Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zoekmachine optimalisatie websites VNU Exh.
Advertisements

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Omzet genereren via Internet
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Presentatie aan LE-Synstage 3 september 2010 Training webXpress en Google Analytics.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Backlinks • Verhoog uw ranking • Meer Pagerank • Meer Trustranking Mits u het goed doet!
Uw persoonlijke creatieveling:
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Vindbaar zijn Wat kan je zelf doen?. ADWORDS -Betalen per klik -Gelijk resultaat -Wekelijks onderhoud -Gecompliceerd geworden Zelf doen: Ja, basis.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
SEO Tools.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
Hoe wordt de ranking bepaald?. 3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 hoofdfactoren die de Ranking bepalen 2. Duur op website + social.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
SEO Basics Elke pagina unieke titel, merk achteraan
Freelancenetwork.be audit. SEO Basics Elke pagina unieke titel, merk achteraan Elke pagina één H1 tag Meta description (inhoud vd pagina) ALT tag op afbeeldingen.
Meer bekendheid via je Website
EEN KLEINE DRAMATURGIE Van video’s en zoekmachines.
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Instructie eBook Pack via ELO.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Online marketing Expert (in een week)
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
WOW: enqueteren bij Jumbo
Minor Internet Marketing
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Dennis Nederlof Tom Hagemans Roy Selbach. SEO Search Engine Optimization.
Overzicht Leergang 1.Slimmer werken 2.Opdrachten krijgen met LinkedIn 3.Je bent wat je publiceert 4.Opdrachten krijgen met Twitter 5.Maak een plan! 2.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
Online Marketing Plan Search Engine Optimalisation OW 3.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Moeten we onze content door laten indexeren? Kluwerlab.nl.
Maak je website beter vindbaar!
Google Analytics Statistieken over je website
SEO Hoger in Google.
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
SEO Seminar.
Online Marketing Basis
Direct Uitwerken concept DEM
Online Marketing voor het MBO
Google webmaster account
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 8 Stappenplan (8, 9 en 10) Meta content, Als de website/shop gereed, Linkbuilding Versie 2013 07 04

AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013

Opbouw les 8 De leerdoelen van deze les: Het kunnen definiëren van de metacontent Begrijpen welke aspecten gecontroleerd moeten worden bij het gereed zijn van de site Kennismaken met de tools waarmee bezoek op de website gemeten kan worden Bepalen en uitvoeren van de nodige en mogelijke linkbuilding en het begrijpen van belangrijke aspecten hierbij Duur en opbouw van de les: 20 min. directe kennisoverdracht + 70 min. Praktijkleren + 3 uur Praktijkleren buiten de les Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online marketing voor het MBO’ (deel 2) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’

Stap 8 – Meta content Een opfrisser……. Maak voor elke pagina een unieke title tag. Max 64 tekens. Maak voor elke pagina een unieke meta omschrijving. Gebruik maximaal 155 tekens inclusief spaties. Gebruik call to action: zorg dat de hele tekst aanzet tot actie en uitnodigend is. Zorg voor alt tags bij elke afbeelding. Gebruik zoekwoorden. Gebruik de canonical tag als je dubbele content hebt. Gebruik Nofollow als bepaalde links niet door Google mogen worden gevolgd. Gebruik Meta Robot als een pagina niet mag worden geïndexeerd.

Stap 8 – Meta content – aan de slag! Opdracht 8.1 – Meta content Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de meta content van de website te bepalen. Dit bepaalt voor een groot deel wat de bezoeker gaat zien in de resultaten van de zoekmachine. De tekst bepaalt hierbij het gedrag van de bezoeker. Werk de onderstaande meta data uit en verwerk dit in het verslag. Maak voor elke pagina een unieke title tag. Max 64 tekens. Maak voor elke pagina een unieke meta omschrijving. Gebruik maximaal 155 tekens inclusief spaties. Gebruik call to action: zorg dat de hele tekst aanzet tot actie en uitnodigend is. Zorg voor alt tags bij elke afbeelding. Gebruik zoekwoorden. Gebruik de canonical tag als je dubbele content hebt. Gebruik Nofollow als bepaalde links niet door Google mogen worden gevolgd. Gebruik Meta Robot als een pagina niet mag worden geïndexeerd.

GA en Webmaster Tools zijn onmisbaar voor de SEO-er Stap 9 – Als de site gereed is Meld je aan bij Google Webmaster Tools. Installatie Google Analytics. Fetch as Google. Check je site op gebroken links. Check of alle afbeeldingen een alt tag hebben. Check je laadsnelheid van alle pagina’s. Check de zoekwoorddichtheid van alle pagina’s. Zorg voor minimaal 1 backlink, anders besta je niet. Maak een Google+pagina Meld je aan bij Google Local Search. Meld producten aan bij Google Merchant Center. Upload een XML sitemap in de webmastertools. Controleer met Google Analytics of al je pagina’s zijn geïndexeerd. Controleer op crawl errors. Hoe zien bezoekers je site? Check je ranking wekelijks. Factor Omschrijving Beïnvloed SERP CTR Het aantal keren dat op je SERP link wordt geklikt. Officieel geen factor. Ja/nee XML XML sitemap upload naar zoekmachine Nee Laadsnelheid Laadsnelheid is nog geen echte factor. Wel van belang voor Adwords. Nee/Ja Local Aanmelden local search. Goed voor pageviews Links Gebroken links Ja Bounce rate Wordt er meer dan één pagina bezocht? Crawl errors Kan alles goed worden geïndexeerd? Alt tags Alle afbeeldingen voorzien van tekst? Tools: Analytics en webmaster tools? Google + Heb je een Google+ pagina GA en Webmaster Tools zijn onmisbaar voor de SEO-er

Stap 9 – Als de site/shop gereed is – aan de slag! Opdracht 8.2 – Als de site/shop gereed is Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een controle uit te voeren op de website. Ofwel je meet wat je doet (‘meten = weten’). Lees hiervoor zorgvuldig de opdracht door in het werkboek. Controleer de website op basis van de genoemde aspecten en maakk gebruikk van de gerefereerde hulpprogramma’s. Werk je bevindingen uit in je verslag.

Backlinks kunnen voor meer dan 40% mee tellen voor je SERP Stap 10 - Linkbuilding Maak een linkbuilding strategie. Hoeveel links zijn er nodig, van welk type? Je kent de concurrentie. Volg het stappenplan. Er zijn veel links van thematisch relevante sites. Er zijn veel links van sites met autoriteit. Veel links van expert sites. Ankerteksten die je aanbiedt bevatten relevantie zoektermen. Link niet naar bad neighbourhoods. Maak een plan voor het verkrijgen van links via social media. Heb je al bestaande links en je bent hier mee tevreden, laat het dan zo. Oudere links tellen zwaarder. Ankerteksten niet frequent wijzigen. Overweeg een Link bait campagne. Check domeinen waar de link vandaan komt. Check Hoeveel uitgaande links heeft de backlink site. Factor Omschrijving Beïnvloed SERP Aantal Het aantal relevante backlinks Ja Diversiteit Diversiteit van de domeinen van de backlinks Kwaliteit Hogere waarde bij links van kwaliteitssites Leeftijd De leeftijd van de links Patroon Zorg voor een natuurlijk linkbuilding patroon Nee, tenzij Relevantie Hogere relevantie tussen sites verhoogt linkwaarde Aantal links Rijke content site hebben veel backlinks Anker Zorg voor relevante ankerteksten Afstand Hoe korter de afstand tot de SLD van de linkpartner hoe beter Aantal links van backlink domein Heeft een backlink domein veel uitgaande links dan daalt de waarde per link. Linkwaarde verdeelt zich over het aantal uitgaande links Bad Links van sites met veel spam hebben een negatieve invloed op je eigen waarde. PageRank De pagerank van een backlink pagina zoals deze wordt gepubliceerd. Nee Sociale media Aantal links via sociale media, Aantal likes. Backlinks kunnen voor meer dan 40% mee tellen voor je SERP

Stap 10 - Linkbuilding – aan de slag! Opdracht 8.3 – Linkbuilding Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de linkbuildingsactiviteiten vast te leggen en uit te voeren. Beschouw wat je concurrent doet. Ken je belanghebbenden. Welke links kun je (laten) aanbrengen. Maak een overzicht van de mogelijkheden en verwerk deze in je website en je verslag. Lees de tips in het werkboek.

Bedankt en succes!