Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons Patricia Kruit Hogeschool van amsterdam
Concept cartoons 1991 Naylor & Keogh ..’’ a strategy to elicit learners’ ideas, challenge their thinking and support learners in developing their understanding.’’
Inquiry Based Science Education sinds jaren 60 doelen: Redeneren met concepten Redeneren met bewijzen voornamelijk in doen van experimenten (hands-on), niet denken (minds-on) drempel voor docenten hoog laagdrempelige methoden nodig : concept cartoons!
Kenmerken van concept cartoons alledaagse verschijnselen Biologie, Wiskunde, Scheikunde, Sport, Natuurkunde alternatieve verklaringen elke verklaring zelfde status plausibel vaak voorkomende pre-(mis)concepties voor elke leeftijd en elk niveau te gebruiken simpel te gebruiken om leerlingen aan het redeneren en experimenten te krijgen
Voorbeelden…
concept cartoons + leerlingen andermans meningen stimuleert argumenteren hogere orde denken testen cognitief conflict misconcepties motivatie en betrokkenheid en concept cartoons + docenten omgaan met leerlingideeën ontwikkelen eigen kennis simpel uitvoerbaar
concept cartoons in de klas Om leerlingen aan het redeneren te krijgen minds-on Plenair discussie Individueel laten nadenken In groepjes laten nadenken discussie Combinatie Om leerlingen experimenten te leren ontwerpen Een uitspraak kiezen en daar experiment bij bedenken Bij meerdere uitspraken experimenten bedenken Uitwisselen van ideeën Eigen materialen/school Logboek ….
concept cartoons in de klas Richtlijnen voor docenten op juiste moment juiste vragen stellen inzicht in concept van cartoon zelf bedenken wat mogelijke experimenten zijn Begeleiding bij fasen in experiment: Opzet Controle experiment Variabelen Uitvoerbaarheid Resultaten-conclusie Schrijven!
Aan de slag met concept cartoons Kies een cartoon Bedenk bij twee ‘claims’ een experiment om de uitspraak te onderbouwen of te weerleggen Ga na welke onderzoeksvaardigheden bij deze cartoon worden ontwikkeld. In groepjes van 3/4
Wat heb je geleerd?
Wat heb je geleerd over onderzoek?