Wij nemen je mee naar de Basisschool in het centrum van Turnhout.
Een schooltje met 159 leerlingen van diverse nationaliteiten.
Directie: Debbie Dekien De schoolsportgangmaker: Els Willems, leerkracht van het 6de leerjaar Gezondheidscoördinator: Griet Raeves
Ondanks de beperkte accommodatie …..
…maakt het leuke sport- en spelmateriaal van elk vrij moment een sportief moment.
In deze school is gezondheid en dus ook sport een belangrijk gegeven.
Met het project ‘extra beweging tijdens de les’ gaan de leerlingen zelf ontdekken wat ‘bewegen’ met je doet.
Het ziekenhuis daagt het zesde leerjaar en de 1ste graad middelbaar onderwijs uit om te onderzoeken welk effect bewegen heeft op hun leerprestaties en hun welbevinden.
Ze onderzoeken het effect van: bewegingstussendoortjes op verschillende momenten tijdens de les; het inoefenen van Franse woordjes al steppend; het volgen van de les op een zitbal; het maken van een toets na een rustige speeltijd of een sportieve speeltijd;
Ze testen: materialen en bewegingsspelen uit; (vb. welke springtouw het best springt en waarom) verschillende bewegingstussendoortjes en proberen hun dagelijkse scores te verbeteren;
Alle resultaten worden in kaart gebracht en voorgesteld aan het ziekenhuis.
Dit project: brengt variatie in de manier van les volgen en leren; zet leerlingen aan tot beweging; laat leerlingen zelf ondervinden dat bewegen positieve invloed heeft op hun werkhouding en welbevinden; laat ze ontdekken dat er in de loop van een schooldag heel veel beweging kan zijn.
Dankzij dit project is er tijdens het huidige schooljaar heel wat meer schoolsport:
het aantal woensdagnamiddag- activiteiten wordt uitgebreid; elke vrijdagmiddag wordt er per graad middagsport geor- ganiseerd;
er wordt deelgenomen aan de bewegingslandschappen, waar het accent ligt op het beleven en spelend kennismaken met bewegen;
actieve verplaatsingen worden gestimuleerd via het STRAP project: * ook alle verplaatsingen van de 3de graad worden met de fiets gedaan;
de speelplaats wordt actiever en nodigt uit tot spelen: * ‘twister’ en ‘mens erger je niet’ werden op de grond geschilderd;
* leerlingen van 5de en 6de leerjaar organiseren de speelkoffers tijdens de speeltijden;
in samenwerking met de sportclubs (handbal, turnen…) worden acties op touw gezet en het motiveert de leerlingen om zich aan te sluiten bij een sportclub.
Via het Tutti-Frutti project is er elke vrijdagnamiddag voor elk kind een stuk fruit. Om ook op andere momenten fruit eten te stimuleren, wordt er per klas een turfkalender bijgehouden.
Water is steeds beschikbaar voor de leerlingen. In de klas heeft elk kind een beker om water te drinken. Op de speelplaats vind je een waterfonteintje.
Het kinderparlement, het inspraakorgaan waar er geluisterd wordt naar ideeën en meningen van de leerlingen, heeft een vertegenwoordiging voor sport en gezondheid.
Meer info betreffende dit project: email: directie@bs-centrum.be website: www.bshetcentrum.be