HET FINANCIEEL PLAN
3 Documenten moeten worden opgemaakt: INVESTERINGSPLAN: welke investeringen moeten ik doen, waar stop ik mijn centen in. FINANCIERINGSPLAN: welke financiëringsmiddelen heb ik nodig, waar haal ik mijn centen vandaan? FINANCIEEL PLAN: hoe schat ik mijn resultaten in?
INVESTERINGSPLAN: WELKE INVESTERINGEN MOET IK DOEN, WAAR STOP IK MIJN CENTEN IN?
INSTRUCTIES INVESTERINGSPLAN Jullie moeten dus nadenken welke investeringen jullie zullen doen bij het starten van de zaak. Voor elk materieel vast actief waar jullie in willen investeren moet er een document bijgevoegd worden zodat we duidelijk kunnen zien wat een dergelijke investering kost. Dit document kan een offerte zijn, een blad uit een catalogus,…
WELKE FINANCIËLE MIDDELEN HEB IK NODIG, WAAR HAAL IK MIJN CENTEN VANDAAN?
HOE SCHAT IK MIJN RESULTAAT IN, HOEVEEL GA IK VERDIENEN?
BEPALEN VAN HET AANTAL GEWERKTE DAGEN PER JAAR Ik werk 5 dagen per week ik neem 4 weken verlof 48 werkweken. 5 dagen x 48 weken = 240 dagen
BEPALEN VAN DE OMZET LOONKOST 8 uur/dag 32 euro/uur 8 x € 32 = € 256/dag MATERIAAL € 350/dag _________ € 606/dag GESCHATTE JAAROMZET € 606 x 240 = € 145 440
AANKOPEN HANDELSGOEDEREN Benodigde materiaal per dag € 350/dag Verkoopprijs materiaal = aankoopprijs + 20% Regel van 3: 120% € 350 1% € 350/120 100% € (350 x 100)/120 = € 290 GESCHAT JAARTOTAAL € 290 x 240 = € 69 600
AANKOPEN GOEDEREN EN DIVERSE DIENSTEN Jullie maken een inschatting van wat elke rubriek jullie maandelijks of jaarlijks zal kosten. Meer dan waarschijnlijk zullen er rubrieken zijn die voor jullie onderneming niet van toepassing zijn deze blijven leeg. ! ! ! ! Voor de maandelijkse kosten vermenigvuldig je uiteraard met 12 ! ! ! !
VESTIGINGSKOSTEN
VERVOERSKOSTEN 48 (werkende weken per jaar) € 50 brandstof/week
KANTOORKOSTEN 200 postzegels aan 60 cent
VERZEKERINGEN Om te weten wat de jaarpremie is voor de verschillende verzekeringen die jullie hebben, gaan jullie contact opnemen met een verzekeraar en de werkelijke premies opvragen.
PUBLICITEITSKOSTEN
PERSONEELSKOSTEN In dit voorbeeld werkt de zelfstandige zonder personeel.
AFSCHRIJVINGEN
ANDERE BEDRIJFSKOSTEN
TOTAAL AANKOPEN DIENSTEN EN DIVERSE GOEDEREN Om het totaal te bekomen, tellen jullie de verschillende saldi op. Te beginnen bij « vestigingskosten » tot en met « andere bedrijfskosten ». Als jullie het rekenblad correct hebben ingevuld hoeven jullie hier zelfs niets meer in te vullen, het programma rekent het voor jullie uit.
NETTOBEDRIJFSRESULTAAT = BRUTOWINST – TOTAAL AANKOPEN DIENSTEN EN DIVERSE GOEDEREN
RESULTAAT nettobedrijfsresultaat + financieel resultaat = resultaat v/h boekjaar resultaat v/h boekjaar – belastingen = nettoresultaat
Alle informatie en benodgide documenten vinden jullie eveneens terug op volgende site http://ondernemingsplan-olvtd.wikispaces.com/ VEEL SUCCES