Debatteren college 2 luisteren en reageren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Advertisements

Optellen en aftrekken tot 20
Leer de namen van de noten 1
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
vergelijkingen oplossen
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Onderhandelen Zakelijk Nederlands.
De shoarmazaak, uw betrouwbare bron Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 4 nabespreking bevruchtingscyclus vragen artikel Olsthoorn debat schapenvlees.
Communicatief gedrag + / -
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Debatteren, college 1.
Welkom.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Lineaire vergelijkingen
Zoek de zwarte stip. Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 5 the western als spiegel van het collectief gemoed The Good, the Bad and the Invisible.
Het internet is vol, print ‘t ff uit alsjeblieft.’ Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 3.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
De aanvaardbaarheid van een betoog
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Het debat de opbouw.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Les 3 Hoofdstuk 3: Bieden (introductie) Hoofdstuk 4: Kaartwaardering
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)

Debat Onderwerp Datum:
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Handelingsgericht werken
WELKOM Programma GC: gevolgen voor de eigen organisatie Drie manieren: presentaties discussie broodje.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Hoofdstuk 23 Eliminatie en ingooi
Preek Jakobus 2:
Slot 4Hc.
Vijf bemoedigingen voor je geloof Hebreeën 6:9-20.
Proeftoets periode 1 4 havo.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Het debat.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
SET schrijfvaardigheid H5
Het schrijven van een betoog
Argumenteren en betogen II
SET schrijfvaardigheid H5
S/k/l 3.6 debatteren.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
5 havo/6 vwo Debat
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De betogende voordracht
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
4 havo Schrijflijn les 5
Een rietje moet verboden worden.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Debatteren college 2 luisteren en reageren

Programma Luisteren, samenvatten, reageren Bewijslast, jurering Bronvermelding

Wat wordt er gezegd? Hoe wordt erop gereageerd?

Standpunten verdraaien: drogreden van de stroman Historische stromannen: Brent Spar affaire tussen Shell en Greenpeace Buikhuisen kwestie tussen hoogleraar, media en Universiteit Leiden Effect: korte termijn: stroman effectief lange termijn? reputatieschade

Luisteren en samenvatten 1 plenaire oefening 1 oefening in duo’s

Doel opzetbeurt Hoofdargumenten naar voren brengen Voorstanders opzetbeurt vst opzetbeurt tst verweerbeurt vst verweerbeurt tst conclusie tst conclusie vst Hoofdargumenten naar voren brengen Voorstanders Jury overtuigen van aanvaardbaarheid stelling Tegenstanders Twijfel zaaien bij de jury wat betreft aanvaardbaarheid stelling

Doel opzetbeurt Hoofdargumenten naar voren brengen Voorstanders opzetbeurt vst opzetbeurt tst verweerbeurt vst verweerbeurt tst conclusie tst conclusie vst Hoofdargumenten naar voren brengen Voorstanders Jury overtuigen van aanvaardbaarheid stelling Tegenstanders Twijfel zaaien bij de jury wat betreft aanvaardbaarheid stelling Bewijslast ligt dus bij voorstanders!

Invulling opzetbeurt Voorstanders Minimaal: opzetbeurt vst opzetbeurt tst verweerbeurt vst verweerbeurt tst conclusie tst conclusie vst Voorstanders Minimaal: probleem, oorzaak, plan, doeltreffendheid Tegenstanders Minimaal één van de geschilpunten: probleem, oorzaak, plan, uitvoerbaarheid, doeltreffendheid, nadelen > voordelen

Doel verweerbeurt Voor- en tegenstanders opzetbeurt vst opzetbeurt tst verweerbeurt vst verweerbeurt tst conclusie tst conclusie vst Voor- en tegenstanders Herstellen van eigen argumenten: - weerleggen argumenten andere partij; extra onderbouwing eigen argumenten. NB: je mag geen nieuwe argumenten naar voren brengen (maar bijv. wel nieuwe voorbeelden).

De jury beslist of de stelling houdbaar is Verticale controle: Opzetbeurt voorstanders: bevat deze minimaal: probleem, oorzaak, plan, doeltreffendheid? Spreken de tegenstanders zichzelf niet tegen? Horizontale controle: Komen er geen nieuwe argumenten in latere beurten? Wie heeft er per geschilpunt gewonnen? 3) Verticale optelling: wie heeft het debat gewonnen?

Voorbeeld jurering 1ov 1ot 1vt 1vt oordeel p1 p2 Ja, p1 bestaat, maar P2 valt erg mee p1 dus toegegeven, p2 bestaat ook, want, (bron) V gewonnen Veroorzaakt door huidig beleid dus nieuw beleid nodig p1 én p2 liggen aan beleid, want…(bron) ? Hangt af van geloof- waardigheid beide argumenten Bron is onbetrouwbaar, want, (bron) P1 ligt niet aan beleid Nieuw beleid lost p1 en p2 op Dus ander beleid ook geen oplossing Dus: wel nieuw beleid nodig om tij te doen keren Dus beleid kan gewoon blijven bestaan ? Hangt af van geloof- waardigheid beide argumenten Nieuw beleid is uitvoerbaar V gewonnen Eindoordeel hangt af van invulling oorzaken en doeltreffendheid

Jureren en reageren Vorm trio’s Eén houdt de opzetbeurt als voorstander, ander als tegenstander De derde schrijft mee Wie heeft er gewonnen?

Brongebruik Onderbouw je betoog met bronnen die: gezaghebbend zijn; relevant zijn; juiste informatie verschaffen; volledige informatie verschaffen. Zie voorbeelden in reader p.14-15.

Voorbeeld brongebruik Standpunt: Groepswerk moet worden afgeschaft Argument: (want) het leidt tot meeliftgedrag en slechte individuele prestaties Bron: Dit blijkt uit onderzoek van hoogleraar Vink aan de UvA in 2005.

Bron in twijfel trekken: Is Vink werkzaam in dit vakgebied? “Dit blijkt uit onderzoek van hoogleraar Vink aan de UvA in 2005.” Bestaan er andere onderzoeken met tegenstrijdige uitkomsten? Is dit inderdaad wat het onderzoek zegt?

Voor volgende keer Bestudeer 3.4, 3.5, 4.4, 5.1, 5.2 en 5.3. Maak opdracht 5, 6 en 9 uit het boek. Debat: Bereid samen met groepsgenoot de opzetbeurt + verweerbeurt voor over de stelling. Zorg voor bronnen.

Stellingen voor volgende keer

Succes!