Marketingproject Van Belle

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
Advertisements

Organisatiekunde.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Marketing voor verkeerskunde
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Marketingmanagement in een Europese KMO
Bedrijfspresentatie Promavise
Planning Budgetten Break-even analyse
Aanzet tot strategisch denken
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Inhoud Algemene Bedrijfsvoorstelling Producten Marketing strategie
Customer service en planvorming
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
Commercialisatie Fietsen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
De hoeveklant doorgelicht. Luc Van Bellegem, marketingadviseur VLAM Zwevegem, 13 mei 2006.
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
Logistiek management: begrippen en principes
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
strategie als een proces
Welvaart Hoofdstuk 2.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Schitterende Organisaties®
De Toekomst Marketing.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
International Business Adviser
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Outdoorpark Reusel.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Naar een optimaal HR - beleid
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Informatie management HC2
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
De economische kringloop
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Internationale marketing
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Een goed product maken is niet genoeg …
3.1 PRODUCTIE.
Internationale marketing
Welkom Havo 5..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Transcript van de presentatie:

Marketingproject Van Belle Bart Verbeke Bert Pardaens Gaelle Boterdael Kristof De Neef Sammy Mathurai

INHOUDSTAFEL KORTE VOORSTELLING EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE FINANCIËLE INFORMATIE PRODUCTAANBOD SWOT ADVIEZEN

VOORSTELLING BEDRIJF Ligging: Ninove, Oost-Vlaanderen Oprichting: 20 jaar geleden  Jean Van Belle 1995: Jean Van Belle †  Opvolging door zoon Rudy Van Belle

 Activiteiten: Verkoop van machines voor bewerking van massief hout  Verdeler van WEINIG, KUNDIG, FRIULMAC en PANHANS Begonnen als vertegenwoordiger voor WEINIG  Relaties binnen de houtsector Zelfstandig WEINIG-verkoper geworden om nog betere service te garanderen (wisselstukken,…) Eerst Vader en zoon-bedrijf  NU: 13 medewerkers

1. Demografische factoren EXTERNE ANALYSE 1. Demografische factoren Sectorgegevens (sector vervaardiging machines, werktuigen en apparaten)  Aantal werknemers (2003) Oost-Vlaanderen: 3389 West-Vlaanderen: 11083 Antwerpen: 6218 Limburg: 1515 Vlaams-Brabant 2468

 Bruto toegevoegde waarde (2003) Oost-Vlaanderen: 207,7 West-Vlaanderen: 708,8 Antwerpen: 568,1 Limburg 86,9 Vlaams-Brabant 152,8

Investeringen  Bruto materiële investeringen: 1999: 225 532 2000: 205 299 2003: 290 527 2004: 189 740

 Niet-materiële investeringen 1999: 23 566 2000: 3056 2003: 9522 2004: 16290 Investeringen

Onderverdeling sector (NFH)  Hout en Meubelen ► Gemiddeld aantal werknemers in de sector: Vlaanderen: 29 072 België: 35 671 ► Omzet

2. Economische factoren Moeilijkheden voor de industriële sector Knelpuntberoepen in de houtindustrie Internationale druk Stijgende prijzen Houtprijzen blijven stijgen PRODCOM ► Waarde van de industriële productie volgens de hoofdactiviteit van de vestiging

3. Ecologische factoren Opwarming van de aarde & te hoge uitstoot van Co2  Decreet tot vermindering van uitstoot van broeikasgassen → Steunprogramma overheid

4. Technologische factoren WEINIG- Group 5. Politieke factoren Minister Vandenbroucke over het opleidingsaanbod in de houtsector

6. Concurrentieanalyse Toetredingsbarrières Hoog binnen de sector van houtbewerkingsmachines Bedreiging van nieuwe toetreders Misschien met revolutionair nieuw product (kans = miniem) Positie van de leverancier Weinig, Panhans, Kündig, Friulmac,… Leveranciers hebben een sterke onderhandelingspositie

Positie van de koper Koper heeft sterke onderhandelingspositie Kwaliteit moet perfect zijn Dure machines  investeringsprocedure Verschillende concurrenten, dus veel keuze voor potentiële kopers Bedreiging van substituten Substituten in het eindproduct  heeft effect op verkoop van Van Belle. Vb. Laminaat ipv parket

Intern analyse Marketingmix Product Houtbewerkingsmachines Voor zowel grote als kleine bedrijven Aangepast aan de wensen de klant

Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers Prijs Dure machines Hoge kwaliteit Plaats Van Belle  Ninove Partners vooral in Duitsland Internet Promotie Internet Gedrukte media Beurzen (pro-wood) Verkopers

De organisatie-audit: de organisatie De 7S model van Mc Kinsey Strategie Groot marktaandeel behalen Goede samenwerking tussen partners Structuur 3 afdelingen (administratief, technisch en verkopers)

Systeem Adhocratie Staf 13 werknemers Zorgen voor goede service en kwaliteit Sleutelvaardigheden Monteurs gespecialiseerd in hun taakomschrijving

Stijl van management Veel communicatie Goede sfeer Significante waarden Kwaliteit voorop

De organisatie-audit: de processen De waardeketen van Porter Primaire activiteiten Ingaande logistiek Operaties Uitgaande logistiek (DHL, Ziegler Gent, Scheerlinck transport) De marketing en de verkoop De service Ondersteunende activiteiten De verwerving De technologieontwikkeling Het menselijk kapitaal management De infrastructuur van het bedrijf

Financiële audit Cijfers uit 2005-2006 Solvabiliteit  83,09% (47,94%) Current ratio  1,75 (1,43) Quick ratio  1,27 (1,18) Zeer gezond bedrijf op financieel vlak

De marketing-audit: algemeen deel Mission Statement Kwaliteit als leidraad Bedrijfsmiddelen Human resources Financiële middelen Kennis Goederen

Schaafmachines Productaanbod

Raammachines

Machines waar deskundig advies en opleiding voor vereist is  ARBEIDSONGEVALLEN

SWOT analyse Strenghts/sterkten Maatwerk Kwalitatief product Goede service Bepaalde producten zijn multifunctioneel Tweedehandsproducten

Weaknesses/zwakten Hoge kostprijs Kleine doelgroep Grote kost voor kleine bedrijven

Opportunities/kansen Online verkoop (opkomende e-commerce) Houtverkoop neemt toe Inspelen op concurrentieanalyse (beurzen) Internet aankopen stijgen Threaths/bedreigingen Slechte economie Lagere kostprijs rechtstreeks bij partners? Kostprijs grondstoffen stijgt “Groene” organisaties (greenpeace)

Vergroten doelgroep: Machines  minder productief = goedkoper Machines  gezinnen (houtbewerking voor openhaard) Andere adviezen: Levertijd  oplossing: (opslagplaats) Adviezen

Bedankt voor uw aandacht