Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De marketing-omgeving
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Of ? VNU Vlaams-Nederlandse Unie of N-V-A Nederland-Vlaanderen-Apart ?
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
UITGEVERIJ & IMPORTEUR 25 maart en 1 april 2011 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv.
Branche-analyse Boekenbranche
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Voetbal International1 Nationale uitgeefdag 2011 Dick Holstein directeur/uitgever
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Business Marketing Sabine Vermuyten
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
UITGEVERIJ & IMPORTEUR 5 en 12 maart 2010 Johan de Koning Standaard Uitgeverij/Manteau.
Herhaling Examenstof M&O
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
GfK Supermarktkengetallen
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Het (e-)boek Een (r)evolutie?
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.
Wob ten Hoeve Bob Spijkstra.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Branche analyse Boekhandels 2014
Stap 3; Constant of Variabel?
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Brussel - 11 december 2007 Het licensiëren van overheidsinformatie Maarten Van Steenbergen Uitgever Toerisme en Multimedia.
JAARVERSLAG BOEK.BE 2012 met een vooruitblik op 2013.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek. wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen.
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Hoofdstuk 6 Productie.
Bits & Bytes Magazine Media.
Uitgeven in 2016 Rudy Vanschoonbeek 1.
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
Groei dossiers/ lokale opleg
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak De algemene uitgeverij 1 maart 2013 Johan de Koning WPG Uitgevers België nv

Geschiedenis WPG Uitgevers De markt De uitgeverij Uitdagingen Papier/Digitaal/Multimediaal

van ideologie en inspiratie Geschiedenis van ideologie en inspiratie 1932 1938 1971-78 1986 De 21 jarige Waalse Angèle Manteau start “Algemene Importboekhandel A. Manteau” Eerste uitgaven Elsevier Brussel-Amsterdam Leegloop Manteau Manteau wordt imprint van SU

van ideologie en inspiratie Geschiedenis van ideologie en inspiratie 1919 Oprichting De Standaard NV (krant, boekhandel en uitgeverij) Oprichting Scriptoria NV (Standaard Uitgeverij en Standaard Boekhandel) Faillissement krant: Scriptoria wordt verkocht aan Bürhmann Tetterode (grafische groep NL), krant wordt gered door VUM Opsplitsing van Scriptoria in 2 onafhankelijke bedrijven. Standaard Uitgeverij wordt enige malen verkocht 1967 1976 1981

van ideologie en inspiratie Geschiedenis van ideologie en inspiratie 1985 Juridische band tussen boekhandel en uitgeverij verdwijnt definitief Manteau wordt imprint van Standaard Uitgeverij Standaard Uitgeverij/Manteau wordt onderdeel van PcM Algemene Boeken (A.W.Bruna, De Boekerij, J.M. Meulenhoff, Prometheus/Bert Bakker, Het Spectrum, Unieboek) Meulenhoff/Manteau imprint van Standaard Uitgeverij Van PCM naar De Persgroep 1986 1994 2003 2009

van ideologie en inspiratie Geschiedenis van ideologie en inspiratie 2010 Van De Persgroep naar WPG Uitgevers Verkoop en marketing activiteit van WPG Uitgevers NL wordt samengevoegd met Standaard Uitgeverij nv Standaard Uitgeverij nv wordt WPG Uitgevers Belgie nv Meulenhoff/Manteau wordt De Bezige Bij Antwerpen Ludion/Lido wordt onderdeel van WPG Uitgevers Belgie nv 2010

van ideologie en inspiratie Geschiedenis van ideologie en inspiratie Algemeen Ideologisch geïnspireerde informatiegroepen Familiebedrijven Import en uitgeverij onlosmakelijk verbonden Bloeitijd Vlaamse uitgeverij tijdens WO II: geen import uit Nederland 1940 : 275 titels in VL 1943 : 742 titels in VL Exportproblemen naar Nederland na WO II

WPG Uitgevers Is een onafhankelijke groep van multi-mediale uitgeverijen, gericht op het rendabel uitgeven en exploiteren van relevante, kwalitatief hoogstaande producten en diensten, die schoonheid en inzicht verschaffen aan volwassenen en kinderen.

WPG Uitgevers Kernactiviteiten Het uitgeven van boeken Het uitgeven van tijdschriften Het uitgeven van leermiddelen voor het primair onderwijs Internet en multimediale uitgaven hebben in alle markten hun positie verworven.

WPG Uitgevers Educatief Boeken Tijdschriften Overig Zwijsen Zwijsen België Boeken De Arbeiderspers/A.W. Bruna De Buitenspelers De Bezige Bij Balans Oog & Blik Thomas Rap Cargo WPG Uitgevers België De Bezige Bij Antwerpen Ludion Lido Manteau Standaard Uitgeverij Querido Nijgh & Van Ditmar Athenaeum-Polak & Van Gennep Leopold Ploegsma Querido Kinderboeken Tijdschriften Weekbladpers Tijdschriften Vrij Nederland Opzij J/M voor ouders Psychologie Magazine Hoe Overleef Ik…? Yoga Magazine Runner’s World Men’s Health PARK Magazine Happinez Magazinez Happinez Voetbal International Hard Gras Overig WPG Service Centrum WPG onroerend goed

WPG Uitgevers België nv 5 eigen Uitgeefmerken Standaard Uitgeverij Commerciële non-fictie , lifestyle Culinair Strips Kids Manteau Thrillers Fictie, non-fictie Jeugd : Edge - Ludion / Lido Kunstboeken People / places / stories : geïllustreerde boeken - De Bezige Bij Antwerpen Literatuur, literaire non-fictie Standaard Uitgeverij Professional

WPG Uitgevers Belgie nv Import Algemene Uitgaven A.W. Bruna / De Arbeiderspers De Buitenspelers Querido De Bezige Bij / Balans Zwijsen – Zwijsen.be Prometheus / Bert Bakker Memphis Belle Unieboek / Het Spectrum Nieuw Amsterdam Elsevier Gezondheidszorg

De markt

De markt Kerngetallen Economisch beperkte sector 43 mio exemplaren S boeken: 70 mio netto W boeken: 115 mio netto A boeken: 130 mio netto Klein speelveld voor de Vlaamse uitgevers (60% 80 mio)  Import economische noodzaak

De markt Kerngetallen Vermoedelijke omvang – bruto omzet ° Vlaanderen 207 miljoen 28 % -1,4% Nederland 545 miljoen 72 % - 7,3% Totaal 752 miljoen 100 % Aandeel Nederlandse import in Vlaanderen: +/- 40 % °Gfk: +/- 87% marktdekking

De markt Kerngetallen Overvol langs aanbodzijde: nieuwe titels in 2011  18.000 in 1932  329 +/- 115 aanbieders (leden boek.be) 34 importeurs 21 wetenschappelijk- en educatieve uitgevers 11 informatieve uitgevers 47 algemene uitgevers

De markt Kenmerken Leenvergoeding Vaste boekenprijs Beperkte commerciële oppervlakte Vermindering aantal winkelpunten (2011 – 13% $) Belang van het niet-boekhandelskanaal Afwezigheid Nederlandse ketens Toenemend belang van bestsellers Groei online verkopen

De markt Kenmerken Media hebben minder aandacht voor boeken Strengere selectie door retail (wel 216.208 verschillende titels verkocht) Inkoop meer door marketingverhaal dan op inhoud Bestselleritis (2011: kookboeken 12% van totale omzet) Gecentraliseerde inkoop, eenvormiger aanbod Groter belang van e-marketing, social media Top 20 2012: 5 kookboeken, 4 strips, 10 fictie titels, 1 non-fictie titels

De markt Kenmerken Centraal Boekhuis: 45 miljoen ex. op voorraad 15 miljoen ex. kennen nauwelijks commerciële beweging Bijna 20.000 titels hebben in 2012 nul keer “bewogen” 70.000 titels verkochten minder dan 250 ex. 5,7 miljoen boeken worden jaarlijks versnipperd 2012 Vlaanderen: 215.000 verschillende titels verkocht

De markt 2011-2012

De markt Evolutie toptitels 2010 2011 2012 top 5 3,1% 5,1% 5,3%   2011 2012 top 5 3,1% 5,1% 5,3% top 6 -10 1,5% 1,1% 2,2% top 11 - 50 6,8% 6,0% 6,4% 11,4% 12,2% 13,9% top 51 - 100 4,5% 3,8% 4,6% 27,3% 28,2% 32,4% top 101 - 500 13,2% 17,7% top > 500 71,9% 70,7% 63,8% Aantal titels 102.633 106.887 105.104 ° bron GfK

De markt

De markt

De markt

De markt Retail

Schoonheid, relevantie en inzicht De uitgeverij Het creëren en aanbieden van zingeving, inspiratie, en verstrooiing als eerste partner voor auteurs, retail en lezers in het Nederlands taalgebied. Schoonheid, relevantie en inzicht

De uitgeverij Het manuscript van schrijver naar lezer Auteur en/of uitgever gedreven onderneming Vertalen en creëren Opvoeding of ontspanning en informatie? (need to have & nice to have) De toegevoegde waarde van de uitgever Selectie/creatie Redactie Vormgeving Productie Marketing Verkoop

De uitgeverij Het manuscript van schrijver naar lezer Toegevoegde waarde uitgever Uitgevers schermen contact af tussen auteurs en markt Uitgevers verzoenen kunst met zakelijke belangen Schrijvers moeten niet zelf verkopen en behouden zo imago van onbaatzuchtige kunstproducent Auteurs kunnen hun tijd aan artistieke arbeid wijden Geen contact met correctoren, persklaarmakers, typografen, drukkers, binders, verkopers, pers, verdelers, etc.

De uitgeverij Exploitant van copyrights of cultureel producent? Het auteurscont(r)act De relatie met de auteur staat centraal Juridische en feitelijke relatie met auteurs Alle niet expliciet overgedragen rechten blijven bij auteur De uitgever heeft het recht om voor een bepaalde duur een bepaalde tekst in een bepaalde vorm tegen een bepaalde vergoeding te exploiteren Toenemend belang van afgeleide rechten Toenemende complexiteit van contracten (streaming, verhuring, gebruiksrecht, ….)

De uitgeverij Exploitant van copyrights of cultureel producent? Zakelijker wordende relatie (agenten, managers)  hogere royalties, hogere voorschotten Voor internationale auteurs is lokale persoonlijke band minder belangrijk Succes internationale rechtenaankoop moeilijk voorspelbaar : Dan Brown, Hosseini, Jamie Oliver, J.K. Rowling, Nicci French, Stieg Larsson, Zafon, S.Meyer, Collins (Hungergames), E.L.James

De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde Calculatie Opstartkost: Vertalingen / Tikwerk / Illustratierechten / Afkoopsom / OCR Redactie Prepress: Scanwerk / Tekenwerk / Kaftontwerp / Opmaakstramien / Zetwerk / Kleurproeven Druk/ POD / App/e-boek/productie Offsetdruk / Rotatiedruk/ Digitale druk / Kopies / CD-duplicatie / Afwerking van het boek / Papier / Uitbelichten films / Afwerking: bvCD insteken bij boek / Sealen / Manueel werk / Stickeren Ontwikkeling enhanced e-boeken en apps

De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde Prijsstelling (kostenstructuur van de uitgeverij) 106 incl. BTW 100 excl. BTW 46 Retailkorting 54 Netto omzet = 100% 15% Auteursrechten 31% Productiekosten 9% Distributiekosten 2% Afschrijving onverkocht 45% BrutoToegevoegde waarde 24% Personeelskosten 8% Promotiekosten 5% Indirecte kosten 1% Overige kosten 5% Bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en belastingen

De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde Waardedrijvers: Oplage (hoe hoger hoe lager de kostprijs/ex.) Quasi alle andere kosten liggen contractueel vast Marketinggeld Mogelijke impact digitale boeken op waardeketen

De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde Voorschot € 70.000 8% royalty over verkoopprijs € 18,95 = € 1,43 royalty Inhalen voorschot  48.951 ex. + vertaal- en marketingkosten + rol Boekenclub/ECI Dwingt tot selectiviteit en grotere marketing campagnes

De uitgeverij Het boek tussen object en toegevoegde waarde Merken Auteur als merk Uitgeverij als merk Reeks als merk

De uitgeverij Maakbaarheid van bestsellers/longsellers/ concepten Inspelen op maatschappelijke trends Rol uitgever wordt beconcurreerd door magazines/bedrijfsbrochures en internet (bvb. Encyclopedieën; cultuur) Herexploitatie Reeksen

De uitgeverij Alleenstaand boek: duur in ontwikkelingskosten, promotie inspanning voor slechts 1 titel Reeksen: moet behoefte dekken (bv reisgids, woordenboek), herkenbaarheid, eenheid van vorm en inhoud, prijs, vast verschijningsmoment

De uitgeverij Hoe vindt het boek zijn lezer? De 5 P’s + Passie: personeel, product, prijs, promotie, plaats Media: betalende en free-publicity PR voor de uitgeverij/ auteurs, relaties Contact lezer-auteur Festivals Directe verkoop Boekenbeurs Positionering

Uitdagingen Dalende foliomarkt, trage groei e-boeken Ongunstige macro economische omstandigheden Afhankelijkheid van bestsellers wordt steeds groter Het risico verschuift steeds meer naar de uitgever Nieuwe toetreders te verwachten in de markt : Apple, Amazon, Google, … Het medialandschap zal blijvend veranderen Toenemende concurrentie op het vlak van vrijetijdsbesteding

Uitdagingen Verdringingsmarkt is toenemende concurrentie Meer partijen in de waardeketen Iedereen uitgever: sinds begin 2008 > 10 nieuwe uitgeverijen in Vlaanderen Self publishing (individu, Rowling) Retailer wordt uitgever (Amazon) Afname honger naar boekenbezit? Ontlezing? Vermindering kwaliteit onderwijs? Maatschappelijke en culturele vervlakking?

Uitdagingen Toenemende concurrentie op de vrijetijdsmarkt Sterke toename succesvolle Vlaamse films (50% tickets is Vlaamse productie) Groei verkochte tickets (Kinepolis 22 mio) Forse groei musicalmarkt (9 Vlaamse producenten) Toenemend museumbezoek (2000: 1,5 mio > 2 moi 2010) Toename popfestivals en ticketverkoop Toenemend gebruik internet en digitale tv-abos Toename verkoop mp3 spelers en smartphones Toename verkoop reizen

Uitdagingen Mogelijke antwoorden Krimpende foliomarkt : selectiever titelbeleid slim samenwerken: data uitwisseling, logistieke kosten reduceren Offensieve communicatiestrategie naar lezer/koper Kennis koper vergroten Verdere uitbouw 360°model Kleinere clusters met meer marktfocus: uitgevers + marketing + verkoop Ontwikkeling e-retailing /Multimediale exploitatie Direct contact met koper E-books & apps

Papier en digitaal Crossmediaal uitgeven: inhoud of techniek? POD Luisterboeken E-boeken/Apps/Games Ipad/ Tablets/ Smartphones/PC Mobiel, combinatie van devices

Papier en digitaal

Papier en digitaal e-boeken: +/- 1,5% van folio prijszetting/verdienmodel streaming, verhuring, downloaden, uitlening, abonnementen piraterij

Papier en digitaal Digitale desillusie Markt = overschat: Negatieve gebruikservaringen Schendingen privacy & veiligheid Consument wil niet permanent “in control” zijn Chronische chaos Heel veel initiatieven binnen medialandschap: Enorme concurrentie Consument ziet door bomen bos niet meer Bedrijven hopen nog op “de pot met goud”

Papier en digitaal Crossmediale consolidatie Versnippering Hoge adoptie door consumenten en bedrijven: Goed functionerende, betalende diensten Makkelijke cross-over van ene medium naar andere Mediabedrijven zijn zeer winstgevend (merken) Keerzijde: menige partij wordt uit markt gedrukt = innovatie remmend Versnippering Consumenten aanvaarden snel de vele nieuwe diensten en technologieën (user-generated) Deze zijn gebruiksvriendelijk, laaggeprijsd en/of gratis. Keerzijde: veel concurrentie, marges zijn laag

Inspiratie

Inspiratie