Peter Hemelsoet Edugo Oostakker Projectwerk
? ‘Voor geen enkele leerkracht is W.O. het favoriete vak’ Klasse- april 2012 ?
‘Twaalfjarigen zijn niet wereldwijs’ Klasse – april 2012 ?
‘Later ga ik op de maan wonen’ ‘Tover ons bijlokaal binnen 3 weken om tot het heelal én zorg dat je er kan gidsen als er klassen of ouders op bezoek komen!’
‘Later ga ik op de maan wonen’ De kinderen vroegen zich af : ‘Wat moeten we allemaal weten, kennen, kunnen om deze uitdaging tot een goed einde te brengen? ‘
VISIE TOP 3 van de klas: ‘door samen te werken aan de tafels’ Waarvan hadden de kinderen het meeste geleerd tijdens de 3 weken? TOP 3 van de klas: ‘door samen te werken aan de tafels’ ‘doordat het vaak speels was’ ‘door de uitdaging én de apotheose’
= VISIE PROJECTMATIG LEREN : we ‘door de uitdaging én de apotheose’ = PROJECTMATIG LEREN : we werken gericht naar een doel / apotheose toe
= VISIE SPELEND LEREN: W.O. én MUZISCHE (functioneel) SAMEN! ‘doordat het vaak speels was’ = SPELEND LEREN: W.O. én MUZISCHE (functioneel) SAMEN!
= VISIE COÖPERATIEF LEREN (ondersteund door coöperatieve structuren) ‘door samen te werken aan de tafels’ = COÖPERATIEF LEREN (ondersteund door coöperatieve structuren)
Uitspraak S. Kagan : ‘Leerkrachten onderdrukken vaak de oorspronkelijke natuur van kinderen. Die willen het liefste van alles vragen stellen, discussiëren, redeneren én delen met klasgenoten’
VISIE Projectmatig leren + spelend leren + coöperatief leren = FUNDAMENTEEL LEREN BETROKKENHEID wordt op die manier groot! Algemene bedoeling in de klas : ‘Tracht in zoveel mogelijk activiteiten zoveel mogelijk kinderen zoveel mogelijk echt te betrekken’
Samen rond de wereld De wereld op een speelse manier beter leren kennen, de schoonheid van de wereld ervaren én een engagement aangaan om op een positieve manier voor die wereld mee te helpen zorg dragen
Samen rond de wereld Positief zelfbeeld Initiatief Motivatie
Volvo ocean race
Volvo ocean race 2011-2012
‘Afrika, anders bekeken!’
‘Afrika, anders bekeken!’ ‘Organiseer een sfeervolle Afrikadag. Zorg voor een lekkere maaltijd voor onze klas. Treed op voor het eerste leerjaar én breng de typisch Afrikaanse sfeer over via dans en muziek!’
‘Afrika, anders bekeken!’
‘Ik ga naar China!’
‘Ik ga naar China!’
‘Down Under, een wereld van verschillen!’
‘Down Under, een wereld van verschillen!’ ‘Stel een aantrekkelijke tentoonstelling op over Australië. Geef boeiende informatie over je onderwerp aan de kinderen van het tweede leerjaar met behulp van zelfgemaakte teksten én een creatief werkstuk!’
‘Down Under, een wereld van verschillen!’
‘Samen rond de wereld!’
BELEEFBOEK Persoonlijk relaas van ‘reis rond de wereld’
BELEEFBOEK
Ouders betrekken
Ouders betrekken
Apotheose 1 van het jaarproject ZEILKLAS WADDEN
Apotheose 2 van het jaarproject
B. Russell - filosoof ‘De moeilijkste opgave voor de leerkracht is de leerlingen het plezier in het leren niet te bederven!’
Hét onderscheid klassieke visie werken met W.O. in projecten - leerkrachtinitiatief - leerlinginitiatief - handboekgericht - meer ervarings –en belevingsgericht - cognitief - totale persoonlijkheid - kennisoverdracht - ontwikkelen van vaardigheden en attitudes - competitief (punten) - coöperatief
‘W.O. is dé drager van onderwijs!!’
‘Zo worden twaalfjarigen niet wereldwijs!’ WEL