Wageningen Universiteit evalueert digitaal! DAIR congres, oktober 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoger onderwijs in Almere Frans Vos Rogier van der Wal Leertraject New Towns 6 juni 2011.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Hoe werkt UNICEF?.
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Wageningen University
Welkom Bij Maastricht University.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
For quality of life Prof. Martin Kropff, rector magnificus, WUR 3 april 2013 Nederlands Congres Volksgezondheid.
The CAF Procedure voor externe feedback
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
SURF: Internationalisering en ICT
Integreren van onderzoek in onderwijs
Missie CVI Wij beschermen de dier- en volksgezondheid door veterinair onderzoek op topniveau. For quality of life.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
De Faculteit Bouwkunde Technische Universiteit Eindhoven
Welkom Challenge the future Delft University of Technology 1.
Centre of Expertise Watertechnologie CEW Leeuwarden, 25 mei 2011.
Michel Visser Founder EesySoft
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Portfolio Faculteit der Letteren
Centrale voorlichtingsdag RuG,
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
How to “glocalize” your University of Applied Sciences using Transnational Living Labs as an instrument Arjan Koeslag Account Manager HBO-NESO 2 oktober.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
University of Applied Sciences
Welkom namens collega’s en studenten. Hermien Miltenburg Wageningen University and Research Centre.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Groeien in rendement Hulpmiddelen om rendabeler te groeien Onderwijsdag 27 november 2012 Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research / Van Hall Larenstein.
Bedrijfsgezondheidszorg
Healthy Ageing Leeuwarden, 25 mei Healthy Ageing: accenten per hogeschool HG: in volle breedte actief; nieuwe focus op Leefstijl: bewegen/voeding;
Een project van de Korengroep
GLOBE Trainings- en Oriëntatiedag
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
MAJORKEUZE 13 februari 2015 Suzanne van Nimwegen & Aukje Molenaar
Groen water werkt samen
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Informatiebijeenkomst Studiereis 2015 Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Eénjarige Master Software Engineering
International Post-Master Accountancy opleiding (IPMA)
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Digitaal nakijken met Turnitin
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Sieberdam/ROCS & KODOS
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Wind farms Wageningen UR
Educational support & innovation
how to create an Optimal Classroom Experience
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Transcript van de presentatie:

Wageningen Universiteit evalueert digitaal! DAIR congres, oktober 2007 Ir Coco van der Wolk

Digitale evaluaties Wageningen Universiteit Redenen digitale evaluatie Outline onderwijssysteem Opzet evaluatie in EvaSys Transitie proces papier- e-mail ‘Live’ Voorbeelden Op 29-9 zowel aangeboden aan RvB als aan COR en GV. Op 2-10 zijn de resultaten besproken met de RvB. Planning compacte rapporten per eenheid (12) eind oktober gereed.

Three partners in research & education Wageningen University Specialized Research Institutes Van Hall Larenstein Wageningen, Lelystad, IJmuiden, the Hague, and 40 other locations Locations Deventer, Velp, Leeuwarden Wageningen Staff (fte) 2400 3300 500 Co-operation and synergy in research and education 5000 BSc,MSc 1200 PhD Cijfers per 1 december 2007 Dit jaar +750 BSc, + 500 Msc, + 1200 VHL University for professional education. This time we are even by far the fastest growing university in the Netherlands, with a record-high increase of around 30%.Together with the enrolments from the Dutch polytechnics and from abroad we expect to welcome a total of 1250 new students. Students 4300 (vanaf 2004)

Opening nieuwe campus Wageningen Universiteit Fysieke integratie drie peilers Wageningen UR: universiteit, onderzoeksinstituten DLO HBO opleidingen VHL

Forum

Atlas

Wageningen Universiteit en Researchcenter 18 Bachelor opleidingen 29 Master opleidingen

Wageningen Universiteit 5000 studenten, inclusief 1100 internationale studenten 5 onderwijs periodes per academisch jaar Elke periode: 150 – 200 vakken 800 docenten +/- 2 vakken per student, per periode

Kalender academisch jaar 5 onderwijs periodes 6+1+1 weken, p5: 9+1 weken 2 vakken of 6 ects per periode 180 ects in een bachelor opleiding, 120 ects in een Master opleiding

Aanleiding digitale evaluatie? Modernisering vakevaluatie Letterlijk te veel papier

Onderwijs Matrix Leerstoelhouders (leerstoelgroepen) Bieden vakken aan, Verantwoordelijk voor kwaliteit van de docenten en wetenschappelijke niveau van de vakken. Opleidingsdirecteuren (onderwijsinstituut - OWI) ‘Vragen’ onderwijs voor hun opleidingen Verantwoordelijk voor de kwaliteit van de vakken en de programma’s

Organisation Wageningen UR Supervisory Board Organisation Wageningen UR Executive Board Life long learning IAC, WBS Statutory Tasks Units Plant Sciences Group Animal Sciences Group AF Sciences Group Environmental Sciences Group Social Sciences Group Polytechnic VHL 17 university chairs 16 university chairs Plant Research International PPO 18 university chairs 20 university chairs LEI Leeuwarden Deventer Velp 10 university chairs Alterra (incl. ILRI & ISRIC) Animal Sci Fishery Sci Agrotech & Food innovations Applied Re

Opzet evaluatie Vakken Opleidingen Faciliteiten Overig Cursorisch onderwijs Thesis, stage, etc. Opleidingen BSc-1 BSc uitstroom MSc uitstroom Faciliteiten Sport Overig Aspirant studenten Docenten WU

Vragenlijst vak evaluatie

Vragenlijst niet cursorische vakken

Tijdschema vakevaluatie Announcement Questionnaire Reminder Reports

Opzet vakevaluatie Aankondiging Actualiseren on line studiegids Voorbereiden evaluatie Toevoegen additional questions Versturen vragenlijsten Herinneren Afsluiten van de survey Versturen raporten Module evaluation

On line studiegids

Automatisch versturen en herinneren

Wie, wat en wanneer? Studenten die deelnemen aan het vak Vragenlijst gebaseerd op de vakopzet Laatste donderdag in de onderwijsperiode Herinnering op donderdag in de examenperiode

Condities Vak administratie Student administratie Geaccepteerde vragenlijst Geaccepteerd evaluatie- en rapportingsproces

Veranderingsproces Wat op papier kan, kan ook digitaal Vragenlijst onveranderd Opzet en organisatie blijft zoveel mogelijk gelijk Evaluatie na een jaar

Rapporten PDF file Gebaseerd op vragenlijst Open antwoorden leesbaar Brief, slagingspercentage, respons Per e-mail, juist geadresseerd Respons 45%-72%

Rapportage aan: Contact persoon vak Leerstoelhouder Docent (deelrapport) Opleidingsdirecteur Onderwijsinstituut (OWI) Student (intranet, deelrapport)

Rapport, open vragen Opmerkingen leesbaar en te versturen

Reacties vanuit de Universiteit Studenten Docenten Opleidingsdirecteuren Anderen Prettig, soms eng, veel vragen Docenten, overgang naar doc eval, belang studiegids neem toe, extra vragen belangrijk voor draagvlak, tweetaligheid Opl dir; blij met analyse mogelijkheden, snelheid, presentatie van de gegevenszorg om respons, adressering

Wat is anders? E mail met hyperlink Doelgroep beter bereikt Versturen en inzamelen vragenlijsten volledig geautomatiseerd Geen papier Rapporten aan alle betrokkenen Opmerkingen leesbaar Directe feed back studenten naar docent Heldere afspraken over evaluatieprocedure On line gids meer actueel

Vakevaluatie, follow up: Centrally archived at OWI-disk Central registration of follow-up

Docentoverzicht

Rol in voorbereiding op accreditatie Welke aspecten vragen meningen van studenten? Analyseren data uit vakevaluatie and opleidingsevaluaties Rapporten, overzichten maken Met Evasys (profile line vergelijkingen) Met Access op met EvaSys verzamelde data (per docent, per contact persoon, per leerstoelhouder) Ondersteunen van opleidingsdirecteuren met systematisch verzamelde data en overzichten

Contact Ir Coco van der Wolk Onderwijs & Onderzoek Wageningen Universiteit en Research Centre Postbus 9101 6700 HB Wageningen Tel. 0 317 485626 E-mail coco.vanderwolk@wur.nl Internet www.wur.nl

Bedankt voor uw aandacht.

‘healthy food and living environment’ – for quality of life food and food production, the living environment, health, lifestyle and livelihood, Therefore, we currently describe our domain as … . Within this domain, we distinguish three interrelated core-fields: in which we pay attention to subjects such as a competitive agriculture, horticulture and fisheries, international food chains, nutrition and health, and the bio-based economy, with special attention to issues such as land­scape and land-use planning, biodiversity, water and coastal management, and adaptation to climate change, with a more social sciences approach, focused on people’s attitudes towards issues such as human health, food quality, food safety, animal welfare, biotechnology and sustainability.

The Wageningen UR-model 4 yr. PhD The Wageningen UR-model Master 1 2 4 3 Bachelor 3 2 2 1 in in Hogeschool is University for professional education 1 in University ‘Hogeschool’