Onderzoeksvaardigheden & Brainstormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

Workshop Onderzoeksvaardigheden
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
User Centred Development
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Woordvolgorde met woorden van tijd
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels A2 Schrijven [Edu/004] thema: swapping houses… can-do : kan in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken beschrijven © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Chapter 4 Going out Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Chapter 1 Body and mind Grammar Stepping Stones 3gt
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvaardigheden & Brainstormen Project Blok 2 & 3 Werkgroep Wk 5

Agenda Where are we now? Research Skills Brainstorming This week Research Skills What can you do for your project Some examples & class exercise Brainstorming Where are you going? Next week

1. Where are we now?

1. Where are we now?

MAKE A RESEARCH PLAN EEN ONDERZOEKSPLAN MAKEN 2. Research Skills Common Student Comments: “How do we know what to develop for our client (Project Partner)” “How do we get information about our target group?” “But…. we have never done research before….” (look of despair) MAKE A RESEARCH PLAN EEN ONDERZOEKSPLAN MAKEN

Het onderzoeksplan De onderdelen van een onderzoeksplan: Contextbeschrijving Probleemschets Probleemstelling Vraagstelling Doelstelling Deelvragen Methoden Middelen Planning

Waarom een onderzoeksplan? Geen plan  niet doen Een plan vergroot de kans dat je gaat doen Plannen  meer duidelijkheid Je hebt resources nodig om te onderzoek, dus een plan helpt bij organisatie van deze resources Boeken, databases, observatie, interviewen, enquêtes, etc.

i. Contextbeschrijving Beschrijf de context waarbinnen je onderzoek plaatsvindt. Elk onderzoek heeft een aanleiding, een opdrachtgever en vindt plaats in een bepaalde situatie. Geef hiervan een beschrijving zodat het de lezer duidelijk wordt wat de kaders van het onderzoeksrapport zijn. De contextbeschrijving vormt ook de opstap voor het opstellen van de probleemschets.

Example: Context Client: Blizzard Entertainment (WoW) Gather information on: Who is Blizzard? Which division of Blizzard is relevant to your project? What is the area of focus? Geographic: Holland, France, UK…. Market: Online Gaming, Trading Card Games, Tournaments… What is new/changed with Blizzard? Change in corporate strategy Website licensing Tassoul’s 5W & 1H may be helpful!

ii. Probleemschets Binnen de context van het onderzoek is er een situatie waarin duidelijk moet worden wat het onderwerp van onderzoek wordt. Het onderwerp van onderzoek kan ook gegeven worden vanuit de opdrachtgever (i.e. jullie project klant) De probleemschets is tevens de opstap voor het formuleren van de probleemstelling

Example: Probleemschets Client: YuGiOh! (Konami) From the opdrachtgever (explicit): “We are organising a European-wide gaming tournament for YuGiOh! TCG. Make an application that attracts trading card players to attend our tournament in Frankfurt, Germany.” Form a probleemschets (implicit): Attendance at European TCG tournament in 2009 was 15% less than 2008 (Symptom of the Problem). Possible reasons (Causes of the Problem) Player invitations sent out late Konami inexperienced with tournament planning New playing medium, Konami did not know their target group NB: TCG = Trading Card Games

iii. Probleemstelling In een korte en bondige zin/ stelling omschreven wat het onderwerp van onderzoek is. De probleemstelling is niet hetzelfde als de vraagstelling. De probleemstelling eindigt dan ook nooit met een vraagteken. De probleemstelling is de opstap voor de vraagstelling

Example: Probleemstelling Blizzard Entertainment (WoW) “Determine online gamer satisfaction, with the new Fall of the Lich King edition.” YuGiOh! and Tournament Planning: “Discover what attracts YuGiOh! TCG players to TCG tournaments.”

iv. Vraagstelling Ook wel centrale vraagstelling genoemd. Het antwoord op de vraagstelling geeft oplossingsmogelijkheden voor de probleemsituatie. Het moeilijkste gedeelte van het gehele onderzoek; een goede vraagstelling De vraagstelling en het vinden van het antwoord is de kern van het onderzoek De meeste vraagstellingen zijn te breed, hebben een toekomstvraag, zijn ja/ nee vragen of hebben onduidelijk taalgebruik. Voorkom deze valkuilen. De vraagstelling komt voort uit de probleemstelling. Je vraagt je als het ware af hoe het probleem opgelost of aangepakt dient te worden.

Example: Vraagstelling PROBLEEMSTELLING “Determine online game satisfaction, with the new Fall of the Lich King edition” VRAAGSTELLING “How satisfied are WoW online gamers with the new Fall of the Lich King edition?”

v. Doelstelling In dit deel van het onderzoeksplan geef je het doel weer wat je wilt bereiken door antwoord te geven op de vraagstelling. Er zijn meerdere doelen mogelijk.

Example: Doelstelling VRAAGSTELLING “How satisfied are WoW online gamers with the new Fall of the Lich King edition?” DOELSTELLING “Know the satisfaction level of WoW online gamers with the new Fall of the Lich King edition”

vi. Deelvragen Om de vraagstelling stapsgewijs te kunnen beantwoorden en zodoende toe te kunnen werken naar de eindconclusie, is het verstandig de vraagstelling in delen te onderzoeken. Deelvragen zijn nooit nieuwe vraagstellingen. Denk hierbij aan een taart. Een hele taart eten is vaak teveel. Echter telkens een stukje taart eten maakt het een stuk gemakkelijker. Het is echter nog steeds dezelfde taart en je snijdt geen nieuwe taart aan. Gebruik +/- 5 deelvragen

Example: Deelvragen DOELSTELLING “Know the satisfaction level of WoW online gamers with the new Fall of the Lich King edition” DEELVRAGEN How satisfied are WoW online gamers with the characters in Fall of the Lich King How satisfied are WoW online gamers with the playing rules in Fall of the Lich King How satisfied are WoW online gamers with the bonus point system in Fall of the Lich King How satisfied are WoW online gamers with the graphics in Fall of the Lich King How satisfied are WoW online gamers with the level of difficulty in Fall of the Lich King

vii. Methoden Welke methode gebruik je om een deelvraag te kunnen beantwoorden? Om een deelvraag te kunnen beantwoorden heb je informatie nodig. De methode om aan die informatie te komen is gebonden aan regels en wordt ook wel onderzoeksmethode genoemd. Het kan best zo zijn dat er tijdens een onderzoek meerdere methoden worden ingezet om aan informatie te komen. Niet elke deelvraag is hetzelfde en heeft zijn eigen manier van informatie te verzamelen. LET OP: De Deelvraag of vraagstelling bepaalt ten alle tijden de methode van onderzoek.

vii. Methoden In het project methoden zijn: Interviewen Observeren Desktop onderzoek Deze moeten dus minimaal aanwezig zijn in het project onderzoek. Bedenk echter dat de deelvragen hiertoe wel moeten leiden.

viii. Middelen In dit gedeelte is ruimte om te beschrijven welke resources je tot je beschikking hebt en hoe je die denkt in te zetten tijdens je onderzoek. Denk aan Contacten Financiele middelen Je netwerk Community groups Gemeentehuis

ix. Planning Een juist onderzoeksplan heeft een planning welke weergeeft wanneer bepaalde taken binnen het onderzoek moeten worden uitgevoerd. Bij het plannen van het onderzoek reken je altijd vanuit de deadline. Bij een onderzoek in teamverband zal de planning ook weergeven wat de taken van de verschillende teamleden zijn. Geprobeerd moet worden de taken zo efficient mogelijk in te delen en te plannen.

Example: Planning It is an effective idea to assign people to complete specific tasks. Detail these people and their tasks Assign deadlines for the tasks within your group Share your work with other team members Read the work from your team members and give feedback

Research Activity (Onderzoeksplan) Start your project team onderzoeksplan Progress through the phases Contextbeschrijving Probleemschets Probleemstelling Vraagstelling Doelstelling Deelvragen Make a flip-over of your Probleemstelling, Vraagstelling & Deelvragen

3. Brainstormen Wk 5-6 Brainstorm Wk 6 Coach/Team meeting Idea divergence Wk 6 Coach/Team meeting present your three ideas (Idea convergence) Teams are expected to do brainstorming in their own time Record your brainstorming process – photos, sketches, clusters etc.

Homework The details of your homework were given in your werkgroep Thursday 10th December. Enquire with your Project Coach! Refer to your Project Manual

4. Where are we going? Next week: