Peter Hemelsoet Edugo Oostakker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Busramp in Zwitserland
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal.
Schoolpartnerschappen in Europa
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Mediaopvoeding.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
FC Eindhoven Bezoek een sportief evenement. Observeer het publiek tijdens je bezoek Ik ben naar de ladies night van FC Eindhoven geweest. Dit was een.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Muziek.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
First ID project Huygens College
Dialoog gaat online verder
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Datum Naam school Naam presentator
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Autonomie in de derde graad
Welkom op deze informatieavond
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
DE KNIPOOG over.
Welkom in groep 8 Informatieavond.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Welkom op onze informatieavond !
Stage: Basisschool de Klingerberg
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Eten in verschillende culturenBeroepen Gezond of ongezond? Wat zit er in mijn brooddoos? Mijn lievelingseten (LEER-) ACTIVITEITEN middelen – tools - werkvormen.
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op de informatie avond van groep 4
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Informatiemiddag groep 5 Geert Snijders. Leerkrachten groep 5 Geert Snijders van maandag t/m donderdag. Miranda de Jong, Judith Hendrikx, om de beurt.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Ouderavond
Wat is coöperatief leren?
Over-y College Amsterdam
What is the meaning of? Student centered learning
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Wat werkt er in scholen en waarom?
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Transcript van de presentatie:

Peter Hemelsoet Edugo Oostakker Projectwerk

? ‘Voor geen enkele leerkracht is W.O. het favoriete vak’ Klasse- april 2012 ?

‘Twaalfjarigen zijn niet wereldwijs’ Klasse – april 2012 ?

‘Later ga ik op de maan wonen’ ‘Tover ons bijlokaal binnen 3 weken om tot het heelal én zorg dat je er kan gidsen als er klassen of ouders op bezoek komen!’

‘Later ga ik op de maan wonen’ De kinderen vroegen zich af : ‘Wat moeten we allemaal weten, kennen, kunnen om deze uitdaging tot een goed einde te brengen? ‘

VISIE TOP 3 van de klas: ‘door samen te werken aan de tafels’ Waarvan hadden de kinderen het meeste geleerd tijdens de 3 weken? TOP 3 van de klas: ‘door samen te werken aan de tafels’ ‘doordat het vaak speels was’ ‘door de uitdaging én de apotheose’

= VISIE PROJECTMATIG LEREN : we ‘door de uitdaging én de apotheose’ = PROJECTMATIG LEREN : we werken gericht naar een doel / apotheose toe

= VISIE SPELEND LEREN: W.O. én MUZISCHE (functioneel) SAMEN! ‘doordat het vaak speels was’ = SPELEND LEREN: W.O. én MUZISCHE (functioneel) SAMEN!

= VISIE COÖPERATIEF LEREN (ondersteund door coöperatieve structuren) ‘door samen te werken aan de tafels’ = COÖPERATIEF LEREN (ondersteund door coöperatieve structuren)

Uitspraak S. Kagan : ‘Leerkrachten onderdrukken vaak de oorspronkelijke natuur van kinderen. Die willen het liefste van alles vragen stellen, discussiëren, redeneren én delen met klasgenoten’

VISIE Projectmatig leren + spelend leren + coöperatief leren = FUNDAMENTEEL LEREN BETROKKENHEID wordt op die manier groot! Algemene bedoeling in de klas : ‘Tracht in zoveel mogelijk activiteiten zoveel mogelijk kinderen zoveel mogelijk echt te betrekken’

Samen rond de wereld De wereld op een speelse manier beter leren kennen, de schoonheid van de wereld ervaren én een engagement aangaan om op een positieve manier voor die wereld mee te helpen zorg dragen

Samen rond de wereld Positief zelfbeeld Initiatief Motivatie

Volvo ocean race

Volvo ocean race 2011-2012

‘Afrika, anders bekeken!’

‘Afrika, anders bekeken!’ ‘Organiseer een sfeervolle Afrikadag. Zorg voor een lekkere maaltijd voor onze klas. Treed op voor het eerste leerjaar én breng de typisch Afrikaanse sfeer over via dans en muziek!’

‘Afrika, anders bekeken!’

‘Ik ga naar China!’

‘Ik ga naar China!’

‘Down Under, een wereld van verschillen!’

‘Down Under, een wereld van verschillen!’ ‘Stel een aantrekkelijke tentoonstelling op over Australië. Geef boeiende informatie over je onderwerp aan de kinderen van het tweede leerjaar met behulp van zelfgemaakte teksten én een creatief werkstuk!’

‘Down Under, een wereld van verschillen!’

‘Samen rond de wereld!’

BELEEFBOEK Persoonlijk relaas van ‘reis rond de wereld’

BELEEFBOEK

Ouders betrekken

Ouders betrekken

Apotheose 1 van het jaarproject ZEILKLAS WADDEN

Apotheose 2 van het jaarproject

B. Russell - filosoof ‘De moeilijkste opgave voor de leerkracht is de leerlingen het plezier in het leren niet te bederven!’

Hét onderscheid klassieke visie werken met W.O. in projecten - leerkrachtinitiatief - leerlinginitiatief - handboekgericht - meer ervarings –en belevingsgericht - cognitief - totale persoonlijkheid - kennisoverdracht - ontwikkelen van vaardigheden en attitudes - competitief (punten) - coöperatief

‘W.O. is dé drager van onderwijs!!’

‘Zo worden twaalfjarigen niet wereldwijs!’ WEL