Marketingproject Van Belle Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai
INHOUDSTAFEL KORTE VOORSTELLING EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE FINANCIËLE INFORMATIE PRODUCTAANBOD SWOT ADVIEZEN
VOORSTELLING BEDRIJF Ligging: Ninove, Oost-Vlaanderen Oprichting: 20 jaar geleden Jean Van Belle 1995: Jean Van Belle † Opvolging door zoon Rudy Van Belle
Activiteiten: Verkoop van machines voor bewerking van massief hout Verdeler van WEINIG, KUNDIG, FRIULMAC en PANHANS Begonnen als vertegenwoordiger voor WEINIG Relaties binnen de houtsector Zelfstandig WEINIG-verkoper geworden om nog betere service te garanderen (wisselstukken,…) Eerst Vader en zoon-bedrijf NU: 13 medewerkers
1. Demografische factoren EXTERNE ANALYSE 1. Demografische factoren Sectorgegevens (sector vervaardiging machines, werktuigen en apparaten) Aantal werknemers (2003) Oost-Vlaanderen: 3389 West-Vlaanderen: 11083 Antwerpen: 6218 Limburg: 1515 Vlaams-Brabant 2468
Bruto toegevoegde waarde (2003) Oost-Vlaanderen: 207,7 West-Vlaanderen: 708,8 Antwerpen: 568,1 Limburg 86,9 Vlaams-Brabant 152,8
Investeringen Bruto materiële investeringen: 1999: 225 532 2000: 205 299 2003: 290 527 2004: 189 740
Niet-materiële investeringen 1999: 23 566 2000: 3056 2003: 9522 2004: 16290 Investeringen
Onderverdeling sector (NFH) Hout en Meubelen ► Gemiddeld aantal werknemers in de sector: Vlaanderen: 29 072 België: 35 671 ► Omzet
2. Economische factoren Moeilijkheden voor de industriële sector Knelpuntberoepen in de houtindustrie Internationale druk Stijgende prijzen Houtprijzen blijven stijgen PRODCOM ► Waarde van de industriële productie volgens de hoofdactiviteit van de vestiging
3. Ecologische factoren Opwarming van de aarde & te hoge uitstoot van Co2 Decreet tot vermindering van uitstoot van broeikasgassen → Steunprogramma overheid
4. Technologische factoren WEINIG- Group 5. Politieke factoren Minister Vandenbroucke over het opleidingsaanbod in de houtsector
6. Concurrentieanalyse Toetredingsbarrières Hoog binnen de sector van houtbewerkingsmachines Bedreiging van nieuwe toetreders Misschien met revolutionair nieuw product (kans = miniem) Positie van de leverancier Weinig, Panhans, Kündig, Friulmac,… Leveranciers hebben een sterke onderhandelingspositie
Positie van de koper Koper heeft sterke onderhandelingspositie Kwaliteit moet perfect zijn Dure machines investeringsprocedure Verschillende concurrenten, dus veel keuze voor potentiële kopers Bedreiging van substituten Substituten in het eindproduct heeft effect op verkoop van Van Belle. Vb. Laminaat ipv parket
Intern analyse Marketingmix Product Houtbewerkingsmachines Voor zowel grote als kleine bedrijven Aangepast aan de wensen de klant
Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers Prijs Dure machines Hoge kwaliteit Plaats Van Belle Ninove Partners vooral in Duitsland Internet Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers
De organisatie-audit: de organisatie De 7S model van Mc Kinsey Strategie Groot marktaandeel behalen Goede samenwerking tussen partners Structuur 3 afdelingen (administratief, technisch en verkopers)
Systeem Adhocratie Staf 13 werknemers Zorgen voor goede service en kwaliteit Sleutelvaardigheden Monteurs gespecialiseerd in hun taakomschrijving
Stijl van management Veel communicatie Goede sfeer Significante waarden Kwaliteit voorop
De organisatie-audit: de processen De waardeketen van Porter Primaire activiteiten Ingaande logistiek Operaties Uitgaande logistiek (DHL, Ziegler Gent, Scheerlinck transport) De marketing en de verkoop De service Ondersteunende activiteiten De verwerving De technologieontwikkeling Het menselijk kapitaal management De infrastructuur van het bedrijf
Financiële audit Cijfers uit 2005-2006 Solvabiliteit 83,09% (47,94%) Current ratio 1,75 (1,43) Quick ratio 1,27 (1,18) Zeer gezond bedrijf op financieel vlak
De marketing-audit: algemeen deel Mission Statement Kwaliteit als leidraad Bedrijfsmiddelen Human resources Financiële middelen Kennis Goederen
Schaafmachines Productaanbod
Raammachines
Machines waar deskundig advies en opleiding voor vereist is ARBEIDSONGEVALLEN
SWOT analyse Strenghts/sterkten Maatwerk Kwalitatief product Goede service Bepaalde producten zijn multifunctioneel Tweedehandsproducten
Weaknesses/zwakten Hoge kostprijs Kleine doelgroep Grote kost voor kleine bedrijven
Opportunities/kansen Online verkoop (opkomende e-commerce) Houtverkoop neemt toe Inspelen op concurrentieanalyse (beurzen) Internet aankopen stijgen Threaths/bedreigingen Slechte economie Lagere kostprijs rechtstreeks bij partners? Kostprijs grondstoffen stijgt “Groene” organisaties (greenpeace)
Vergroten doelgroep: Machines minder productief = goedkoper Machines gezinnen (houtbewerking voor openhaard) Andere adviezen: Levertijd oplossing: (opslagplaats) Adviezen
Bedankt voor uw aandacht