Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
10 tips voor een gouden start Groeitips
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Kamer van Koophandel Haaglanden
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
Glow Eindhoven.
Commercialisatie Fietsen
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Product, merk en assortiment
Ondernemen na je studie!
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Beleidsvoering naar groei
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Onthaal en service.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing Marketingoriëntatie
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 1 H4 Vestigingsplaatsonderzoek
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Plan van Aanpak.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Marketingplan [Productnaam]
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Een product of dienst verkopen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Haalbaarheidsstudie 1. Wat? 2. Waarom? 3. Hoe?

Haalbaarheidsstudie: wat? IDEE HEDEN TOEKOMST Risico’s = beperken H.S. Slaagkansen?

Haalbaarheidsstudie: wat? Beschrijft de complete route van idee tot commercialisering van dat idee. Geeft antwoorden op vragen als: Wie zijn we? Waar willen we naartoe? Hoe gaan we daar geraken?

DOELSTELLINGEN moeten S.M.A.R.T. zijn: SPECIFIC: specifiek, gedetailleerd MEASURABLE: meetbaar ATTAINABLE: bereikbaar, haalbaar REALISTIC: realistisch TIME: tijdsgebonden

Haalbaarheidsstudie: wat? Een zelfgemaakt, gedetailleerd document dat beschrijft welke stappen moeten worden ondernomen om de onderneming tot een succes te maken.

Haalbaarheidsstudie Een mislukte planning … … is een geplande mislukking George Hewell

Haalbaarheidsstudie: wat? Plannen en voorbereiden betekent: vooraf doelstellingen, alternatieven en middelen bestuderen en vastleggen

Haalbaarheidsstudie: wat? ONDERNEMINGSPLAN Marketingplan Haalbaarheid Financieel plan

Haalbaarheidsstudie: wat? Geeft antwoord op de vragen Is de markt groot genoeg? Hoe benaderen we de markt? Hoe kunnen we groeien? Hoe maken we winst? Hoe onderscheiden we ons?

Haalbaarheidsstudie: waarom? Voor jezelf Voor potentiële financiers Voor andere belanghebbenden

Haalbaarheidsstudie: waarom? a. Voor jezelf Inzicht in de haalbaarheid van het idee technisch, commercieel, financieel Door nadenken ontstaan nieuwe ideeën waardoor uw kansen stijgen Nuttig managementsinstrument Bijsturing, aanpassen, corrigeren Zelfvertrouwen

Haalbaarheidsstudie: waarom? b. Voor potentiële financiers Om de financiële middelen te verkrijgen.

Haalbaarheidsstudie: waarom? b. Voor potentiële financiers Om de financiële middelen te verkrijgen. c. Voor andere belanghebbenden Leveranciers Afnemers

Haalbaarheidsstudie: waarom? Besluit Biedt geen garantie op succes Voorspelt de toekomst niet Geeft inzicht in de haalbaarheid Vergroot de kans op succes Toont de ontwikkelingsgang Voorziet in richtlijnen voor de toekomst

Haalbaarheidsstudie: overzicht Stappen in het opmaken van het marketingplan 0. Situering van je project De starter en zijn omgeving De markt Het marktonderzoek Uw aanbod in de markt De aankooppolitiek De verkooppolitiek Omzetprognose eerste jaar

Haalbaarheidsstudie: overzicht 0. Situering van uw project Welk beroep? Schildersbedrijf Welke activiteiten? Algemene schilderwerken Behangen Vloerbekleding leggen

Haalbaarheidsstudie: overzicht 0. Situering van uw project Welk beroep? Welke activiteiten? Nieuw, uitbreiding, overname? Samen?

Haalbaarheidsstudie: overzicht 1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie?

Haalbaarheidsstudie: overzicht Het mooiste woord van de Nederlands taal is volgens de Vlamingen: 'Goesting'

Haalbaarheidsstudie: overzicht goesting 26,28% geroezemoes 20,90% reutemeteut 11,08% oelewapper 9,00% verdonkeremanen 8,58% kittelorig 6,64% ledikant 5,62% klootjesdrogerij 5,35% poelepetaat 4,65% lichtekooi 1,90%

Haalbaarheidsstudie: overzicht 1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie? Sterke en zwakke punten?

Persoonlijke eigenschappen

Persoonlijke eigenschappen

Persoonlijke eigenschappen

Haalbaarheidsstudie: sites Interessante sites om jezelf te testen www.sales-online.nl (test uzelf) www.intermediair.nl (test jezelf) www.startersservice.be/kennistest.jsp www.zibb.nl (test u zelf) www.onderhandelingsvaardigheidstest.nl www.managersonline.nl (tests & tools)

Haalbaarheidsstudie: sites Interessante sites om jezelf te testen www.vdab.be (Opleidingen / Test jezelf) www.kinderenvandewindt.be www.vacature.com/compenceindicator

Haalbaarheidsstudie: overzicht 1. De starter en zijn omgeving Jouw motivatie? Sterke en zwakke punten? Omgaan met risico’s? Aandacht voor zwakke punten Welke opleiding? Welke ervaring?

Haalbaarheidsstudie: overzicht 2. De markt Analyse van de doelgroep Wie, waar, leeftijd, geslacht Omvang Evolutie Levensstandaard Bestedingspatroon / evolutie

Haalbaarheidsstudie: overzicht www.statbel.fgov.be www.fedis.be

Gezinsuitgaven in % van totale uitgaven

Haalbaarheidsstudie: overzicht

Haalbaarheidsstudie: overzicht

Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied Hoever strekt het uit?

Marktgebied

Marktgebied www.giswest.be

Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats Belangrijk? Adres? Voor- en nadelen?

Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats De concurrenten Breng concurrenten in kaart

Concurrenten

Haalbaarheidsstudie: overzicht 3. Het marktonderzoek Het marktgebied De vestigingsplaats De concurrenten Breng concurrenten in kaart Concurrentieanalyse Twee vaststellingen

Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T 3. Het marktonderzoek Algemene conclusie (S.W.O.T.) STRENGTHS STERKTES WEAKNESSES ZWAKTES OPPORTUNITIES KANSEN THREATS BEDREIGINGEN

Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T STRENGTHS STERKTES WEAKNESSES ZWAKTES OPPORTUNITIES KANSEN BEDREIGINGEN THREATS UZELF INTERN EXTERN DOELGROEP UW ZAAK MARKTGEBIED OMGEVING VESTEGINGSPLAATS CONCURRENTEN

Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T STERKTES ZWAKTES KANSEN BEDREIGINGEN kwaliteit levertijd samenwerken wetgeving investeringen onderhoud winkelstraat dure rente gratis infolijn bereikbaarheid conjunctuur concurrentie vorming organisatie verlaging BTW prijsdruk

Haalbaarheidsstudie: S.W.O.T 3. Het marktonderzoek Algemene conclusie (S.W.O.T.) Sterke kanten Zwakke kanten Kansen Bedreigingen

Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Welke segmenten?

Haalbaarheidsstudie: overzicht

Haalbaarheidsstudie: overzicht

Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Vijf kenmerken van uw imago

Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

Assortiment Omschrijving: De verzameling van alle producten die een ondernemer aanbiedt aan zijn klanten.

Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

Assortiment Dimensies: Breedte: het aantal verschillende productgroepen Diepte: het aantal artikelen binnen een productgroep Lengte: het gemiddelde aantal eenheden dat aanwezig is

Assortiment Breedte Diepte Lengte

Assortiment: breedte SMAL BREED

Assortiment: diepte DIEP ONDIEP

Assortiment Krantenwinkel F E D C TIJDSCHRIFTEN B SIGARETTEN KRANTEN LOTTO TIJDSCHRIFTEN KRANTEN A SIGARETTEN DIEP SMAL

Assortiment Breedte Kranten Tijdschriften Sigaretten Snoep Diepte

Haalbaarheidsstudie: overzicht 4. Uw aanbod in de markt Marktsegmentatie Imago Assortiment Dimensies van je assortiment? Structuur van je assortiment?

Assortiment Structuur: Kernassortiment: artikelen met hoge omzetsnelheid en geringe winstmarge Randassortiment: artikelen met lage omzetsnelheid en hoge winstmarge

Assortiment Pareto-regel: 20/80 regel Kernassortiment “20% van het aantal artikelen zorgt voor 80% van de omzet.” Randassortiment “80% van het aantal artikelen zorgt maar voor 20% van de omzet.”

Assortiment Kernassortiment Randassortiment 20% 80%

Haalbaarheidsstudie: overzicht 5. De aankooppolitiek De aankoopkanalen De leverancierskeuze Welke criteria? Het inwinnen van informatie

Haalbaarheidsstudie: overzicht 5. De aankooppolitiek De aankoopkanalen De leverancierskeuze Welke criteria? Het inwinnen van informatie

Haalbaarheidsstudie: overzicht 6. De verkooppolitiek Sellogram Terugkerende klachten (blz. 30)

Haalbaarheidsstudie: overzicht Sellogram Is een methode om verkoopsargumenten te verzamelen, door koopmotieven te vergelijken met aangeboden eigenschappen. Is een methode om verkoopsargumenten te verzamelen, door koopmotieven te vergelijken met aangeboden eigenschappen.

Haalbaarheidsstudie: overzicht Sellogram Wensen van klanten horizontaal Product-eigenschappen verticaal

Sellogram: fiets Wensen van klanten X X X X X X Product-kenmerken X X Duurzaam-heid Uiterlijk Veiligheid Snelheid Betrouwbaar-heid Volautomatisch gesoldeerd frame X X X X Egale lakbehandeling X X Product-kenmerken Ingebouwde verlichting X X X X Gepatenteerde trapas X X X Trommelremmen met kogellagers X X X

Sellogram: bieren

Sellogram: bieren Bieren bitter zuur zoet volheid bruisend 3 - 2 1 4 Maes 3 - 2 1 Christal Kronenb Beck’s 4 Zulte Brugs Tar

Sellogram: kapperszaak Houdbaar Snit Vriendelijk Deskundig Verzorgd Koffie / boekjes X 5 jaar ervaring Perfectionist Bijscholing Prof. materiaal Klant Zaak

Haalbaarheidsstudie: overzicht 6. De verkooppolitiek Sellogram (blz. 29) 6. De verkooppolitiek Sellogram Terugkerende klachten

Haalbaarheidsstudie: overzicht Terugkerende klachten Preventief Probleem Curatief Warme borden Eten is te koud Koffie aanbieden

Haalbaarheidsstudie: overzicht 7. Omzetprognose 1e jaar Methode raming De bedrijfsdrukte die je verwacht Boekhouding van uw voorganger Bestedingen van je product Spreiding jaaromzet over 12m Gewijzigde omzetprognose