Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Recente evoluties in basisonderwijs in het Zuiden /
Grote vooruitgang in toegang 3 /
Grote uitdagingen Universele toegang realiseren Kwaliteit van het onderwijs is ondermaats Middelbaar onderwijs 4 /
Uitgaven voor onderwijs van nationale overheden gestegen 5 / © EFA Global Monitoring Report 2012
Uitgaven van donoren voor basisonderwijs Stijging tot 2009 Na 2009 stagnering / daling? 6 / © EFA Global Monitoring Report 2012
Huidige stand van zaken /
Haalbare financiële kaart? 8 / © EFA Global Monitoring Report 2012
Basisonderwijs geen prioriteit 9 / © Global Partnership for Education Pledge Monitoring Report, 2013
Uitgaven donoren onder druk Dalers Belangrijke donoren verminderden steun voor basisonderwijs (2010 en 2011) Samen 650 milljoen dollar Stijgers Aantal donoren compenseren daling met nieuwe investeringen Samen goed voor 525 miljoen dollar 10 / © Global Partnership for Education Pledge Monitoring Report, 2013
Verklaringen Oorzaken divers Dalende ODA uitgaven over bijna de hele lijn Thematische en geografische focus van donoren (NL, B) 11 / Country Australia+5.7%+9.1% Belgium-13.3%-13.0% Canada-5.30%+4.1% Denmark-2.40%-1.80% EU-6.40%+8.0% France-5.60%-1.60% Germany+5.9%0.7% Ireland-3.10%-5.8% Japan-10.8%-2.1% Netherlands-6.4%-6.6% Norway-8.30%0.40% Spain-32.7%-49.7% Sweden+10.5%-3.4% United Kingdom -0.8%-2.2% United States-0.9%-2.8% © Global Partnership for Education Pledge Monitoring Report, 2013
It’s not only about the money Ongecoordineerde exit van donoren Landen verliezen verschillende grote donoren op korte termijn Gebrek aan (diversiteit van) technische expertise op het terrein Steun aan onderwijs niet voor de landen met grootste noden Frankrijk en Australië investeren in de ‘achtertuin’ Beperkt aantal landen goed voor groot deel van de Zuid en West Azië en S-S Afrika afhankelijk van handvol donoren 12 /
Wat met Belgische ODA? /
HIVA onderzoek Belgische beleid in onderwijssector in ontwikkelingssamenwerki ng 14 /
Onderwijs in dalende lijn 15 /
Steun aan verschillende niveau’s Bevindingen Discours benadrukt belang basisonderwijs Vooral investeringen in hoger onderwijs Vervuiling van het budget door niet- onderwijs beurzen Klein aandeel basisonderwijs & middelbaar onderwijs 16 /
Bilaterale programma’s 17 / Bevindingen Sterke terugval in uitgaven voor onderwijs via bilaterale Ontwikkelingssamenwerki ng Onderwijs slechts prioriteit in 4 van de 18 partnerlanden Daling wordt deels opgevangen door stijgende GPE uitgaven op multilateraal vlak – maar zie eerdere opmerking over expertise op terrein
Onzekerheid… 18 / Usurperende bevoegdheden Gevolg van vraag naar besparingen op federaal vlak O.a. middelen van VLIR/CUD en VVOB/APEFE – grote spelers op vlak van onderwijs in ontwikkelingssamenwerking Onzekerheid over reactie van de regio’s Hypotheek op uitgaven België in onderwijs in het Zuiden
Dank u voor uw aandacht Merci de votre attention Plan België vzw Plan Belgique asbl Galerie Ravensteingalerij 3 B Brussel - Bruxelles T +32 (0) F +32 (0) Voor en door kinderen. Avec et pour les enfants.