MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
MULTICHANNELING CE / SPM week 3.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2
Marketing Werkgroep 6.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Marketing Marketingoriëntatie
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Social Media & Sport Deel I
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Leontine van Geffen| l.e.g.van.geffen-wenink@hva.nl | week 10

PLANNING BLOK 2 Week Stof Bestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 E-mailmarketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)

VANDAAG Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM

WAT IS E-MARKETING? E-Marketing omvat ieder gebruik van technologie voor het bereiken van marketingdoelstellingen Heeft zowel een extern als een intern gezichtspunt Vanaf hier uitleg van de opdracht van het E-marketing plan! Recap Hoofdstuk 3! Maar ook hoofdstuk 16 kan goed helpen om het plan op te zetten! Een E-marketing of Online Marketing Plan is niet zomaar een kwestie van onderdelen invullen en klaar. In het OMP zal de basis moeten liggen voor de toekomstige strategiecampagnes maar ook de voorwaarden die je de uitvoerende organisatie stelt.

HET E-MARKETINGPLAN IN RELATIE TOT ANDERE PLANNEN

RANDVOORWAARDEN VOOR EEN GOED E-MARKETING PLAN Geen los plan maar integreer het plan in de aanwezige marketing- en communicatiestrategie Houd rekening met de gestelde doelen van de organisatie en het overkoepelende missie en visie van de organisatie Een goed E-marketing plan is iets anders dan het maken van een plan voor het bouwen van een website, het E-marketingplan stuurt de mix van online middelen aan. OMP = Online Marketing Plan Maak niet zomaar een losstaand OMP maar integreer het plan binnen de aanwezige marketing- en communicatiestrategie ON & OFFLINE KOMEN ELKAAR TEGEN BIJ DE UITVOERING VAN HET PLAN! HOUD REKENING MET je Mission statement en met andere doelen die gesteld zijn OMP is iets anders dan het maken van een plan voor het bouwen van een website, een OMP stuurt de mix van online middelen aan! OMP is de basis voor de online marketing mix, DE 10P’s! HOUD JE OMP VISUEEL! WAT EERSTE CREATIEVE IDEEEN SCHETSEN MAAKT JE OMP LEVENDIG!

HET E-MARKETINGPLAN IN 6 STAPPEN Situatie Waar zijn we nu? STAP 2 Doelstellingen Waar willen we heen? STAP 3 Strategie Hoe komen we daar? STAP 4 Tactiek Met welke middelen komen we daar? STAP 5 Actie Wat is het plan? STAP 6 Beheer Zijn we er gekomen? Situatie > hier kun je een SWOT analyse voor doen. In dit geval met name naar de externe omgeving, dus de OT, oftewel de kansen en bedreigingen kijken. Omdat alle factoren beschrijven geen doen is, met name focussen op de afnemers en de concurrentie (zie punt 1).

BELANGRIJK Een Online Marketingplan (OMP) is niet een digitalisering van het offline marketingplan! Het is de basis voor de toekomstige strategiecampagne(s)

STAP 1

SITUATIE (1) Waar staan we nu? Maak een online afnemersanalyse Analyseer de huidige en toekomstige vraag naar de e-commercediensten Hoeveel klanten zijn bereid onze producten online aan te schaffen? Wat zijn de obstakels voor het gebruiken van online koopkanalen en hoe kunnen we die wegnemen? Situatie > met name naar 2 spelers in de meso-omgeving kijken AFNEMERS (MESO) Voorbeelden van kansen: Dat er nog geen soortgelijke aanbieder op de (online) markt zijn Snelle en goede acceptatie bij de beoogde doelgroep Latente behoefte voor het 24/7 aanbieden van de diensten via het middel internet Voorbeelden van bedreigingen: Een doelgroep met een zwakke acceptie en gebruik van internet

SITUATIE (2) Waar staan we nu? Maak een online concurrentieanalyse Analyseer oude en nieuwe concurrenten: Bekende, lokale concurrenten Bekende, internationale concurrenten Nieuwe internetbedrijven, lokaal en internationaal (binnen en buiten de sector) CONCURRENTEN (MESO) Voorbeelden van kansen: Dat er nog geen soortgelijke aanbieder op de (online) markt zijn Voorbeelden van bedreigingen: Een sterke online positie van concurrenten in de markt Hebben ze gedeeltelijk al gedaan in de presentaties.

SITUATIE (3) Waar staan we nu? Vat de belangrijkste kansen en bedreigingen uit de (online) afnemers en concurrentieanalyse samen in een E-(SW)OT-analyse INTERNE ZWAKKE PUNTEN: Beperking van de resources, zoals personeel Interne weerstand voor vergaand gebruik van internet binnen het organisatieprocessen IT-afdeling met beperkte technische mogelijkheden INTERNE STERKE PUNTEN Goed kennisniveau van online marketing binnen de organisatie Reeds succesvol gebruik van diverse online middelen zoals SEM, E-mailmarketing, microsites Aanwezigheid van contentbeheerders Internetbureau met de juiste expertise EXTERNE KANSEN Nog geen soortgelijke aanbieders op de online markt Snelle en goede acceptatie van de doelgroep Latente behoefte voor 24/7 aanbieden van de diensten via internet EXTERNE BEDREIGINGEN Doelgroep met zwakke acceptatie en gebruik van internet Sterke online positie van concurrenten in de markt Wetgeving die bepaalde online doelstellingen beperken of onmogelijk maken (bv de opt-in wetgeving!)

STAP 2

DOELSTELLINGEN Waar willen we heen? Formuleer heldere duidelijke doelstellingen (SMART), bijvoorbeeld: Vergroting van het aantal unieke bezoekers met 50% na 12 maanden Verlenging van de bezoekduur van een unieke internetbezoeker met 2 minuten per bezoek, binnen 24 maanden gerealiseerd Verhogen van het aantal views van een online instructievideo naar 2000 per dag Door middel van sociale media het aantal telefonische benaderingen met 25% verlagen Duidelijke doelstellingen vormen de basis voor de strategie en tactiek. Maak voor jezelf een overzicht van doelen en doelstellingen waar in het E-marketingplan een afgeleid doel aanwezig dient te zijn. Gezien de focus op de kortere termijn en het gebruik van flexibel in te zetten middelen zal een E-marketingplan FLEXIBEL EN PRAKTISCH moeten zijn.

STAP 3

STRATEGIE (1) Hoe komen we daar? Hoe moeten de doelstellingen voor de e-marketing worden behaald Markt en productpositionering Kan ik extra informatie of transactiediensten leveren aan mijn klanten? Kan ik wensen van nieuwe klantsegmenten invullen Kan ik mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe klanten gebruiken? Zal de huidige handel negatief worden beïnvloed? HOE KOMEN WE DAAR? Door middel van het segmenteren van de markt Duidelijke positionering? Integratie van processen of producten of diensten?

STRATEGIE (2) Gevolgen van MarCom via nieuwe media

STRATEGIE (3) Hoe komen we daar? Omschrijf kort de: I-dentiteit Focus Visie

STRATEGIE (4) Hoe komen we daar? En bepaal vervolgens de richting van jouw bedrijf: Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel Dit dient als rode draad door jouw e-marketingplan te lopen

STAP 4

TACTIEK (1) Met welke middelen komen we daar? Van 4C’s naar 10 P’s Implementatie van de strategie met behulp van de 10 P’s Na de strategie, de doelstellingen en de 4C’s is de mix van middelen de verwoording van je online mix en indirect je campagne. Het is simpelweg de operationalisatie van je strategie en doel!

TACTIEK (2) 4P’s 4C’s 10P’s Prijs Cost Positioning Product Consumer Value Packaging Plaats Convenience Portals Promotie Communication Pathways Pages Personalization Progression Payments Processes Performance Recap Hoofdstuk 5! Als de we P’s bijschaven en rekening houden met de voorwaarden die het online medium en de gebruikers stellen, dan verwoorden de P’s de C’s. Het 4C model vormt de online marketingmix. De P’s worden omgezet naar online instrumenten die online gewenst zijn en logisch in hun verschijning. Als een voortvloeisel van de IFV, strategie en doelen, vormen de 4C’s de brug naar de online middelen. Cost > tijd is geld, door online kostenbesparing (bv aanschaffen digitaal treinkaartje of bioscoopkaartje) Convenience > gebruiksgemak / usability (bv gemakkelijk kunnen betalen, status van je levering kunnen bekijken) Consumer Value > meerwaarde online (bv het gedeeltelijk kunnen inzien ve boek voordat je het koopt, alvast 3D door een pretpark kunnen rondlopen) Communicatie > look & feel van de webuitingen / interaction design

TACTIEK (3) Welke middelen zet je in? Waarom? En hoe? Zoekmachinemarketing E-mailmarketing Virale marketing Contentstrategie Microsites Social media Webvertising en affiliates Mobile marketing Online Video Advertising En natuurlijk… de website! Na de strategie, de doelstellingen en de 4C’s is de mix van middelen de verwoording van je online mix en indirect je campagne. Het is simpelweg de operationalisatie van je strategie en doel!

STAP 5

ACTIE Alle activiteiten die uitgevoerd dienen te worden om het plan te verwezenlijken Hoeveel investeringen in het internetkanaal zijn nodig om deze services te kunnen leveren? Moet het personeel worden omgeschoold? Welke nieuwe verantwoordelijkheden zijn nodig voor effectieve internetmarketing? Zijn er veranderingen in de organisatorische structuur nodig? Welke activiteiten zijn er nodig voor het ontwikkelen en beheren van de website?

STAP 6

BEHEER Omvat een combinatie van: Conventionele technieken zoals marktonderzoek Nieuwe technieken zoals: De analyse van logbestanden op de webserver / statistieken van de website Monitoren wat er over jouw merk gezegd wordt op social media

WEBSITE MONITORING: GOOGLE ANALYTICS

SOCIAL MEDIA MONITORING: TWEETDECK

OPDRACHT (1) Maak een e-marketingplan voor jullie nieuwe product (NPM-project) Laat het plan ‘parallel’ lopen aan jullie‘offline plan’, met andere woorden, zorg voor samenhang met jullie NPM-project Het e-mkt plan vormt een apart hoofdstuk, achterin je verslag Het plan behelst zo’n 6 A4-tjes, exclusief bijlagen Het plan wordt tegelijk opgeleverd met het NPM-project

OPDRACHT (1) Naast het plan (rapport) dien je de website voor jouw product uit te werken Daarnaast dien je minimaal 1 ander online middel uit te werken (zie voorbeelden) Dat wil zeggen, deze twee middelen dien je echt / zo concreet mogelijk te maken!

OPDRACHT (3) Voorbeelden: Website: tumblr, wordpress, wix Webshop: mijnwebwinkel.nl Social media: maak een twitter / facebook / youtube / etc pagina met voorbeeldcontent Webvertising: maak een storyboard van een banner SEA: schrijf een advertentietekst voor Google (tip: check de specificaties, hoe lang mag de tekst zijn) Zorg ervoor dat de uitgewerkte online middelen aansluiten bij het verhaal in je rapport! Belangrijk is dat studenten 2 middelen (waaronder de website / webshop) ECHT uit gaan werken. Er zijn tegenwoordig zoveel tools voorhanden om vrij gemakkelijk digitale middelen te maken. We geven wat voorbeelden, maar laat de studenten vooral zelf met ideeen komen!

https://www.tumblr.com/register

http://wordpress.com/

http://tinyurl.com/d7ow6o5

Op mijnwebwinkel.nl kun je gratis een webshopje aanmaken, supersimpel, is dus ook een optie voor studenten! http://www.mijnwebwinkel.nl/

Social media Twitter kanaal Facebook page Pinterest page Etc Zorg voor wat voorbeeld berichten / posts!

Storyboard banner

Google advertentietekst (SEA)

Let op! Zorg dat je uitgewerkte middelen aansluiten op het hoofdstuk “tactiek” in je e-marketingplan!

NB Het e-marketingplan dient voldoende te worden uitgevoerd WEGING 20% Presentatie website analyse 30% E-Marketingplan NB Het e-marketingplan dient voldoende te worden uitgevoerd

VOLGENDE WEEK Meivakantie! Daarna: gastspreker – houd je mail in de gaten!