Naschools sportaanbod Marijke de Groot Landelijke studiedag basisonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus B-Fit coach Dag 1.
Advertisements

De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
VMBO in Beweging Nootdorp, 9 november 2011 Annemieke Maat.
Stichting Dijk van een Kust
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
THEMA SPORTKADER.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
BIJEENKOMST MEISJES-/DAMESVOETBAL v.v. NUNSPEET: 3 juni 2013
Laat oude tijden herleven
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
© W.J.H. Mulier Instituut, 's-Hertogenbosch, Sport en onderwijs verbonden Kritische factoren in de samenwerking tussen het basisonderwijs en sportverenigingen.
“De Speeltuinmethode”
Sportcafé Amsterdam Zuid
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
KVLO Bijeenkomst Politieke Lobby GR 2014 Woensdag 26 juni 2013 Goed Leren Bewegen!
InBeweging.nu laat kinderen bewegen Landelijke Studiedag Basisonderwijs Groepslessen MRT.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
“Let’s talk about you & me”
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Als het kriebelt na de lessen… moet je SNS-en Sport Na School-pas Zuiderkempen Schooljaar
Welkom welkom.
Speelveld: aantal mensen met een handicap Indicatie verdeling & verblijf in intramurale instelling Mensen met een handicap Lichamelijk* (matig/ernstig)
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Kennismaken met schermen
Workshop sportcongres Sportservice Zuid-Holland Marco van Berkel SLO.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Sportimpuls Dirkshorn Sportdorp; Vitale kernen en Buurten
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Introductie Fair Play-voetbal
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
“Mikken” Het wegspelen van een voorwerp om iets of iemand te raken.
Logo. Nota vws 15 landelijke proeftuinen initiatief NOC-NSF project van 2007 / 2011 innovatie, verbreding sportaanbod budget 17,2 miljoen euro nota: VWS.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
SportOriëntatie en ondernemen. Waarom Sport(Oriëntatie)? Sport is belangrijk voor jongeren:  Leren bewegen  Leren over bewegen  Bewegen socialiseert.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag VO
TOELICHTING KDG HOGESCHOOL
-Wie gebruikt de methode al? -Waar ligt de behoefte voor een methode?
Ouderen en activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven
Doelen behalen met activiteiten
voor Rotterdamse kinderen
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
JUIST GYM.
JUIST GYM.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Naschools sportaanbod Marijke de Groot Landelijke studiedag basisonderwijs

Spoorboekje Inleiding Geschiedenis Ontwerpkader naschools sportaanbod Aanbod groep 3/4 Aanbod groep 7/8

Inleiding Naschools sportaanbod vraagt om een ander aanbod t.o.v. onderwijs en sport. Groepssamenstelling Tijdsduur Verwachtingen van kinderen Context is steeds anders

Geschiedenis naschools sportaanbod Schoolsporttoernooien Sportkennismakingslessen Kwaliteit van de trainer/trainster Werkgroep NOC-NSF, KVLO, NISB en SLO

Doelstellingen voor binnen- en buitenschools Het (beter) leren uitvoeren van sport- en bewegingsactiviteiten Het (beter) leren participeren in een sport- en bewegingsorganisatie Het (beter) leren waarderen van eigen sport- en bewegingsambities Sportkennismakingsmappen in samenwerking met 12 sportbonden

Typerend voor naschools sportaanbod Kinderen komen om lekker te sporten/bewegen Groep die 3 tot 6 keer buiten schooltijd samen komen om te sporten Betrokkenheid van kinderen op activiteit en de sociale binding Activiteit moet lukken, maar minder gericht op nog beter leren bewegen Combinatie van waarderen en participeren Aansluiten bij de behoefte van kinderen

Ontwerpkader voor naschools sportaanbod DoelstellingenPraktijkvragen - Het (beter) leren uitvoeren van sport- en bewegingsactiviteiten Hoe Lukt de activiteit? (Lukt’t) - Het (beter) leren participeren in een sport- en bewegingsorganisatie Hoe Loopt de organisatie? (Loopt’t) - Het (beter) leren waarderen van eigen sport- en bewegingsambities Hoe Leeft de betrokkenheid? (leeft’t)

Nadere uitwerking van ontwerpkader Beginnen bij de leeft ’t toren Analyseren van een bepaalde sport Welke deelaspecten zijn toepasbaar Is de activiteit uitvoerbaar voor iedereen (lukt’t) Is de activiteit enige tijd herhaalbaar (loopt’t)

Ontwerppunten vanuit leeft ‘t Sportgericht, verwijzing naar typerende sportactiviteit Beloningsgericht, waardering van prestaties Wedstrijdgericht, vergelijken van prestaties

Ontwerppunten vanuit loopt ‘t Long play, is de activiteit vaak te herhalen Fair play, kinderen kunnen zelf regels hanteren Different play, gedifferentieerde regelingen

Ontwerppunten vanuit lukt ‘t Uitvoerbaar voor alle deelnemers Veranderbaar met een andere activiteit Uitbouwbaar voor de betere beweger

NASPA Samenwerkingsverband van: SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) Sportservice Zwolle Calo Windesheim

Naspa-programma Groep 3/4; Events gericht op algemene motorische- /sportvaardigheden. Groep 5/6; Mappen sportbonden waarbij het accent ligt op de introductie in een bepaalde sport. Groep 7/8; Sportstimulering via specifieke toernooivormen.

Uitgangspunten groep 3/4 Leren de basisvaardigheden beter te ontwikkelen. Leren in een sportachtige setting te functioneren. Leren om te gaan met winst, verlies, tellen etc. Aspecten van fair play.

Ball-skills Volleybalmik Tennismik Hockeymik Boelen Stoepranden Badminton wegslaan Voetbal kaatsen Tafeltennis schuiven Dribbelparcours Kaatsenballen

Organisatie ball-skills Rol van coach Tijdbewaking Keuzemogelijkheid in uitvoering Scorelijst Verdubbelaar

Opzet vier bijeenkomsten Bijeenkomst 1 staat in het teken van kennismaken met de activiteiten; Bijeenkomst 2 staat in het teken van het op maat maken van de activiteiten; Bijeenkomst 3 staat in het teken van ‘tellen’. Noteer op de scorekaart hoe vaak het lukt; Bijeenkomst 4 staat in het teken van verbeteren en oorkonde. Hoe goed ben je geworden?

Toernooivormen groep 7/8 Deelname aan sportintroductiecursus in groep 5 en 6. Kinderen in deze leeftijd willen ‘wedstrijdjes spelen’. Wedstrijd spelend bekend raken met belangrijke elementen uit de sport. Spel wat meerdere bijeenkomsten interessant blijft. Voldoende variatie door verschillende wedstrijdvormen.