Ondernemersavond ‘Veiligheid’ centrum Hoogeveen
Programma 1.Ondertekening samenwerkingsovereenkomst 2.Uitreiking certificaat Keurmerk Veilig Ondernemen 3.Presentatie Plan van Aanpak 4.Vragen
Actieplan KVO Aanpak en werkwijze 2.Uitkomsten op hoofdlijnen 3.Maatregelen korte termijn
Aanpak en werkwijze KVO Projectgroep KVO: Ondernemers, centrummanagement, gemeente, politie, brandweer, HBD, RPC Stappenplan: -dag- en avondschouw -350 ondernemersenquêtes (182 retour/52%) -Aangiftegegevens politie/brandweer -Veiligheidsanalyse centrum Hoogeveen + plan van aanpak
Uitkomsten op hoofdlijnen (1) 25% ondernemers onveiligheidsgevoelens Overlast jongeren breed probleem 44% last van winkeldiefstal, maar weinig aangiftes bij politie
Uitkomsten op hoofdlijnen (2) 1.Kom tot structurele samenwerking tussen ondernemers, gemeente, politie en brandweer om problemen aan te pakken (projectgroep KVO). 2.Informeer en betrek ondernemers in het centrum. 3.Stimuleer de aangiftebereidheid onder ondernemers door: Vereenvoudigde aangifte Sms-alert-systeem (preventie in winkels) Laat winkeldieven meebetalen aan de schade (Afrekenen met winkeldieven) Invoering collectief winkelverbod in het centrum 4.Zoek samen naar mogelijkheden voor extra toezicht op straat met name tijdens koopavonden (politie, gemeentelijk toezichthouders, straatcoach, Alfa-college) 5.Werken actief samen aan een schoon en heel centrum (2x per jaar centrumschouw, aanpak knelpunten)
Maatregelen korte termijn -Belkaart ondernemers -SMS-alert-systeem - -Invoering collectief winkelverbod -Vereenvoudigd aangifte-formulier -Extra toezicht i.s.m. stageplaatsen Alfa-college
Toelichting Martijn Wildeboer (HBD) en Hans van den Bergh (politie)