Analyse verkeersonderzoek febr. ‘13 Koolmijnlaan Brugstraat Guido Gezellelaan Koerselse Baan
Februari 2013 Landschapsplanning Stedenbouw en Techniek, Maaseik André Moens, onderaanneming “Kragten” (tellingen) Analyse verkeersonderzoek
Besluit: Drukste strook is Guido Gezellelaan Koolmijnlaan (Cité) heeft het minste verkeer
Besluit: er is zeer weinig zwaar en middelzwaar verkeer : 5%
Besluit: Doorgaand verkeer is slechts 17% (gemiddeld) 83% komt uit de regio of moet er zijn Een grote omleidingsweg heeft geen zin
Sluipverkeer: Ochtendspits: 25 wagens Avondspits: 70 wagens Uit de verkeersonderzoek: “Het nut en noodzaak van een nieuwe verbinding wordt door middel van het kentekenonderzoek niet aangetoond” “Er is zeker ook sluikverkeer tussen de Guido Gezellelaan en de Koerselsebaan”
30% 11% 40% %verdeling ochtend+avondspits (3912 wagens) Meeste verkeer gaat rechtdoor over de rijksweg en Suska ↔ Koersel (70%) Een klein deel (11%) gaat Brugstraat ↔ Koersel
Besluit: Omleidingsweg langs het spoor heeft weinig zin Aandeel fietsen en bromfietsen Slechts 3 op 100 verplaatsingen Stel 30% met de fiets = wagens tijdens spitsuren !
Algemeen besluit Op basis van deze gegevens is er geen reden voor aanleg van bijkomende omleidingswegen zoals: Verbinding tussen Koolmijnlaan en Koerselsebaan Grote omleidingsweg van “mijnterreinen” tot steenweg Hasselt-Beringen Positief gevolg: Behoud van open groene ruimte Meer kansen voor fietsers en wandelaars: STOP- principe
Bedankt voor uw aandacht ! Vragen?