Workshop LIO-dag 28 maart 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Vrijzinnig Humanisme.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Dilemma’s en perspectieven
Realisatie kindcentrum
Ouders en Kinderen Centraal
Ethisch gedrag: veelzijdig en van iedereen
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Voorstelling 6de leerjaar
TOV VRIJDAG VANAVOND PRATEN WE SAMEN OVER: ARROGANTIE TROTS NEDERIGHEID.
1.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
Betrokkenheid op de werkvloer
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Politiek.
: kloof tussen burger en politiek
Jij, God en je kind.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Inleiding politieke stromingen
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Beroepshouding en beroepscode
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Paspoort griekse goden
Bepaal jouw (voor)waarden
Talent in Ontwikkeling
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Kernwaarden Door
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Leren van binnenuit.
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
Transcript van de presentatie:

Workshop LIO-dag 28 maart 2011 Wereldburgerschap Workshop LIO-dag 28 maart 2011

Wat is wereldburgerschap? Bewoner, medebewoner, burger Wereldburger: roots or routes? Wereldburgerschap: Kritisch denken en verantwoordelijk deelnemen Leren omgaan met onzekerheid en verandering Natuur en cultuur respecteren Leren samen te leven Positie leraar: ‘one must stand somewhere’. Muurtje bouwen

Waarom wereldburgerschap?

Wereldburgerschap onze klas in? Waardengeladen situaties Tussen leerlingen Tussen jou en de leerling(en) Waardengeladen onderwerpen Keuze: Waardeoverdracht Waardecommunicatie

Hoe wereldburgerschap? Geletterdheid Inhoudelijke thema’s: problemen én kansen Armoede-welvaart Vernietiging-duurzaamheid Ongelijkheid-gelijkheid Onderdrukking-vrijheid Oordeelsvermogen Visie beargumenteren: debat! Principiële meerduidigheid Bewustwording van eigen waarden Participatie Mogelijkheden tot handelen kennen en op effectiviteit kunnen beoordelen

Concreet: hoe geef je WBS vorm? Doelen stellen Betrokkenheid ‘aanboren’ Overzicht creëren Gesprek en debat Omgaan met dilemma’s Waardenonderwijs

Concreet: hoe geef je WBS vorm? Doelen stellen: sociaal/affectief en cognitief Duidelijkheid én ruimte Betrokkenheid: Nabijheid Beeldmateriaal: waken voor: stereotypen + overvloed aan ellende Kansen zien Samsam dvd Wereldburgerschap

Overzicht creëren Geografische 4-slag: Wat is waar? Waarom daar? Elders ook? Wat vindt wie? Armoede/gebrek ↔ Welvaart Oorlog/vernietiging ↔ Vrede/duurzaamheid Onderdrukking ↔ Vrijheid Ongelijkheid ↔ Gelijkheid

Overzicht creëren Schema’s bouwen Scenario-denken Mediaverpakkingen ‘doorprikken’: wie presenteert wat waarom zo?

Opdracht Geef je korte persoonlijke reactie op de stelling: ‘Nederland moet bestaande kerncentrales sluiten en geen nieuwe kerncentrales bouwen’ op het vel dat voor je ligt, in ‘jouw’ vak. Het gaat om je eerste gedachten bij deze stelling.   Draai vervolgens het vel een kwartslag en lees wat je buurman/-vrouw geschreven heeft. Vervolgens draai je het blad weer, en lees je weer, enz. Wanneer iedereen alle bijdragen gelezen heeft, voer je een kort gesprek of discussie over wat je geschreven en gelezen hebt (eigen standpunt, standpunt van anderen). Richt je niet alleen op verschillen maar vooral ook op overeenkomsten. Schrijf in het middenvak minimaal 3 en maximaal 5 uitspraken/stellingen waarover je het als groep overeenstemming bereikt: iedereen is het hiermee eens.

Drek en debat Debat: Kies je rol Wees duidelijk: Structuur Iedereen een rol Stimuleer een ‘meanderende’ mening Sluit een discussie duidelijk af Ofxam: ‘teaching controversial issues’

Omgaan met dilemma’s Terugkerende kernbegrippen: Niet zuiver rationeel Economie/ecologie Lange termijn/korte termijn Individu/groep Niet zuiver rationeel Werkvorm: waardekwadrant (www.vakdidactiekaardrijkskunde.nl, handboek, hoofdstuk 10)

4D-reflectie (academische vorming ) Dilemma: complexe situaties Niet zwart/wit ‘reasonable people can reasonably disagree’ Dialoog Visies onderzoeken ≠ elkaar overtuigen Denken Cyclisch proces: inhoudelijke voeding en reflectie, wijsgerige voeding en reflectie Didactiek Van begeleid naar zelfstandig Van zekerheid naar onzekerheid (Rob Boschhuizen, Joyce Aalberts, VU)

Waarden (Bron: H.Philippens) Authenticiteit Barmhartigheid Betrokkenheid Burgerzin Creativiteit Dankbaarheid Dapperheid Democratie Discipline Doorzettingsvermogen Duurzaamheid Edelmoedigheid Een schoon milieu Eenheid Eenvoud Eerlijkheid Emancipatie Fair Play Geborgenheid Gelijkwaardigheid Geloof Geluk/welzijn Gemeenschapszin Gerechtigheid Gezin Godsvertrouwen Godsvrucht Hulp aan zwakkeren Hulpvaardigheid IJver Individuele vrijheid Integriteit Inventiviteit Koningshuis Kracht Liefde Matigheid Mededogen Menselijke waardigheid Moed Naastenliefde Nederigheid Onaantastbaarheid van het leven Onbevangenheid Ongelijkheid Orde en rust Ouderliefde Patriottisme Recht op rust Recht op eigendom Rechtvaardige Verdeling Rechtvaardigheid Respect Schoonheid Solidariteit Spontaniteit Sportiviteit Strijd Tolerantie Trouw Vaderland Vaderlandsliefde Veiligheid Vertrouwen Vrede Vrijheid van Ondernemen Vrijheid van het Individu Vrijheid Waarheid Wijsheid Zachtmoedigheid Zelfontplooiïng Zelfopoffering Zelfrespect Zorgvuldigheid