Meervoudige intelligenties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Ho 4:Talenten.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Plusklas op Basisschool De Muldershof Beek en Donk Maart 2010
Begrijpen, Waarheid en Denken..
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Human Dynamics.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Meervoudige intelligentie
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Natuurgerichte intelligentie
“sterke kanten van ASS”
3 H/V, kiezen voor een profiel
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Welkom op onze informatieavond !
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Presentatie Bijeenkomst 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Leerstijlen KOLB SJM.
Meervoudige intelligenties.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling en de basisschool
gespreksvaardigheden
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Joyce van der Voort ©. Instituut Gelaatkunde Met gelaatkunde leren we anders kijken.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Ontwikkelingspsychologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Hand-Out.
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Train your brain.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Coaching.
De ontwikkeling van het kind !
Transcript van de presentatie:

Meervoudige intelligenties leerstijlen

Het brein: 2 helften die anders denken

schaken, wiskunde, abstracties naturalistisch samenhang zien in de wereld, herkennen en classificeren soorten linguïstisch taal, lezen, spreken existentieel zin van het leven, waarom ruimtelijk patronen herkennen, visualiseren verbeelden logisch-wiskundig schaken, wiskunde, abstracties Meervoudige intelligenties muzikaal muziek, maat, ritme, toon intrapersoonlijk reflectie, filosofisch interpersoonlijk sociaal, communicatief lichamelijk beweging, lichaamstaal, luisteren naar het lichaam Gardner, H., Soorten intelligentie; meervoudige intelligenties voor de 21ste eeuw, Amsterdam, 2002

Linguistic verbaal/linguïstische intelligentie denkt in woorden en formuleert gemakkelijk houdt van lezen, praten en schrijven kan gemakkelijk haar/zijn ideeën en gedachten onder woorden brengen Leest met inzicht en snapt snel waarover het gaat kan goed argumenteren en iets beschrijven

Logical-Mathematical Logisch/mathematische intelligentie is gefascineerd door getallen/cijfers en speelt er graag mee kan informatie goed ordenen lost graag complexe wiskundige problemen op denkt zorgvuldig na en heroverweegt bij het oplossen van problemen redeneert logisch, precies en accuraat denkt kritisch

Visual-Spatial visueel/ruimtelijke intelligentie neemt de werkelijkheid waar via beelden en kleuren heeft een groot gevoel voor kleurnuances tekent vaak figuurtjes of maakt krabbels om iets vast te houden experimenteert graag met ontwerpen of schetsen denkt en schrijft plastisch kan zich snel oriënteren in gebouwen, wijken, etc. werkt graag met grafieken, etc

Musical muzikaal/ritmische intelligentie leeft in geluid en ritmiek pikt snel melodietjes op, neuriet graag bespeelt graag een muziekinstrument werkt met ezelsbruggetjes of rijmpjes om iets te onthouden werkt graag met muziek op de achtergrond sterk gevoel voor ritme, stijl, nuances in stemgebruik boeiende verteller Musical The ability to make or compose music, to sing well, or understand and appreciate music. To keep rhythm. It's a talent obviously enjoyed by musicians, composers, and recording engineers. But most of us have a musical intelligence which can be developed. Think of how helpful it is to learn with a jingle or rhyme (e.g. "Thirty days has September..."). Famous examples: Mozart, Leonard Bernstein, Ray Charles.

Bodily-Kinesthetic lichamelijke/kinesthetische intelligentie reageert bij voorkeur met meestal trefzekere bewegingen heeft een sterk gevoel voor de juiste richting en timing in het gebruik van het eigen lichaam houdt van sport maakt snel lichamelijk contact sterk in fjne motoriek leert gemakkelijker door iets te doen of te spelen sleutelt en knutselt graag Visual-Spatial The ability to think in pictures, visualize a future result. To imagine things in your mind's eye. Architects, sculptors, sailors, photographers and strategic planners. You use it when you have a sense of direction, when you navigate or draw. Famous examples: Picasso, Frank Lloyd Wright.

Inter-Personal (Social) interpersoonlijke intelligentie houdt van contact met anderen werkt graag samen voelt scherp aan wat anderen bezighoudt en spreekt daar gemakkelijk over voelt zich prettig in groepen houdt van gezelligheid en feestjes is graag bereid anderen te helpen Inter-Personal (Social) Interpersonal (Social) The ability to work effectively with others, to relate to other people, and display empathy and understanding, to notice their motivations and goals. This is a vital human intelligence displayed by good teachers, facilitators, therapists, politicians, religious leaders and sales people. Famous examples: Gandhi, Ronald Reagan, Mother Teresa, Oprah Winfrey.

Intrapersonal intrapersoonlijke intelligentie stelt zich graag wat op de achtergrond op leeft in eigen wereld en houdt van dagdromen kent de eigen sterke en zwakke kanten goed stelt hoge eisen aan zichzelf neemt scherp waar wat er gebeurt schrijft een dagboek heeft gevoel voor reflectie, poëzie en filosofie

Naturalist natuurgerichte intelligentie is gefascineerd door alles wat groeit, bloeit en beweegt in de natuur herkent snel kenmerken van planten en dieren Ieert makkelijk door waarnemingen buiten, verzamelen en ordenen gaat graag met dieren om en maakt er snel contact mee observeert en verklaart graag veranderingen in de natuur Naturalist The ability to recognize flora and fauna, to make other consequential distinctions in the natural world and to use this ability productively–for example in hunting, farming, or biological science. Farmers, botanists, conservationists, biologists, environmentalists would all display aspects of the intelligence.

Tot stand gekomen met Nova-Mind software. Voor een eigen score op zeven van de 8 intelligenties die Gardner heeft gevonden kunt u terecht op www.silkwood.co.uk/cgi-bin/nav.pl