Ontwerpprojecten In de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriёns B.V. te Utrecht. Nils Blom.
The CAF Procedure voor externe feedback
Stichting RechtenOnline
Projectonderwijs in het HBO
Kwaliteitskenmerken van een PvA
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Insights & Essentials Willem van Putten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Coaching in regioleren
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Sieberdam/ROCS & KODOS
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

Ontwerpprojecten In de praktijk HU lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in praktijk Methode gefundeerd in: Diagnosemethodiek: Soft Systems Methodology (Checkland) Methode van incrementeel proto-typen: Gangbaar binnen de informatica Literatuur projectmanagement: Projectmatig werken (Wijnen et al.) Projectmatig creëren (Bos & Harting) Literatuur kwaliteit van onderzoek: Heinze Oost, Universiteit Utrecht HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpproject: Vraag ontwikkelen/Voorbereiden Vraag ontwikkeling Opleiding Studenten- team Start-Up Praktijk- gebied Kennis- gebied Rollen / Advertenties Opdracht Aan de slag om oplossing te ontwerpen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Studenten: oplossing ontwerpen Ontwerpen en realiseren praktijkoplossingen niet-standaard problemen echte opdrachtgevers Ontwikkelen competenties ‘on the job’ Mobiliseren kennis en passen deze toe Ontwikkelen nieuwe kennis Werken in teams (of individueel) HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Docenten: coachen Coachen bij verbeteren van kwaliteit van: Werk/leerproces Praktijkoplossing Ontwikkelde competenties Ontwikkelde kennis Toetsen kwaliteit aan expliciete, valide kwaliteitscriteria Beoordelen op gerealiseerde verbeteringen HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpproject: Fasen Voorbereiden Vraag ontwikkeling Opleiding Studenten- team Start-Up Praktijk- gebied Kennis- gebied Rollen / advertentie Opdracht Competentie & kennis opleveren Kennis Competentie Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpproject: Fasen Project ontwikkelen: Plan van Aanpak Probleem analyseren, aanpak bepalen, project organiseren Oplossing realiseren Ontwerpen: Conceptueel ontwerp. Ontwikkelen: Prototype oplossing Implementeren: Prototype werkt in het echt Verbeteren van ontwerp en/of oplossing Opleveren van werkende oplossing Opleveren ontwikkelde kennis en competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Input: Kennis toepassen Studenten- team Start-Up Competentie & kennis opleveren Ontwerpen Realiseren Oplossing opleveren Analyseren Organiseren Methoden Concepten Kennis Oplossingen Problemen Opdracht Prototype Praktijk- oplossing PvA HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Input: Competentie inzetten Studenten- team Start-Up Opdracht Competentie & kennis opleveren Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA Academische/HBO & Professionele competenties Competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Output: Praktijkoplossing Competentie Academische/HBO & Professionele competenties Methoden Concepten Kennis Oplossingen Problemen Studenten- team Start-Up Opdracht Competentie & kennis opleveren Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Output: Competentie Studenten- team Start-Up Opdracht Competentie & kennis opleveren Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA Academische/HBO & Professionele competenties Competentie HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Output: Kennis Methoden Concepten Kennis Oplossingen Problemen Studenten- team Start-Up Opdracht Competentie & kennis opleveren Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Praktijk , Kennis en Competentie Academische/HBO-competenties Professionele competenties Studenten- team Analyseren Organiseren Ontwerpen Realiseren Oplossing opleveren Competentie & kennis opleveren Opdracht Methoden Concepten Kennis Oplossingen Problemen PvA Prototype Praktijk- oplossing Start-Up HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Validatie opdrachtgever Kwaliteit: “werkt” ‘t? Validatie opdrachtgever Akkoord offerte Akkoord ontwerp Akkoord realisatie Akkoord oplevering Studenten- team Start-Up Opdracht Competentie & kennis opleveren Kennis Competentie Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Reviewing door peers en experts Kwaliteit: “deugt” ‘t? Reviewing door peers en experts Kwaliteitscriteria Startup review Midterm review Lessons Learned review Studenten- team Start-Up Opdracht Competentie & kennis opleveren Kennis Competentie Ontwerpen Realiseren Prototype Oplossing opleveren Praktijk- oplossing Analyseren Organiseren PvA HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs Ontwerpprojecten HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Centraal± Plan van Aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Centraal: Plan van Aanpak Fase: Project ontwikkelen Stappen Resultaat Uitgangspositie bepalen  Analysekader Diagnose stellen  Probleemstelling: Bestaand  Gewenst Aanpak uitwerken  Probleemaanpak Project organiseren  Projectorganisatie Kwaliteit organiseren  Kwaliteitsbeheersing Plan van Aanpak HU Lectoraat ICT en hoger onderwijs

Ontwerpprojecten in het hoger onderwijs Contact: Steven.Nijhuis@hu.nl