Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!” “een hands-on praktische training” Les 8 Stappenplan (8, 9 en 10) Meta content, Als de website/shop gereed, Linkbuilding Versie 2013 07 04
AUTEURSRECHTELIJKE BESCHERMING De informatie in deze presentatie is auteursrechtelijk beschermd. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. EDUwebsupport © 2013
Opbouw les 8 De leerdoelen van deze les: Het kunnen definiëren van de metacontent Begrijpen welke aspecten gecontroleerd moeten worden bij het gereed zijn van de site Kennismaken met de tools waarmee bezoek op de website gemeten kan worden Bepalen en uitvoeren van de nodige en mogelijke linkbuilding en het begrijpen van belangrijke aspecten hierbij Duur en opbouw van de les: 20 min. directe kennisoverdracht + 70 min. Praktijkleren + 3 uur Praktijkleren buiten de les Benodigdheden: Laptop, pen, papier en internettoegang Boek ‘Online marketing voor het MBO’ (deel 2) Werkboek ‘Online marketing voor het MBO’
Stap 8 – Meta content Een opfrisser……. Maak voor elke pagina een unieke title tag. Max 64 tekens. Maak voor elke pagina een unieke meta omschrijving. Gebruik maximaal 155 tekens inclusief spaties. Gebruik call to action: zorg dat de hele tekst aanzet tot actie en uitnodigend is. Zorg voor alt tags bij elke afbeelding. Gebruik zoekwoorden. Gebruik de canonical tag als je dubbele content hebt. Gebruik Nofollow als bepaalde links niet door Google mogen worden gevolgd. Gebruik Meta Robot als een pagina niet mag worden geïndexeerd.
Stap 8 – Meta content – aan de slag! Opdracht 8.1 – Meta content Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de meta content van de website te bepalen. Dit bepaalt voor een groot deel wat de bezoeker gaat zien in de resultaten van de zoekmachine. De tekst bepaalt hierbij het gedrag van de bezoeker. Werk de onderstaande meta data uit en verwerk dit in het verslag. Maak voor elke pagina een unieke title tag. Max 64 tekens. Maak voor elke pagina een unieke meta omschrijving. Gebruik maximaal 155 tekens inclusief spaties. Gebruik call to action: zorg dat de hele tekst aanzet tot actie en uitnodigend is. Zorg voor alt tags bij elke afbeelding. Gebruik zoekwoorden. Gebruik de canonical tag als je dubbele content hebt. Gebruik Nofollow als bepaalde links niet door Google mogen worden gevolgd. Gebruik Meta Robot als een pagina niet mag worden geïndexeerd.
GA en Webmaster Tools zijn onmisbaar voor de SEO-er Stap 9 – Als de site gereed is Meld je aan bij Google Webmaster Tools. Installatie Google Analytics. Fetch as Google. Check je site op gebroken links. Check of alle afbeeldingen een alt tag hebben. Check je laadsnelheid van alle pagina’s. Check de zoekwoorddichtheid van alle pagina’s. Zorg voor minimaal 1 backlink, anders besta je niet. Maak een Google+pagina Meld je aan bij Google Local Search. Meld producten aan bij Google Merchant Center. Upload een XML sitemap in de webmastertools. Controleer met Google Analytics of al je pagina’s zijn geïndexeerd. Controleer op crawl errors. Hoe zien bezoekers je site? Check je ranking wekelijks. Factor Omschrijving Beïnvloed SERP CTR Het aantal keren dat op je SERP link wordt geklikt. Officieel geen factor. Ja/nee XML XML sitemap upload naar zoekmachine Nee Laadsnelheid Laadsnelheid is nog geen echte factor. Wel van belang voor Adwords. Nee/Ja Local Aanmelden local search. Goed voor pageviews Links Gebroken links Ja Bounce rate Wordt er meer dan één pagina bezocht? Crawl errors Kan alles goed worden geïndexeerd? Alt tags Alle afbeeldingen voorzien van tekst? Tools: Analytics en webmaster tools? Google + Heb je een Google+ pagina GA en Webmaster Tools zijn onmisbaar voor de SEO-er
Stap 9 – Als de site/shop gereed is – aan de slag! Opdracht 8.2 – Als de site/shop gereed is Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes een controle uit te voeren op de website. Ofwel je meet wat je doet (‘meten = weten’). Lees hiervoor zorgvuldig de opdracht door in het werkboek. Controleer de website op basis van de genoemde aspecten en maakk gebruikk van de gerefereerde hulpprogramma’s. Werk je bevindingen uit in je verslag.
Backlinks kunnen voor meer dan 40% mee tellen voor je SERP Stap 10 - Linkbuilding Maak een linkbuilding strategie. Hoeveel links zijn er nodig, van welk type? Je kent de concurrentie. Volg het stappenplan. Er zijn veel links van thematisch relevante sites. Er zijn veel links van sites met autoriteit. Veel links van expert sites. Ankerteksten die je aanbiedt bevatten relevantie zoektermen. Link niet naar bad neighbourhoods. Maak een plan voor het verkrijgen van links via social media. Heb je al bestaande links en je bent hier mee tevreden, laat het dan zo. Oudere links tellen zwaarder. Ankerteksten niet frequent wijzigen. Overweeg een Link bait campagne. Check domeinen waar de link vandaan komt. Check Hoeveel uitgaande links heeft de backlink site. Factor Omschrijving Beïnvloed SERP Aantal Het aantal relevante backlinks Ja Diversiteit Diversiteit van de domeinen van de backlinks Kwaliteit Hogere waarde bij links van kwaliteitssites Leeftijd De leeftijd van de links Patroon Zorg voor een natuurlijk linkbuilding patroon Nee, tenzij Relevantie Hogere relevantie tussen sites verhoogt linkwaarde Aantal links Rijke content site hebben veel backlinks Anker Zorg voor relevante ankerteksten Afstand Hoe korter de afstand tot de SLD van de linkpartner hoe beter Aantal links van backlink domein Heeft een backlink domein veel uitgaande links dan daalt de waarde per link. Linkwaarde verdeelt zich over het aantal uitgaande links Bad Links van sites met veel spam hebben een negatieve invloed op je eigen waarde. PageRank De pagerank van een backlink pagina zoals deze wordt gepubliceerd. Nee Sociale media Aantal links via sociale media, Aantal likes. Backlinks kunnen voor meer dan 40% mee tellen voor je SERP
Stap 10 - Linkbuilding – aan de slag! Opdracht 8.3 – Linkbuilding Het doel van deze opdracht is zelfstandig of in kleine groepjes de linkbuildingsactiviteiten vast te leggen en uit te voeren. Beschouw wat je concurrent doet. Ken je belanghebbenden. Welke links kun je (laten) aanbrengen. Maak een overzicht van de mogelijkheden en verwerk deze in je website en je verslag. Lees de tips in het werkboek.
Bedankt en succes!