar leek… werd mystiek, spiritualiteit en religie…
werd de muziek geboren als diepste uitdrukking van menselijke emotie Maar uit de geluiden van de stilte… werd de muziek geboren als diepste uitdrukking van menselijke emotie
En toen kwam Bach… en smolt het trio van muziek, poëzie en religie harmonisch samen tot zijn hemelse cantates
onthulden zij ons de diepe schoonheid van Bach en Mozart Dat leerden ons Sigiswald en Marleen… In de gewijde stilte van een 16e -eeuws kasteel in het Italiaanse Lazio onthulden zij ons de diepe schoonheid van Bach en Mozart Vandaar…
“Bach openbaart het duidelijkst zijn innerlijkheid, zijn creatieve elan en werkwijzen in zijn cantate-werk doorheen zijn actieve jaren . We kunnen er bijna in rond-wandelen als in een laboratorium.” Sigiswald Kuijken
-Conservatoria Brugge en Brussel 1964-1972 Alarius Ensemble Sigiswald Kuijken -Conservatoria Brugge en Brussel 1964-1972 Alarius Ensemble -Kinloze barokvioolstijl - Leraar viool conservatorium Den Haag(‘71-’96) en Brussel(‘93-’09) -1972 La petite Bande met o.m. Gustav Leonardt. Transparantie. -2007 Eredoctoraat KULeuven “Het is niet de fout van zij die bestookt worden maar van zij die bestoken: ouders, ministers en cultuurdragers.” Iets over de Vlaamse cultuurdragers?
Veel luistergenot! “Het is niet de fout van zij die bestookt worden maar van zij die bestoken: ouders, ministers en cultuurdragers.” (Campuskrant 2007)