Kwaliteit met beleid Petra Verhagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Proces en Product.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
Begeleidingsplannen GGZ
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Onthaal en service.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Evaluatie Cursus.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Kwaliteit Verbetercyclus
SHEQ SHQ.
De beoordeling van scripties en werkstukken
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Kwaliteit in de zorgverlening
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit met beleid Petra Verhagen Basisboek voor sociale studies

Inhoud presentatie Doel: kwaliteitsbesef ontwikkelen Het primaire proces De PDCA-cirkel De dialoog Deel 1: leren en ontwikkelen Deel 2: verantwoorden en legitimeren Extra’s Enkele begrippen

Doel: kwaliteitsbesef ontwikkelen Doelgroep: Studenten sociale studies Uitgangspunt: Inzicht in eigen positie en rol bij ‘beleid en kwaliteit’ door het centraal stellen van: - Het primaire proces - De PDCA-cirkel - De lerende organisatie - De dialoog

Het primaire proces (1) “De weg die de klant binnen de organisatie aflegt vanaf het moment dat deze zich aanmeldt of wordt aangemeld en wat er zich tijdens die ‘reis’ afspeelt” Is kerntaak van de organisatie Zakelijke overeenkomst: transactie Doel: gerichte verandering bij de klant Klant als medeproducent Vraaggericht werken

Het primaire proces (2) Kenmerken van de uitvoeringsfase 1. Nauwe relatie klant – beroepskracht (empowermentbenadering) 2. Grote invloed sociale netwerk van de klant 3. Werken met regels, richtlijnen en protocollen Dilemma’s in de uitvoeringsfase 1. Maatwerk versus standaardisering (regelcapaciteit) 2. Belangen opdrachtgever versus klant 3. Face to face versus online begeleiding 4. Stoppen of doorgaan?

De PDCA-cirkel (opwaartse spiraal) Plan, Do, Check, Act op alle niveaus Beroepskrachten Dagelijks in het eigen werk Regelmatig in allerlei (team)overleg Jaarlijks bij R&O-gesprek / POP Doel: eigen kwaliteit verbeteren en input geven aan beleid Leiding Tussentijdse evaluaties Jaarlijks: jaarverslag, beleidsplan, TOP, R&O, POP

De dialoog Het hart van het werken aan beleid en kwaliteit ligt in deze sector in de dialoog. De interne dialoog gaat vooral over ‘leren en ontwikkelen’: hoe kunnen we het met z’n allen (nog) beter doen? (deel 1 van het boek) In de dialoog met de ‘buitenwereld’ ligt de nadruk op verantwoorden en legitimeren: hoe kunnen we belanghebbenden erbij betrekken en hen laten zien dat we goed bezig zijn? (deel 2)

Deel 1: leren en ontwikkelen Centraal staat: Hoe kun jij als beroepskracht, individueel en als lid van een team, kwaliteit leveren en input geven aan het beleid? Aan bod komt: Aspecten van individuele kwaliteit / teamkwaliteit Methoden om die kwaliteit te ‘meten’, te verbeteren en vast te houden Relatie met het beleid van de organisatie

Deel 2: verantwoorden en legitimeren Centraal staat: Hoe kunnen we belanghebbenden betrekken bij ‘kwaliteit en beleid’ en hoe kunnen we laten zien dat we goed bezig zijn? Aanbod komt: Klantparticipatie Stakeholdersdialoog Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Extra’s Veel praktijkvoorbeelden Checklists . Samen vormen ze een ‘kwaliteitshandboek’ Uitgebreide begrippenlijst Website met aanvullend (verdiepend) materiaal

Enkele begrippen Beleid Kwaliteit De PDCA-cirkel Kwaliteitszorg De lerende organisatie

Beleid “Het streven naar het bereiken van bepaalde doeleinden met bepaalde middelen en bepaalde tijdskeuzes” Doen we de goede dingen?

Kwaliteit “De mate waarin het proces en het resultaat van een geleverd(e) product/dienst voldoet aan de behoeften en verwachtingen van relevante belanghebbenden in relatie tot de visie van de organisatie; dit komt tot uitdrukking in objectieve en subjectieve beoordelingen van de belanghebbenden” Doen we de dingen goed?

De PDCA-cirkel

Kwaliteitszorg “Werken aan kwaliteitsverbetering door middel van systematische, gerichte en geplande activiteiten”

De lerende organisatie “Een organisatie waarin ‘leren en ontwikkelen’ een centrale plaats inneemt”