Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Introductie tot de experimenteersessies
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Sanne Tromp Ton van der Valk
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Reflectievaardigheden en instrumenten
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
De nieuwe syllabus scheikunde
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Kennis verbreden en verdiepen
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Oefening met atlas en kaarten
Inzicht krijgen in Ethiek
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Gymnasium onderbouw
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Vakdidactiek 30 september 2013
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons Patricia Kruit Hogeschool van amsterdam

Concept cartoons 1991 Naylor & Keogh ..’’ a strategy to elicit learners’ ideas, challenge their thinking and support learners in developing their understanding.’’

Inquiry Based Science Education sinds jaren 60 doelen: Redeneren met concepten Redeneren met bewijzen voornamelijk in doen van experimenten (hands-on), niet denken (minds-on) drempel voor docenten hoog laagdrempelige methoden nodig : concept cartoons!

Kenmerken van concept cartoons alledaagse verschijnselen Biologie, Wiskunde, Scheikunde, Sport, Natuurkunde alternatieve verklaringen elke verklaring zelfde status plausibel vaak voorkomende pre-(mis)concepties voor elke leeftijd en elk niveau te gebruiken simpel te gebruiken om leerlingen aan het redeneren en experimenten te krijgen

Voorbeelden…

concept cartoons + leerlingen andermans meningen stimuleert argumenteren hogere orde denken testen cognitief conflict misconcepties motivatie en betrokkenheid en concept cartoons + docenten omgaan met leerlingideeën ontwikkelen eigen kennis simpel uitvoerbaar

concept cartoons in de klas Om leerlingen aan het redeneren te krijgen minds-on Plenair discussie Individueel laten nadenken In groepjes laten nadenken discussie Combinatie Om leerlingen experimenten te leren ontwerpen Een uitspraak kiezen en daar experiment bij bedenken Bij meerdere uitspraken experimenten bedenken Uitwisselen van ideeën Eigen materialen/school Logboek ….

concept cartoons in de klas Richtlijnen voor docenten op juiste moment juiste vragen stellen inzicht in concept van cartoon zelf bedenken wat mogelijke experimenten zijn Begeleiding bij fasen in experiment: Opzet Controle experiment Variabelen Uitvoerbaarheid Resultaten-conclusie Schrijven!

Aan de slag met concept cartoons Kies een cartoon Bedenk bij twee ‘claims’ een experiment om de uitspraak te onderbouwen of te weerleggen Ga na welke onderzoeksvaardigheden bij deze cartoon worden ontwikkeld. In groepjes van 3/4

Wat heb je geleerd?

Wat heb je geleerd over onderzoek?