STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Workshopronde Woensdag 18 april
Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
De deelnemers over 16 stellingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
6 mei 2009, Crown Van Gelder N.V. te Velsen Themadag 2009 ‘ Kwaliteit ’
WINTERWEEK VAL CENIS Project Fontys in Snow.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Studieloopbaancoaching
Lou Sciortino Mario Puzo Falcone Corleone Locatie Sluis Zeeuws Vlaanderen.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Studiesucces door integratie werkvormen
Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief. Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief.
Het Nederlandse onderwijs:
Welkom Themadag 2008 Grondstoffen 21 mei 2008, Norske Skog Parenco te Renkum.
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Radboud Universiteit Nijmegen
Radboud Universiteit Nijmegen
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Radboud Universiteit Nijmegen
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
1 Medical Writers van harte welkom. 2 Welkom bij Organon, Oss.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Programma voormiddag 9.30Welkomstwoord door Prof.dr. Luc De Schepper, Rector Universiteit Hasselt Inleiding en dagopbouw door Leon Vliegen en Roland Vermeylen.
Microdatamiddag 8 november 2007 microdata. 2 Tweede bijeenkomst evaluatie 1e bijeenkomst wens tot vervolg plenair én parallel sociale data én economische.
Welkom op de Grote Griffiedag!
Opening Prof. dr. Nanne de Vries, voorzitter Stichting NCVGZ.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding NVBR GIS-dag 22 november 2005 Dagvoorzitter Frank Schumacher, als GIS-verantwoordelijke.
Opleiden in school (v)so Expertmeeting 4 & 5 april 2007.
Al doende leren training docenten
Welkom bij Lomoz Themadag 15 september uur Inloop met Koffie/Thee uur Opening Lucy Dijkman uur Informatiebeveiliging in de Zorgsector.
1. 2 Themadag Engineering 20 april 2012 Windesheim WELKOM.
OPL presentatie Word-probleem.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Paramaribo, 23 mei 2008 Bedrijfsgezondheidszorg WELKOM, u mag plaatsnemen free seating.
Nationale Kleine Scholen Conferentie welkom Organisatie: Gemeente Bergeijk Dorpsraad De Weebosch wificode = buurthuis.
Een ambitieuze studiecultuur
UvA Matching Bèta-gamma & Future Planet Studies Rick Vermin
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Werkveldconferentie 23 april 2014
Zondag 23 november 2014 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 46 (15 nov. t/m 19 nov.): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 1L Melkweg en.
ontdek wat jij kunt bereiken
Strategisch opleidingsplan
Deltion College Open dagen januari en februari 2015.
De eisen aan de (aankomende) student
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Regioatelier “Netwerkanalyses op de Nieuwe Kaart”
Welkom in deze eredienst
Startcollege B2 Psychologie
Transcript van de presentatie:

STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006

STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006 De voorbereidingscommissie Bart Buijs Paul Deneer Ad van Hout Klaus Hoven Jan Janssens Frans Janssen

HUISHOUDELIJKE MEDEDELINGEN 1 Wat heeft u gekregen Dagprogramma (maar zie hhm 2 !!) Zalen workshops (Gymnasion GN3 t/m GN7) Deelnemerslijst + indeling in workshops Consumptiebonnen cultuurcafé (2 pp.; alleen vandaag!) Wat krijgt u nog Overzicht deelnemers workshops: in de workshops Korte evaluatie: via de mail, volgende week Een digitaal verslag van de hele dag op STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006

HUISHOUDELIJKE MEDEDELINGEN 2 Lezing Wagenaar vervalt!!! Ochtendprogramma zo veel mogelijk in tact –Iets meer ruimte voor Blom en Van den Bosch –Transfer en koffiepauze 10:15 tot 10:45 –Ochtendworkshops 10:45 – max. 12:30 Middagprogramma: geen wijzigingen STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006

OCHTENDPROGRAMMA 08:30-09:00 uur 09:00-09:15 uur 09:15-10:00 uur 10:15-10:45 uur 10:45- max12:30 uur Ontvangst met koffie en thee; hal Welkomstwoord door rector Kees Blom; CC5 Lezing Herman van den Bosch, OU; CC5 Over de kwaliteit van het onderwijs Koffie- en theepauze; Gymnasion (transfer!) Begane grond; links; eind van de gang Eerste ronde workshops (O1 t/m O5) GN 3 begane grond GN4, GN5, GN6, GN7 eerste verdieping STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006

MIDDAGPROGRAMMA 12:30-13:30 uur 13:30-15:00 uur 15:00-15:30 uur 15:30-16:45 uur 16:45-17:30 uur Lunch; Gymnasion Tweede ronde workshops (M1 t/m M5) Koffie- en theepauze; Collegezalen (transfer!) Forumdiscussie; CC3 onder leiding van Johan van de Woestijne Nadieselen met drankje; Cultuurcafé (transfer!) STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006

STELLINGEN O1In het ideale hoorcollege wordt de student in de docentrol gezet O2ICTO-bekwaamheid moet uitdrukkelijk opgenomen worden in de onderwijskwalificaties van RU-docenten O2 Je bent niet wijs als je ICT niet inzet in je onderwijs O2De ICTO-component moet een geïntegreerd onderwerp zijn van het opleidingsconcept O3Studenten moeten vanaf de eerste dag worden ondergedompeld… en dan niet (alleen) in drank! O4 Succesvolle curriculumontwikkeling is een uitdagend, creatief en doelgericht proces, dat wordt gekenmerkt door continuïteit en academisch karakter O5Competentiegerichte toetsvormen bieden te weinig garantie voor een voldoende kennisontwikkeling STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006

STELLINGEN M1Een mix van werkvormen stimuleert een diepgaande beheersing van de stof (integratie van inhoud en academische vaardigheden), maar vraagt wel een goede afstemming op curriculumniveau M2Strikte scheiding tussen begeleiding en beoordeling is wenselijk M3De cruciale ingrediënten voor internationalisering in het curriculum zijn: - van 60 naar 90 EC in de Master - goede voorlichting over nut en noodzaak van internationalisering en uitwisseling M3 Internationalisering gaat te langzaam aan de RU M4 Het gaat om de kwaliteit van het studeren en niet om het aantal contacturen M4Intensiveringsmiddelen vergroten de kans op strengere selectie van studenten M4Als je je opleiding moet intensiveren is die daarom (nog) niet academisch M5Niveaudifferentiatie tussen groepen heeft teveel ongewenste neveneffecten STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Onderwijsdag 23 mei 2006